سپهر ستاری: تیم ملی ایران جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را با ناکامی مقابل آمریکا به اتمام رساند و موفق به شکستن طلسم صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی این رقابت‌ها نشد. عملکرد کادر فنی و بازیکنان تیم ملی در جام جهانی انتقادات زیادی را به دنبال داشته و کارشناسان معتقدند ایران می‌توانست با نتایج بهتری جام ۲۲ را به اتمام برساند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که پیش از جام جهانی هم در خصوص تیم ملی مطرح شد بحث میانگین سنی بالای بازیکنان بود و پس از ناکامی در صعود به دور حذفی این مسئله بیش از گذشته به چشم آمده است. ایران با میانگین سنی ۲۸.۹ سال مسن‌ترین تیم جام جهانی بود و در صدر این فهرست تیم‌های پیر جام قرار داشت. در فهرستی که کارلوس کی‌روش برای جام جهانی اعلام کرد ۹ بازیکن ۳۰ سال یا بیشتر داشتند و تنها یک بازیکن فهرست ایران کمتر از ۲۵ سال داشت که ابوالفضل جلالی بود.

مکزیک با میانگین سنی ۲۸.۵، برزیل و آرژانتین با ۲۷.۹ و بلژیک با ۲۷.۸ دیگر تیم‌های مسن جام جهانی بودند. این درحالی است که آمریکا و انگلیس، دو رقیب ایران در گروه B که موفق به صعود هم شدند با میانگین سنی ۲۵.۲ و ۲۶.۴ از جوان‌ترین ترکیب‌های جام جهانی برخوردار بودند.

ماموریت بزرگ سرمربی آینده تیم ملی

نکته نگران‌کننده در خصوص لیست تیم ملی این است که ۲۰ نفر از ۲۵ بازیکن حاضر در قطر برای جام جهانی ۲۰۲۶ بالای ۳۰ سال خواهند بود و بعید است بتوانند تیم ملی را در دوره بعدی همراهی کنند. این یعنی از همین حالا باید خانه‌تکانی آغاز شود تا بازیکنان جایگزین به ترکیب تیم ملی برسند. اتفاقی که مشابه آن پس از جام جهانی ۲۰۱۴ آغاز شد و نتیجه‌اش حضور بازیکنانی چون رامین رضاییان، وحید امیری، سردار آزمون، سعید عزت‌اللهی و مهدی طارمی به جای نفرات پا به سن گذاشته‌ای چون جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، خسرو حیدری و امیرحسین صادقی بود.

بازیکنان حاضر در لیست ۲۵ نفره ایران مجموعا ۹۸۱ بازی ملی در کارنامه خود داشتند که بالاترین رقم بین تیم‌های حاضر در جام جهانی بود ولی حتی تجربه این نفرات هم نتوانست ایران را از حذف نجات دهد. پیر بودن تیم ملی در نیمه دوم بازی با آمریکا هم به چشم آمد و زمانی که ایران نیاز به گل داشت مشخص بود که چند بازیکن از نظر بدنی تحلیل رفته‌اند که با توجه به فاصله کم بین بازی‌ها قابل پیش‌بینی هم بود.

ماموریت بزرگ سرمربی آینده تیم ملی

تیم ملی در شرایطی با این ترکیب مسن پا به مسابقات گذاشت که کارلوس کی‌روش نفراتی چون امید نورافکن، میلاد سرلک، صالح حردانی، محمد محبی، شهاب زاهدی و علی علیپور را از لیست خود خط زد و حتی با یک نفر کمتر راهی جام جهانی شد. او در این دوره ترجیح داد به نفراتی میدان دهد که در جام جهانی ۲۰۱۸ و جام ملت‌های ۲۰۱۹ هم در لیست او قرار داشتند ولی در این دوره با افزایش سن نتوانستند کارایی لازم را داشته باشند. این درحالی است که ایران با میانگین سنی ۲۶ سال و ۵ ماه هفتمین تیم جام جهانی روسیه از نظر میانگین سنی بود و شرایط متفاوتی با این دوره داشت.

از بین نفرات حاضر در فهرست تیم ملی در جام جهانی علیرضا بیرانوند، حسین حسینی، پیام نیازمند، امیر عابدزاده، صادق محرمی، مجید حسینی، ابوالفضل جلالی، سعید عزت‌اللهی، علی قلی‌زاده، سردار آزمون و مهدی طارمی نفراتی هستند که پیش‌بینی می‌شود در جام جهانی ۲۰۲۶ هم توانایی حضور در تیم ملی را داشته باشند و روی دیگر نفرات حداقل به عنوان بازیکن ثابت نمی‌توان به صورت جدی حساب باز کرد.

در حال حاضر فدراسیون فوتبال هنوز به صورت رسمی تکلیف نیمکت تیم ملی را مشخص نکرده اما بدون شک مهم‌ترین ماموریت سرمربی آینده تیم ملی تغییر نسل و خانه‌تکانی فوری خواهد بود.

ماموریت بزرگ سرمربی آینده تیم ملی

بیشتر بخوانید:

۲۵۸ ۲۵۸