زاوش محمدی: تیم ملی ایران عصر امروز و در اولین دیدار خود در جام جهانی ۲۰۲۲ به مصاف انگلیس می رود و این اولین تقابل یوزها به سه شیرها در طول تاریخ است. تیم ملی ایران هیچ وقت با تیم ملی انگلیس بازی نکرده و دیدار این دو تیم دیدنی خواهد بود.

در طول تاریخ فوتبال ایران، ملی پوشان با تیم های بزرگی همچون آلمان، برزیل، پرتغال، اسپانیا و … بازی کرده که در ادامه به آنها می پردازیم:

ایران یک – برزیل صفر

یکی از پیروزی‌های عجیب فوتبال ایران مربوط به این دیدار است اما برزیل با تیمی متشکل از بازیکنان نه چندان شناخته شده به المپیک آمد و در دور گروهی دو شکست و یک مساوی را کسب کرد. مجید حلوایی زننده گل ایران بود.

ایران ۱- مجارستان ۲

در روزهای گرم مرداد ماه ۱۳۵۴، تیم ملی مجارستان که دارنده عنوان چهارمی اروپا بود، برای انجام بازی دوستانه به تهران دعوت شد. مجارها که چند دهه قبل قدرت اول فوتبال اروپا بودند، در دهه هفتاد نیز تیم قدرتمندی بودند و دو سال قبل از این بازی در جام ملتهای اروپا چهارم شده بودند. این بازی دوستانه ۲-۱ به نفع تیم چهارم اروپا خاتمه یافت و غلامحسین مظلومی تک گل ایران را زد.

ایران مقابل بزرگان

ایران ۲ – برزیل ۲

این دیدار دوستانه در سال ۱۳۵۵ در شیراز برگزار شد که تیم ملی برزیل با تیم المپیک خود به ایران آمد و بازی هم با تساوی ۲ بر ۲ خاتمه یافت.

ایران صفر- یوگسلاوی صفر

تیم ملی که اماده اولین حضورش در جام جهانی می شد، از یوگسلاوی که تیم چهارم اروپا بود و در ان زمان یکی از قدرتهای برتر این قاره محسوب می شد، برای یک بازی دوستانه در روز ۱۶ فروردین ماه ۱۳۵۷ دعوت کرد. در این بازی بازیکنانی چون ایوان کاتالینچ، جمال حاجی، سافت سوسیچ، انته رایکوویچ در ترکیب تیم یوگسلاوی بودند و تساوی مقابل این تیم نتیجه خوبی برای ایران بود.

ایران ۱- فرانسه ۲

تیم ملی ایران برای آمادگی جهت حضور در جام جهانی اردوی تدارکاتی خود را در فرانسه برپا کرد. در این اردو یک بازی دوستانه با تیم فرانسه انجام داد که این تیم نیز اماده حضور در جام جهانی می شد. بازی در شهر تولوز برگزار شد و در ترکیب فرانسه بازیکنان بزرگی چون هنری میشل، برنارد لاکومبه و دومنیک باتنی حضور داشتند. میشل هیدالگو نیز هدایت این تیم را بر عهده داشت. این بازی را فرانسه ۲-۱ برد و حسن روشن تک گل ایران را به ثمر رساند.

ایران مقابل بزرگان

ایران صفر – هلند ۳

تیم ملی ایران در اولین بازی جام جهانی خود، روبروی هلند پرستاره ارنست هاپل قرار گرفت. هلند جام جهانی ۱۹۷۴، نایب قهرمان شده بود و به امید قهرمانی، به جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین وارد شد. بازیکنان ایران، تحت تاثیر نام هلند قرار گرفتند و با برخوردهای بی‌احتیاط در محوطه جریمه، دو پنالتی تقدیم حریف‌شان کردند. راب رنسنبرینک هر دو پنالتی را گل کرد و یک گل دیگر هم در جریان بازی زد، تا با هت‌تریک مقابل ایران شروعی فوق‌العاده داشته باشد. هلند ۳-۰ ایران را برد و تا فینال جلو رفت، هر چند باز هم در قهرمانی ناکام ماند.

ایران ۱- آرژانتین ۱

باشگاه رئال مادرید برای جشن ۷۵ سالگی اش از تیم ملی ایران برای حضور در یک تورنمنت چهارجانبه دعوت کرد. ایران و آرژانتین روز ۲ فروردین ۱۳۵۶ در استادیوم سانتیاگو برنابئو و در حضور ۵۰ هزار تماشاگر روبروی هم قرار گرفتند. ارژانتینی ها در دقیقه ۱۴ توسط دانیل برتونی به گل رسیدند و از این لحظه به بعد ترس ایران فرو ریخت و در نهایت توسط محمد صادقی به گل تساوی دست یافت اگرچه ایران در ضربات پنالتی باخت، اما این بازی یکی از به یاد ماندنی تریت بازیهای تاریخ فوتبال ایران است. در ترکیب تیم سزار منوتی بازیکنان سرشناسی چون برتونی و اسوالدو اردیلس بازی می کردند که یک سال بعد قهرمان جهان شدند.

ایران صفر – آلمان ۲

آلمان برتی فوگتس در جام جهانی ۱۹۹۸، تیم پیری بود اما قهرمانی در یورو ۹۶، باعث شده بود آن‌ها با روحیه‌ای بالا وارد فرانسه شوند. آلمان از دو بازی ابتدایی، ۴ امتیاز گرفت و ایران، ۳ امتیاز مقابل آمریکا داشت. برنده این مسابقه، به صورت قطعی به دور بعد صعود می‌کرد. ایران مقابل آلمان، ضعیف‌ترین نمایش خود در این جام را ارائه کرد. پیروزی روبروی آمریکا، بازیکنان تیم ملی را بی‌انگیزه کرده بود. ایران نیمه اول را با مساوی بدون گل به رختکن رفت اما نیمه دوم، اولیور بیرهوف و یورگن کلینزمن در ۷ دقیقه پرونده بازی را بستند و آلمان را به عنوان سرگروه، به دور بعد فرستادند.

ایران مقابل بزرگان

ایران صفر – دانمارک صفر

این بازی هم یکی از بازیهای خاطره انگیز تیم ملی است که اکثر علاقه مندان ان را به یاد دارند. ایران روز ۱۸ مهر ۸۷ در کپنهاگ به مصاف دانمارک رفت و با وجود حملات فراوان دانمارک، هادی طباطبایی دروازه ایران را بسته نگه داشت تا از سوی رسانه ها به لقب شیر کپنهاگ مفتخر شود! همه بازیکنان سرشناس دانمارک مثل پیتر اشمایکل، ابه ساند، توماس هلوگ، استیگ توفتینگ و سورن کولدینگ در این بازی حاضر بودند.

ایران صفر – آلمان ۲

تیم ملی المان با تمام ستارگانش برای انجام بازی دوستانه به تهران امد. این بازی در روز ۱۸ مهر و در حضور بیش از ۱۰۰ هزار تماشاگر در ازادی انجام شد و المان ۲- صفر به پیروزی رسید. دیدن چهره ها هایی مثل بالاک، لام، لمن، کلوزه، شواین اشتایگر، دایسلر، اشنایدر، پودولسکی و … در ورزشگاه آزادی برای تماشاگران عجیب نبود. از این بازی خاطره انگیز صحنه دریبل بالاک توسط کریمی در ذهن فوتبال دوستان باقی مانده است.

ایران صفر – پرتغال ۲

جام جهانی ۲۰۰۶ ایران در نیمه اول و دوم مسابقاتش، دو چهره متفاوت داشت. نیمه اول خوب بازی می‌کرد و نیمه دوم، با افتی فاحش روبرو می‌شد. در بازی با پرتغال هم همین اتفاق افتاد و تیم ملی، نیمه اول با مساوی بدون گل به رختکن رفت. شاگردان برانکو ایوانکوویچ، نمایشی قابل قبول در ۴۵ دقیقه ابتدایی مسابقه ارائه دادند. نیمه دوم، ایران افت کرد و در نهایت، شوت زیبای دکو دروازه ابراهیم میرزاپور را فرو ریخت. دقایقی بعد، لوییس فیگو از یحیی گل‌محمدی پنالتی گرفت و کریستیانو رونالدو، گل دوم را به ایران زد. شکست در بازی دوم مقابل پرتغال، پرونده ایران را بست.

ایران مقابل بزرگان

ایران صفر – برزیل ۳

در سال ۱۳۸۹ دیداری تدارکاتی در ابوظبی برگزار شد که تیم ملی با هدایت علیرضا منصوریان مقابل برزیل با سه گل پاتو، دنی آلوز و نیلمار شکست خورد. آن بازی به مناسبت خداحافظی کریم باقری از تیم ملی برگزار شد.

ایران صفر – آرژانتین ۱

بهترین نمایش ایران مقابل تیم‌های بزرگ در جام جهانی، شاید به بازی تیم ملی با آرژانتین در سال ۲۰۱۴ مربوط باشد. دورانی که مسی، پادشاه فوتبال جهان بود و آلخاندرو سابه‌یا تیمی پرستاره در اختیار داشت. ایران مقابل آرژانتین، موقعیت‌های کمی به حریف داد و صاحب چند فرصت خوب گلزنی هم شد. یک برخورد مشکوک به پنالتی در محوطه جریمه آرژانتین، جنجالی‌ترین صحنه این مسابقه بود. بازی تا دقیقه ۹۱، مساوی دنبال می‌شد. تا زمانی که لیونل مسی، با شوتی مهار نشدنی توانست آرژانتین را به پیروزی برساند و ایران، با وجود نمایش خوبش دست خالی زمین را ترک کرد. آرژانتین تا فینال جلو رفت و باخت به آلمان اجازه نداد قهرمان جام جهانی شود.

ایران مقابل بزرگان

ایران صفر – اسپانیا ۱

ابران در جام جهانی ۲۰۱۸ پس از پیروزی روبروی مراکش، با روحیه‌ای خوب مقابل اسپانیا قرار گرفت. نیمه اول، تیم ملی با دفاع چند لایه توانست جلوی گلزنی حریف را بگیرد. دقیقه ۵۴، دفع توپ رامین رضاییان به پای دیگو کاستا خورد و اسپانیا، به گل اول رسید. تیم ملی پس از خوردن گل اول، نمایش خوبی ارائه داد و توانست صاحب چند موقعیت برای گل مساوی شود. سعید عزت‌اللهی، یک بار موفق به گلزنی شد اما کمک داور، گل او را آفساید گرفت. در نهایت اسپانیا هم مثل سایر رقبای بزرگ تیم ملی، موفق به شکست ایران شد.

ایران ۱ – پرتغال ۱

آخرین بازی ایران در جام جهانی ۲۰۱۸، روبروی پرتغال بود. مسابقه‌ای که پیروزی در آن، تیم ملی را به دور بعد مسابقات می‌رساند. پرتغال به عنوان قهرمان یورو و رونالدو، به عنوان برنده وقت توپ طلا وارد جام جهانی شدند. پرتغال هم مثل اسپانیا، نیمه اول پشت سد دفاعی ایران ماند ولی ریکاردو کوارسما در آخرین دقیقه، با یک شوت از راه دور نمایشی دروازه علیرضا بیرانوند را باز کرد. نیمه دوم، پرتغال یک پنالتی هم به دست آورد. مهار ضربه پنالتی رونالدو توسط بیرانوند، مسیر بازی را تغییر داد. ایران برای گل مساوی تلاش کرد و با پنالتی دقیقه ۹۳ انصاری‌فرد به هدفش رسید. مهدی طارمی در ثانیه‌های پایانی، می‌توانست گل صعود را هم بزند و ضربه او، با اختلاف کمی بیرون رفت. ایران، سرانجام اولین امتیاز خود را از تیم‌های بزرگ جام جهانی به دست آورد.

بیشتر بخوانید:

۳۵ ۲۵۱