ریحانه اسکندری: چهار تیم از چهار قاره‌ی مختلف در گروه آخر رقابت‌های جام جهانی حضور پیدا کرده‌اند، گروهی که هر یک از تیم‌های حاضر در آن شانس این را دارند که در مرحله حذفی رقابت‌ها حاضر شوند. همین قضیه می‌تواند معادلات پیچیده‌ای را در ذهن علاقه‌مندان به فوتبال به‌وجود بیاورد.

مچ اندازی کریس رونالدو با رفیق صمیمی مسی در قطر

پایان درام خوش برای رونالدو

پرتغال برای هشتمین حضور خود در آوردگاه جهانی آماده می‌شود، بهترین عناوینی که این تیم در دوره‌های قبلی این رقابت‌ها به‌دست آورده یک مقام سومی در سال ۱۹۶۶ و یک مقام چهارم در سال ۲۰۰۶ بوده است. سلسائوی اروپا در ۳ جام جهانی اخیر عملکرد مطلوبی را نداشته و نتوانسته در جمع چهار تیم پایانی مسابقات حضور پیدا کند. پرتغالی‌ها در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقا پس از صعود از مرحله گروهی برابر اسپانیا شکست خوردند و از حضور در جمع هشت تیم نهایی رقابت‌ها باز ماندند. پرتغالی‌ها در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل با کسب ۴ امتیاز در همان مرحله گروهی از دور مسابقات کنار رفتند، آنها در روسیه با نتیجه دو بر یک برابر اروگوئه در مرحله‌ی حذفی شکست خوردند تا باز هم طعم حضور در بین هشت تیم نهایی را نچشند. تیم هشتم رنکینگ فیفا در مرحله مقدماتی این رقابت‌ها در دور گروهی با کسب ۱۷ امتیاز دوم شد و به مرحله پلی‌آف راه پیدا کرد. آنها در مرحله پلی‌آف ابتدا سه بر یک ترکیه را از پیش رو برداشتند و در بازی دوم با دو گل مقابل مقدونیه به پیروزی رسیدند تا جواز حضور در این تورنمنت را به‌دست بیاورند.

شاگردان فرناندو سانتوس در ۹ بازی اخیرشان تنها یک شکست را متحمل شده‌اند. پرتغال پس از قهرمانی در یورو ۲۰۱۶ و لیگ ملت‌های ۲۰۱۹، می‌خواهد سومین جامی را که بالای سر می‌برد، پر اهمیت‌ترین جام در رقابت‌های ملی یعنی جام جهانی باشد. اما نکته حائز اهمیت برای هواداران تیم ملی پرتغال بی‌شک آخرین تجربه جهانی رونالدو در عرصه ملی است، ستاره‌ی درخشان پرتغالی‌ها به نظر آخرین جام جهانی خود را در قطر تجربه کند، تجربه‌ای که با قهرمانی در این تورنمنت برای او دلچسب و لذت‌بخش‌تر خواهد شد. این تیم در سه جام جهانی اخیر تنها سه پیروزی کسب کرده است، پرتغالی‌ها در راه آماده سازی خود برای رقابت‌های جام جهانی بازی‌های مهمی را در رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا برابر تیم‌هایی چون چک، سوئیس و اسپانیا برگزار می‌کنند. پرتغال در بازی اول خود در رقابت‌های جام جهانی قطر به مصاف غنا خواهد رفت، آنها در تقابل قبلی‌شان برابر غنا در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل با نتیجه دو بر یک به پیروزی رسیده‌اند. آنها در بازی دوم، رو در روی اروگوئه قرار می‌گیرند و دیدار سوم خود را مقابل کره جنوبی برگزار خواهند کرد.

مچ اندازی کریس رونالدو با رفیق صمیمی مسی در قطر

تحقق رویای رسیدن به ستاره سوم برای اروگوئه

اروگوئه قهرمان اولین دوره رقابت‌های جام جهانی در حالی خود را برای چهاردهمین حضور در رقابتکهای جام جهانی آماده می‌کند، که در پی رویاپردازی برای ستاره سوم در قطر است. آنها یکبار هم در سال ۱۹۵۰ توانسته‌اند جام این مسابقات را بالای سر ببرند و در بین تیم‌های پرافتخار رقابت‌های جام جهانی حضور دارند. آبی‌های آسمانی پس از درخشش در بازی‌های پایانی خود در مرحله مقدماتی جام جهانی، توانستند با کسب ۲۸ امتیاز رتبه سوم منطقه‌ی آمریکای جنوبی را به خود اختصاص بدهند و حکم صعود به جام جهانی را امضاء کنند.
اروگوئه که شکل بازی در رقابت‌های جام جهانی را به‌خوبی بلد است، می‌تواند شرایط سختی را برای سایر رقبای خود در دور گروهی به‌وجود بیاورد و حریف سختی برای آنها باشد. این تیم در هر ۵ دیدار اخیرش به پیروزی رسیده و در ۴ بازی نیز موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌اش شده است. بهترین عنوان آنها در ۷ جام جهانی اخیر، مقام چهارمی در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقا بوده است. آنها در ۳ جام اخیر هرگز در مرحله گروهی حذف نشده، آخرین حذف آنها در مرحله گروهی مربوط به جام جهانی ۲۰۰۲ است.

اروگوئه در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با کسب ۹ امتیاز به‌عنوان تیم صدرنشین از مرحله گروهی صعود کرد و در مرحله یک‌هشتم پس از برتری دو بر یک برابر پرتغال، در مرحله‌ی یک چهارم مقابل فرانسه مغلوب شد و از صعود به دور بعدی بازماند. لوئیز سوارز، ادینسون کاوانی، دیگو گودین و فرناندو موسلرا ستاره‌های سال‌های اخیر تیم ملی اروگوئه شاید آخرین جام جهانی خود را در قطر تجربه کنند. اروگوئه در بازی اول خود به مصاف کره جنوبی خواهد رفت، آنها دیدار دوم خود را برابر پرتغال برگزار می‌کنند و در سومین بازی رو در روی غنا قرار می‌گیرند.

مچ اندازی کریس رونالدو با رفیق صمیمی مسی در قطر

ببرهای آسیا در سودای‌ قدرت نمایی

کره جنوبی با ۱۱ بار حضور در رقابت‌های جام جهانی پرافتخارترین تیم آسیا از این حیث است، بهترین عنوان آنها در رقابت‌های جام جهانی مربوط به کسب عنوان چهارمی در سال ۲۰۰۲ است. ببرهای آسیا در مرحله مقدماتی جام جهانی با کسب ۲۳ امتیاز پس از ایران به‌عنوان تیم دوم جواز حضور در رقابت‌های جام جهانی را به‌دست آوردند. تیم بیست و نهم رنکینگ فیفا در ۱۶ بازی اخیرش در تمامی رقابت‌ها تنها دو شکست را متحمل شده است، یک باخت یک بر صفر برابر امارات و یک شکست ۵ بر یک مقابل برزیل در دیدار دوستانه.
کره در ۱۱ حضور قبلی‌اش در این رقابت‌ها تنها دو بار موفق به صعود از مرحله گروهی شده است، آنها سال ۲۰۰۲ و ۲۰۱۰ توانستند به مرحله حذفی این مسابقات راه پیدا کنند. کره جنوبی در دوره قبلی رقابت‌های جام جهانی با کسب ۳ امتیاز در گروه خود سوم شد و نتوانست از مرحله گروهی صعود کند.

کره جنوبی با در اختیار داشتن ستاره ای به نام سون امیدوار است که بتواند از مرحله گروهی این رقابت ها صعود کند، اما در این راستا کار سختی را در پیش رو دارد و باید در بازی اول به مصاف اروگوئه برود، تیمی که از ۷ نبرد قبلی اشان برابر آنها تنها یک پیروزی دو بر یک در بازی دوستانه سال ۲۰۱۸ بدست آورده اند. این تیم در بازی دوم به مصاف غنا خواهد رفت، سوابق تقابل این دو تیم برابر هم ۳ برد برای کره و ۳ پیروزی برای غنا بوده و برای اولین بار است که در جام جهانی رو در روی هم قرار می گیرند.
سومین دیدار آنها برابر پرتغال برگزار خواهد شد، تنها تقابل دو تیم که مربوط به جام جهانی ۲۰۰۲ است، با برتری یک بر صفر کره جنوبی به پایان رسیده است.

مچ اندازی کریس رونالدو با رفیق صمیمی مسی در قطر

ستاره‌های سیاه سرزمین آفریقا به دنبال درخشیدن در قطر

غنا چهارمین تیم حاضر در گروه آخر رقابت‌های جام جهانی قطر است، این تیم برای چهارمین بار و پس از گذشت ۸ سال بار دیگر پای به آوردگاه جهانی می‌گذارد. تنها نمایش خوب آنها در رقابت‌های جام جهانی مربوط به سال ۲۰۱۰ است، جایی که به شگفتی‌ساز رقابت‌ها بدل شدند و توانستند پس از کسب عنوان دومی در مرحله گروهی به دور حذفی صعود کنند، غنایی‌ها در ادامه‌ی ماجراجویی‌های خود در مرحله یک‌هشتم، آمریکا را دو بر یک از پیش رو برداشتند و در مرحله یک‌چهارم پس از تساوی یک بر یک در ضربات پنالتی مقابل اروگوئه شکست خوردند و از دور مسابقات کنار رفتند.
قصه‌ی حضور این کشور آفریقایی در رقابت‌های جام جهانی از سال ۲۰۰۶ شروع شد، آنجا هم موفق به صعود از دور گروهی شدند. تنها باری که غنا نتوانست از دور گروهی صعود کند، مربوط به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل است، آنها علی‌رغم یک نمایش خوب بدون کسب پیروزی با یک امتیاز از گردونه مسابقات کنار رفتند. تیم شصتم رنکینگ فیفا در مرحله مقدماتی جام جهانی پس از صدرنشینی در مرحله گروهی راهی پلی‌آف شد، در بازی خانگی خود در مرحله پلی‌آف برابر نیجریه به تساوی بدون گل دست پیدا کرد و در دیدار برگشت با توجه به تساوی ۱-۱ و بر حسب قانون گل زده در خانه حریف جواز حضور در جام جهانی قطر را بخ‌دست آورد.
بابا رحمان از چلسی، دنیل آمارتی از لسترسیتی، جردن آیو و جفری شِلاپ از کریستال پالاس، آندره آیو از السد قطر، توماس پارتی از آرسنال و فیلیکس آفنا ژیان از رم می‌توانند ستاره‌های تیم ملی غنا در جام جهانی قطر باشند. غنا در ۷ بازی اخیرش عملکرد خوبی را به ثبت نرسانده و تنها یک پیروزی کسب کرده است. این تیم در اولین بازی خود در رقابت‌های جام جهانی به مصاف پرتغال می‌رود که شروع سختی برای آنها خواهد بود، در دیدار دوم، رو در روی کره جنوبی قرار می‌گیرد و سومین بازی خود را برابر اروگوئه برگزار می‌کند.

بیشتر بخوانید:

۳۵ ۲۵۱