ایمان گودرزی؛ تاریخ جام جهانی تحت سلطه غول های فوتبال دنیاست. برزیل، بیش از هر کشور دیگری موفق بوده و پنج بار عنوان قهرمانی را کسب کرده است. در همین حال، کشورهای اروپایی پیشرفت چشمگیری در این رقابت ها پیدا کردند و از زمانی که دیگو مارادونا اسطوره آرژانتین موفقیت این تیم را در سال ۱۹۸۶ رقم زد، تنها برزیل مانع از انحصار آنها در مسابقات شد و فرانسه و اسپانیا از آن زمان نیز به قهرمانی دست یافتند. در ادامه به ۵ تیمی می پردازیم که در جام های جهانی اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده اند. البته هیچکدام نتوانستند عنوان قهرمانی را کسب کنند اما می‌توانند برای تیم های کوچکتر الهام بخش باشند.

کامرون (۱۹۹۰)

قبل از کامرون در سال ۱۹۹۰، تیم های آفریقایی اغلب به عنوان وزنه های اصلی رقابت های جام جهانی در نظر گرفته می شدند. با این حال، کامرون همه چیز را در ایتالیا ۹۰ تغییر داد. در بازی افتتاحیه، آنها با شکست دادن آرژانتین، مدافع عنوان قهرمانی، یکی از شوک های بزرگ جام جهانی را به وجود آوردند، و این بازی جنجالی که با دو اخراج همراه بود همیشه در یاد کامرونی ها خواهد ماند.

رقص سامبای راجر میلا با پرچم کرنر پس از گلزنی، یکی از تصاویر ماندگار این رقابت است. راجر در ۳۸ سالگی بی خیال بازنشستگی شد و برای این مسابقات دوباره پا به توپ شد. بازگشت او با ستاره شدنش همراه بود و حتی چهار سال بعد به ایالات متحده بازگشت. کامرون در آن رقابت ها ۷ دقیقه تا رسیدن به نیمه نهایی فاصله داشت و ۲-۱ از انگلیس پیش افتاد، اما در دقایق پایانی گل مساوی را خورد و در وقت اضافه بازی را واگذار کرد.

شگفتی‌سازان تاریخ جام جهانی؛ ایران هم به این لیست اضافه می‌شود؟

بلغارستان (۱۹۹۴)

بلغارستان در جام جهانی ۱۹۹۴ راه فوق العاده ای را تا رسیدن به مقام چهارم انجام داد، به ویژه وقتی بفهمیم آنها چه تیم هایی را در این جام شکست دادند! رقابت برای بلغارها بدتر از این نمی توانست آغاز شود، آنها در دالاس مقابل نیجریه با نتیجه ۳-۰ شکست خوردند. با این حال، آنها بهتر شدند و توانستند یونان را ۴-۰ شکست دهند. با این وجود، آن ها برای اطمینان از حضور در مراحل حذفی باید آرژانتین را همراه با دیگو مارادونا شکست می‌دادند. همین اتفاق نیز رخ داد و آنها ۱۰ نفره و ۲-۰ آرژانتین را مغلوب کردند. بلغارها مکزیک را در مرحله یک هشتم نهایی حذف کردند، سپس در یک چهارم نهایی به آلمان خوردند که با ضربه سر یوردان لچکوف، سه دقیقه بعد از اینکه هریستو استویچکوف بازی را به تساوی کشاند، به پیروزی معروف رسیدند.ایتالیا در نیمه نهایی خیلی خوب بود و مانع رسیدن بلغارستان به فینال شدند و در نهایت با باخت در دیدار رده بندی مقابل سوئد به رتبه چهارم دست یافتند.

شگفتی‌سازان تاریخ جام جهانی؛ ایران هم به این لیست اضافه می‌شود؟

کرواسی (۱۹۹۸)

هیچ کس نمی‌تواند منکر این شود که کرواسی برای موفقیت در فرانسه هیچ برنامه ای نداشته است، زیراآنها در تمام پست ها بازیکنان بسیار خوبی داشتند، با این حال انتظار هم نمی‌رفت که آنها در این مسابقات سوم شوند! این تیم با کسب استقلال به عنوان یک ملت در سال ۱۹۹۱، برای اولین بار راهی جام جهانی شد و مشتاق بودند که بتوانند در این رقابت ها تاثیرگذار ظاهر شوند, کرواسی از همان ابتدا قدرتمند ظارهر شد و با دو برد مقابل جامائیکا و ژاپن جواز رسیدن به مرحله حذفی را امضا کرد. کرواسی در یک هشتم رومانی را شکست داد و در مرحله یک چهارم نهایی آلمان را با ۳ گل پشت سر گذاشت. کروات ها در نیمه نهایی اما حریف فرانسه میزبان نشدند و گلزنی سوکر هم دوای درد آنها نشد. اما سوکر بار دیگر کار خودش را در دیدار رده بندی کرد و کروات ها توانستند با برد دو بر یک مقابل هلند قدرتمند به مقام سوم رسیدند.

شگفتی‌سازان تاریخ جام جهانی؛ ایران هم به این لیست اضافه می‌شود؟

کره جنوبی (۲۰۰۲)

کشورهای میزبان معمولاً وقتی فرصت نمایش خود را در عرصه جهانی پیدا می‌کنند فراتر از انتظارات عمل می‌کنند، اما تعداد کمی از این میزبان ها مانند کره جنوبی در سال ۲۰۰۲ که تا نیمه نهایی رفتند. البته تلاش آنها با تصمیمات عجیب داوری در بازی با ایتالیا و اسپانیا در مراحل حذفی کاملا زیر سوال رفت. سطح بالای شاگردان هیدینک خیلی زود مشخص شد و آنها در گروهی که ایالات متحده آمریکا، پرتغال و لهستان حضور داشتند به مرحله حذفی راه یافتند. خط دفاعی کره‌ای ها در آن رقابت ها زبان زد بود و در مرحله گروهی فقط یک گل خوردند. پس از صعود از مرحله گروهی، ایتالیا را در وقت‌های اضافه شکست دادند و سپس اسپانیا را در ضربات پنالتی از گردانه‌ی رقابت ها خارج کردند البته نه بدون حرف و حدیث! آلمان در نهایت هم یقه کره و هم داور را گرفت و کره‌ای ها را با یک گل به دیدار رده بندی فرستاد. در دیدار رده بندی نیز کره مغلوب دیگر شگفتی ساز این رقابت ها یعنی ترکیه شد و به مقام چهارم رضایت داد.

شگفتی‌سازان تاریخ جام جهانی؛ ایران هم به این لیست اضافه می‌شود؟

کاستاریکا (۲۰۱۴)

کاستاریکا ممکن است در زمان حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ رتبه ۲۸ فیفا را داشته باشد، اما در گروهی قرار گرفت که سه تیم دیگر جز ۱۰ تیم برتر جهان در آن زمان بودند! بنابراین کسی انتظار چندانی از آمریکایی های مرکزی در برزیل نداشت. رتبه پایین آنها اما امید قوی آنها را زیر سوال نبرد و کاستاریکا با دو برد در بازی مقابل اروگوئه و ایتالیا و یک مساوی بدون گل مقابل سه شیرها به عنوان تیم اول به مرحله حذفی صعود کردند و در نهایت تعجب ایتالیا و انگلیس در این مرجله حذف شدند. کاستاریکایی ها پس از برد یونان در مرحله یک هشتم نهایی، در یک چهارم حریف هلند شدند اما لاله های نارنجی ترمز کاستاریکا را کشیدند و از حضور آنها در مرحله نیمه نهایی جلوگیری کردند. بدون شک جام جهانی ۲۰۱۴ این باور را در همه تیم ها ایجاد کرد که هیچ وقت کاستاریکا را دست کم نگیرید.

شگفتی‌سازان تاریخ جام جهانی؛ ایران هم به این لیست اضافه می‌شود؟

بیشتر بخوانید:

۲۵۷ ۲۵۱