زاوش محمدی: کمتر از یک ماه تا سوت آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر زمان باقی مانده و تیم ملی ایران هم که در گروه B این رقابت ها حضور دارد زیر نظر کادرفنی در حال آماده سازی است. این روزها کی روش و دستیارانش در ساختمان پک میزبان ملی پوشان منتخب تیم های داخلی هستند و سه روز در هفته تمرینات آنها را زیر نظر می گیرند.

تیم ملی در حالی آماده رقابت با انگلیس، ولز و آمریکا می شود که در مراسم قرعه کشی جام جهانی دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی در قطر حضور داشت و حالا قرار است یوزها با هدایت کی روش در دوحه به میدان بروند. در آستانه دو ماه تا آغاز مسابقات و با تغییر در راس فدراسیون فوتبال، کی روش جانشین اسکوچیچ شد تا برای سومین بار پیاپی هدایت ایران را در جام جهانی برعهده بگیرد.

به همین مناسبت به بررسی حواشی های ایجاد شده پیش از حضور تیم ملی در رقابت های جام جهانی می پردازیم:

شوک به نسل طلایی ۹۸ با اخراج ایویچ

تیم ملی ایران با آن نسل طلایی ۹۸ در آستانه حذف از مقدماتی جام جهانی بود که با دو گل کریم باقری و خداداد عزیزی این هری کیول و رفقا بودند که در خانه ناکام ماندند و عابدزاده و علی دایی و … سایر ملی پوشان در استایوم ملبورن جشن صعود گرفتند. این اولین صعود ایران به جام جهانی پس از انقلاب ۵۷ بود. تیمی متشکل از ستاره هایی همچون عابدزاده، دایی، خداداد عزیزی، کریم باقری و ….! پس از صعود به جام جهانی فدراسیون وقت تصمیم گرفت هدایت ایران را به ایویچ کروات بسپارد. مرد صورت یخی که حسابی تیم ملی را آماه کرده بود اما همین که ملی پوشان در مسابقات آماده سازی قرار گرفتند؛ به واسطه شکست سنگین از هدایت ایران برکنار شد و جایش را به جلال طالبی داد.

ایویچ که کمتر از یک‌سال فرصت داشت تا تیم ملی را برای جام جهانی آماده کند، تاثیر به‌سزایی روی آن تیم که در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه حاضر شد و موفق شد اولین برد تاریخ فوتبال ایران در جام جهانی را به‌دست آورد، داشت اما در فاصله کمتر از یک ماه تا آغاز جام جهانی از کار برکنار شد. ایران که برای برگزاری اردوی آماده‌سازی جهت حضور در جام جهانی به ایتالیا رفته بود، در یک بازی دوستانه مقابل رم با نتیجه ۷ بر یک تن به شکست سنگینی داد؛ باختی که منجر به برکناری سرمربی شناخته شده تیم ملی شد. بعد از گذشت سال‌ها از اتفاق‌های آن روزهای تیم ملی همچنان گفته می‌شود برخی بازیکنان موافق برکناری ایویچ بودند، موضوعی که ثابت کردن آن سخت است. حمید استیلی یکی از بازیکنان تیم ملی ۹۸ بود که درباره او عنوان شد باتوجه به رابطه صمیمانه‌اش با جلال طالبی بدش نمی‌آمده طالبی جای ایویچ را بگیرد. استیلی قبل از جام‌جهانی در گیلانک سنگاپور بازیکن طالبی بود.

ما به جام جهانی پرحادثه عادت داریم!

درگیری علی دایی و علی کریمی و عدم مدیریت برانکو

اختلاف دایی و کریمی تقریبا از بازی های مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ استارت خورد، مصاحبه کریمی با تماشاگران این اختلاف ها را رسانه ای کرد و بعدها موضوع لایی خوردن دایی از کریمی در یک بازی داخل سالن و تکرار همین صحنه در تمرینات تیم ملی و در نهایت پرخاش دایی به کریمی به این اختلافات دامن زد. اختلافاتی که بعدها در بازی پرسپولیس و تراکتور به اوج رسید. زمانی که دایی سرمربی پرسپولیس بود و کریمی را نخواست تا این بازیکن راهی تراکتورسازی شود.

یک عضو وقت کادر فنی تیم ملی آن زمان مدعی است بعد از بازی های آسیایی بوسان و فوت پدر دایی شرایط طوری فراهم شد تا این دو ستاره با هم آشتی کنند. گویا روند آشتی کنان با صلح و صفا پیش می رفت تا زمانی که دو بازیکن تیم ملی مجددا کریمی را علیه دایی تحریک کردند. تیم ملی برای یک دیدار دوستانه به اوکراین سفر کرده بود. دایی روز قبل از بازی وقتی برای صرف ناهار وارد سالن می شود می بیند جای او کریمی سرمیز نشسته است. دیدن همین صحنه و تحریکات نزدیکان دایی باعث عصبانیت او می شود تا با صدایی بلند بگوید: «تیم ملی این قدر بی صاحب شده که هرکسی هر جایی دلش بخواهد بنشیند؟» این اعتراض شدیداللحن با واکنش تند کریمی همراه شد تا جایی که نزدیک بود کارشان به زد و خورد کشیده شود. وساطت کادر فنی و بازیکنان باعث ختم به خیر شدن ماجرا می شود.

جادوگر درطول بازی های جام جهانی بنا به گفته پزشک و مترجم تیم ملی دائما در حال ایراد گرفتن بود و یک لحظه هدفون واکمنش را از گوشش در نمی آورد. کریمی طبق آنچه نزدیکان تیم ملی می گویند دائما از محل اردو، غذا و تمرینات ایراد می گرفت. او با رفتارش دوستانش را هم تحریک می کرد و تا پاسی از شب در اتاقش مشغول بازی بود. گفته می شود کاظمیان و معدنچی پای ثابت مهمانی های کریمی بودند.

ما به جام جهانی پرحادثه عادت داریم!

اختلاف مسعود شجاعی و نکونام با افشین قطبی

تیم ملی ایران برای مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ با سرمربیگری علی دایی وارد رقابت ها شد اما شکست مقابل عربستان در تهران باعث شد تا دایی شبانه با حکم محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت برکنار شود. پس از علی دایی هدایت تیم ملی به افشین قطبی رسید و این مربی با نتایج ضعیفی که مقابل کره شمالی و کره جنوبی گرفت نتوانست ایران را به جام جهانی آفریقا جنوبی برساند. آن روزها خبر می رسید که بازیکنان مطرح تیم ملی با قطبی مشکل دارند و اختلافی بین آنها است.

در روزهایی که جواد نکونام و مسعود شجاعی کنار تیم ملی نبودند، اختلافات این دو و افشین قطبی کلید خورد. سرمربی تیم ملی در محفلی به نکته عجیبی اشاره کرده بود که نشان می داد از نوع رفتار نکو و مسعود راضی نیست و ترجیح می دهد این دو را کنار بگذارد. قطبی در آن محفل دوستانه گفته بود: «اگر دو بازیکن جانشین خوب پیدا کنم شک نکنید جواد نکونام و مسعود شجاعی را از تیم ملی خط می زنم!» این حرف خیلی زود در اردوی تیم ملی پیچید و دهان به دهان چرخید. حتی شنیده شد که این درگیری در پیونگ یانگ و بین دو نیمه بازی ایران و کره شمالی هم به وجود آمد.

ما به جام جهانی پرحادثه عادت داریم!

خط زدن ستاره‌های سپاهان توسط کی‌روش

تیم ملی ایران برای مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل اردو آماده سازی در آفریقا جنوبی تدارک دیده بود و قرار بود ملی پوشان در این مسابقات حاضر شوند اما مدیران سپاهان به دلیل حضور این تیم در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، از حضور بازیکنان ملی پوش‌شان در اردو تیم ملی امتناع کردند و همین مساله باعث شد تا کی روش روی نام ۶ بازیکن سپاهان قلم قرمز بکشد. آن بازیکنان رحمان احمدی (دروازه‌بان)، شجاع خلیل‌زاده، احسان حاج‌صفی، امید ابراهیمی، یعقوب کریمی و مهدی شریفی بودند.

شروع دعوا کی روش – برانکو با خط زدن سیدجلال

هدایت تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را کارلوس کی روش برعهده داشت و زمانی که لیست نهایی برای حضور در مسکو اعلام و خط خوردن دو بازیکن حسابی جنجالی شد. سیدجلال حسینی و وریا غفوری. درست وقتی همه در انتظار خط خوردن مهره‌هایی مثل محمدرضا خانزاده و مجید حسینی از فهرست تیم ملی برای جام جهانی روسیه بودند، سرمربی تیم ملی در یک تصمیم عجیب و شوکه‌کننده، با یکی از کاپیتان‌هایش وداع کرد و سیدجلال حسینی را در «فهرست استندبای» قرار داد و سیدجلال در کنار وریا غفوری، دو بازیکن سرشناسی بودند که توسط مربی پرتغالی در لیست انتظار قرار گرفتند.

این تصمیم بدون تردید بزرگ‌ترین شوک دوران کاری کی‌روش در فوتبال ایران بوده است، چرا که او مهره‌ای را از تیمش کنار گذاشت که یکی از بازیکنان کلیدی تیم برانکو ایوانکوویچ بود.

ما به جام جهانی پرحادثه عادت داریم!

بیشتر بخوانید:

۳۵ ۲۵۱