زاوش محمدی: جام جهانی قطر از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱) در کشور قطر برگزار خواهد شد. این اولین بار است که یک کشور عرب میزبان جام جهانی است و اساسا بعد از جام جهانی ۲۰۲۲ به میزبانی کره و ژاپن، این دومین بار است که آسیا میزبان جام جهانی است.

به مانند دوره‌های قبل در این دوره از جام جهانی نیز ۳۲ تیم حاضرند، اما بنابر برنامه‌ریزی فیفا، این آخرین دوره جام جهانی با ۳۲ تیم است و از دوره بعدی جام جهانی در سال ۲۰۲۶، تعداد تیم‌ها به ۴۸ افزایش پیدا می‌کند.

با انجام قرعه‌کشی مرحله گروهی در ۱۲ فروردین ۱۴۰۱، تکلیف گروه‌ها و حتی سهمیه‌های باقی مانده جام جهانی قطر مشخص شد. اما در آن زمان هنوز ۳ سهمیه بلاتکلیف بود اما با صعود کاستاریکا، استرالیا و ولز به جام جهانی،‌ گروه بندی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شکل نهایی به خود گرفت. از آنجایی که تا ۲۶ روز آینده بازی های جام جهانی ۲۰۲۲ آغاز می شود، به بررسی گروه بندی این رقابت ها و وضعیت تیم‌ها و گروه‌ها پرداختیم.

گروه A: قطر، اکوادور، سنگال، هلند

اما در ادامه این بحث از گروه بندی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر قصد داریم با نگاهی اجمالی به اعضای هر گروه از جام جهانی ۲۰۲۲، تحلیلی کلی و گذرا از وضعیت هر گروه ارائه کنیم. با ما باشید.

در قدم اول از بررسی گروه بندی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به گروه میزبان می‌پردازیم. آفریقای جنوبی در جام جهانی ۲۰۱۰ تنها میزبان تاریخ جام جهانی بود که گروه خود صعود نکرد. گرچه در مورد قطر نیز تحلیل‌هایی مبنی بر سرنوشت مشابه با آفریقای جنوبی وجود دارد، نباید فراموش کرد که در جام جهانی ۲۰۱۴ نیز چنین صحبت‌هایی درباره تیم روسیه در میان بود.

روسیه اما با نمایشی دلچسب نه تنها از گروه خود صعود کرد، بلکه به نظر میل رفتن به مراحل بالاتر را داشت و توانست چند ستاره جوان هم به سطح اول فوتبال اروپا عرضه کند. قطر میزبان اگر هم حذف شود، حداقل می‌تواند به عنوان میزبان نمایش خوبی برابر سه تیم قدرتمند گروه خود داشته باشد.

بهترین تیم گروه نیز بی‌تردید هلند لوئی فن خال است که بعد از سوم شدن در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، در جام جهانی ۲۰۱۸ و یورو ۲۰۲۰ ناکام بود تا بار دیگر سرمربی هلندی که در این بین چرخی در منچستر زده بود، بار دیگر سکاندار هدایت تیم ملی هلند شود. او باز هم با موفقیت توانست تیم ملی را از منجلابی که در آن گرفتار بود نجات داده، به یک مدعی بدل کند.

با جام جهانی/ رقابت میزبان با شیرهای ترانگا و لاله‌های نارنجی

سنگال آلیو سیسه نیز قهرمان آفریقا است. تیمی با محوریت سادیو مانه و یکی دو جین ستارگان درجه دوم که در تیم‌های اروپایی بازی می‌کنند و بلای جان مصر و محمد صلاح است! چه در فینال جام ملت‌های آفریقا و چه در انتخابی جام جهانی که سنگال در هر دو با پیروزی بر مصر، شیرین کام شد.

اکوادور شاید ضعیف‌ترین تیم گروه باشد. البته اگر قطر مطابق انتظار ما خوب ظاهر شود. تیم چهارم آمریکای جنوبی به خوش شانسی و با وجود ۶ شکست در ۱۸ بازی انتخابی جام جهانی، به قطر رسیده و بعید است غافلگیری بزرگی برای گروه باشد.

قطر:

تیم ملی فوتبال قطر با لقب عنابی‌ها نماینده این کشور در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ است و درحال‌حاضر در جایگاه ۴۹ رنکینگ فیفا قرار دارد. کشور قطر میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ است و به همین دلیل توانسته به جمع تیم‌های منتخب جام جهانی راه پیدا کند و اولین حضور خود را در این دوره از مسابقات تجربه کند. ورزشگاه بین‌المللی خلیفه و ورزشگاه جاسم بن محمد ورزشگاه‌های خانگی تیم ملی قطر است و بازی‌های خانگی تیم ملی قطر در این دو ورزشگاه برگزار برگزار می‌شود.

تیم ملی فوتبال قطر در سال ۱۹۹۳ قطر موفق شد در رتبه ۵۳ فیفا بایستد و برای اولین بار با هدایت سباستیائو لاپولا در زمین خود، عربستان را شکست دهد. قطر سال ۱۹۹۸ در مرحله مقدماتی منطقه آسیا به جام جهانی فرانسه صعود کرد اما پس از شکست مقابل تیم چین و ایران در آخرین بازی خود مقابل عربستان شکست خورد و حذف شد.‌

قطر در سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۱۱ میزبان دو دوره از مسابقات جام ملت‌های آسیا بوده‌است. تیم ملی فوتبال قطر در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ که به میزبانی امارات متحده عربی برگزار شد برای اولین بار در تاریخ کشورش، با پیروزی در هفت بازی به دیدار فینال رسید و با پیروزی سه بر یک مقابل تیم ملی ژاپن قهرمان جام ملت‌های آسیا شد.

با جام جهانی/ رقابت میزبان با شیرهای ترانگا و لاله‌های نارنجی

هلند:

ملی فوتبال هلند ملقب به «لاله‌های نارنجی» تاکنون در ۱۰ جام جهانی حضور داشته و در سال‌های ۱۹۷۴، ۱۹۷۸ و ۲۰۱۰ به نایب‌قهرمانی جام جهانی رسیده‌اند. هلند در جام جهانی ۲۰۱۸ غایب بود و در کنار ایتالیا غایب‌های بزرگ جام ۲۰۱۸ لقب گرفت.

هلند در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به عنوان تیم نخست گروه صعود کرد. تیم ملی فوتبال هلند در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی قاره اروپا در گروه G با تیم‌های ترکیه، نروژ، مونته‌نگرو، لتونی و جبل‌الطارق هم‌گروه بود و توانست با کسب ۲۳ امتیاز، هفت برد و دو تساوی و یک شکست به عنوان تیم اول از این گروه به جام جهانی ۲۰۲۲ صعود کنند.

لوئیس فن خال ۷۱ ساله سرمربی تیم ملی هلند در جام جهانی قطر است. فان خال پیش از این دو بار دیگر هدایت تیم ملی هلند را برعهده داشت. او که سال ۲۰۰۲ هم سرمربی هلند بود، دوباره ۲۰۱۲ مدیریت این تیم را برعهده گرفت و سال ۲۰۱۴ مجبور به ترک تیم ملی هلند شد.

با جام جهانی/ رقابت میزبان با شیرهای ترانگا و لاله‌های نارنجی

سنگال:

بازیکن‌های تیم ملی سنگال به نام مستعار شیرهای ترانگا هم شناخته می‌شود. سنگال یکی از بهترین تیم‌های آفریقا است و توانسته در تورنمنت‌های جهانی، مقام‌های خوبی کسب کند. این تیم در رتبه ۲۳ و دو رتبه پایین‌تر از ایران قرار گرفته. سنگال برای اولین بار، سال ۲۰۰۲ تجربه حضور در جام‌جهانی را داشت. این تیم تاکنون باخت سنگینی نداشته و بدترین نتیجه‌اش در مسابقات، باخت ۵-۰ بوده است.

در تاریخ بازی‌های تیم ملی سنگال می‌توان گفت بهترین نتیجه مربوط به جام جهانی ۲۰۰۲ می‌شود. این تیم در فینال مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ مقابل جاماییکا قرارگرفت. این بازی که به ضربات پنالتی کشیده شده بود با پیروزی سنگال به پایان رسید. پس از حضور در جام جهانی، سنگال در اولین بازی مقابل فرانسه قرار گرفت و توانست این مدافع عنوان قهرمانی را شکست دهد. در مقابل دانمارک و اروگوئه به تساوی دست یافت و از این مرحله صعود کرد.

با جام جهانی/ رقابت میزبان با شیرهای ترانگا و لاله‌های نارنجی

اکوادور:

تیم ملی اکوادور یکی دیگر از تیم های شرکت کننده در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است که توانست به صورت مستقیم و بدون مسابقات پلی آف به این تورنمت جهانی راه پیدا کند. این تیم در مسابقات مقدماتی جام جهانی در گروه خود در رتبه سوم قرار گرفت و با همین رتبه به طور مستقیم به مسابقات راه پیدا کرد. درحال حاضر مربی تیم ملی اکوادور در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، گوستاوو آلفردو است. این مربی ۵۹ ساله از سال ۲۰۲۰ هدایت اکوادور را برعهده داشته و در این دو سال توانسته نظم و قدرت قابل توجهی به این تیم ببخشد. این مربی جایگزین جوردی کرایف هلندی بود که بدون آن که با تیم ملی اکوادور بازی رسمی انجام دهد، از سمت خود استعفا داد.

فیلیپه کایسدو یکی از بهترین بازیکن های تیم ملی اکوادور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است که سابقه حضور در تیم هایی مانند لاتزیو و اینتر میلان را نیز دارد. با توجه به عملکرد موفق این بازیکنان در مسابقات لیگ اروپا، به نظر می رسد این بازیکن یکی از بازیکنان تاثیرگذار تیم فوتبال اکوادور در جام جهانی باشد.

ارنر والنسیا نام دیگری در لیست بهترین بازیکنان تیم ملی اکوادور است که در تیم فنر باغچه ترکیه بازی می کند. این بازیکنان به عنوان بهترین گلزن تیم ملی خود شناخته شده و ۳۲ سال سن دارد. این دومین تجربه مسابقات جام جهانی وانسیا به شمار می رود.

با جام جهانی/ رقابت میزبان با شیرهای ترانگا و لاله‌های نارنجی

بیشتر بخوانید:

۳۵ ۲۵۱