ایمان گودرزی: سریال تکراری عوض شدن پیاپی مدیرعامل ها در باشگاه های دولتی ایران قسمت آخر ندارد. شنبه شب خبر برکناری سردار آجورلو مدیرعامل موفق استقلالی ها (حداقل در زمینه ورزشی) منتشر شد و به جای او علی فتح الله زاده مدیر عامل سابق استقلالی ها بار دیگر مدیریت باشگاه را برعهده گرفت. دلایل زیادی به عنوان علت برکناری آجورلو بیان شد که به آنها خواهیم پرداخت اما به نظر می‌رسد شفاف نبودن حساب های مالی علت اصلی این اتفاق بوده است. بعد از برکناری آجورلو خبرهایی مبنی بر اخراج رضا درویش نیز به گوش رسید این اتفاق هم احتمالا دیر و زود داشته باشد اما سوخت و سوز نداشته باشد.

اخراج آجورلو تصمیم نیمه شب

یک اقدام شبانه از سوی وزارت ورزش و جوانان شوک بزرگی را برای هواداران استقلال ایجاد کرد. جایی که تصمیم‌گیران در وزارت ورزش و جوانان ناگهان تصمیم گرفتند مصطفی آجورلو را برکنار و علی فتح‌الله‌زاده، مرد نام‌آشنای این باشگاه را دوباره به مسند کار بازگردانند.

مشکلات بین باشگاه استقلال و سازمان صدا و سیما از زمانی آغاز شد که مدیرعامل باشگاه استقلال تصمیم گرفت حق تبلیغات محیطی مسابقات پخش مستقیم استقلال را تمام و کمال دریافت کرده و طبق قواعد و قوانین رایج در اکثر کشورهای صاحب فوتبال، خودش سهم تلویزیون را بپردازد. موضوعی که از مهر ماه سال ۱۴۰۰ تا این اواخر به بزرگترین چالش دوران مدیریت کوتاه مصطفی آجورلو در باشگاه استقلال تبدیل شد. آجورلو که از شروع فصل گذشته لیگ برتر به شدت بر سر این موضوع با کمیته اقتصادی سازمان لیگ و البته سازمان صدا و سیما دچار مشکل شده بود پس از توافقات به وجود آمده بین باشگاه استقلال و طرفین دیگر این دعوا، فصل بیست و یکم لیگ برتر را به هر طریقی بود به پایان برد. اما این شرایط مطلوب مدیرعامل برکنار شده باشگاه استقلال نبود.

مصطفی آجورلو از روزهای پایانی خرداد ماه سال جاری و همزمان با رایزنی برای پیدا کردن جانشین فرهاد مجیدی، تلاش‌های موازی اش برای دریافت حق پخش تلویزیونی را آغاز کرد. او در جلسه‌ای مدعی شد باشگاه استقلال بیش از هزار میلیارد تومان از سازمان صدا و سیما طلبکار است و این نهاد عریض و طویل مجبور است این مبلغ را به باشگاه استقلال بپردازد.

موضوعی که باعث شد شبکه‌های مختلف تلویزیونی از طریق برنامه‌های ورزشی موضع‌گیری شدیدی علیه باشگاه استقلال اتخاذ کرده و حتی برنامه‌های رادیویی ورزشی هم این موضوع را در راس امور اخبار مربوط به باشگاه استقلال شان قرار دادند.

شبیخون به سردار!

این مخالفت‌ها تا جایی پیش رفت که باشگاه استقلال در نشست‌های خبری پیش و پس از مسابقات استقلال اجازه ورود دوربین‌های صدا و سیما را نداد. نهاد رسانه ملی هم در نقطه مقابل تصاویر تلویزیونی بازی‌های خانگی استقلال در هفته‌های ابتدایی لیگ را به شکلی نامتعارف روی آنتن می‌فرستاد. طوری که تبلیغات اطراف زمین به سختی دیده شوند.

اما در این مدت اتفاقاتی در پشت پرده رخ داد که در نهایت منجر به برکناری مصطفی آجورلو شد. ظاهراً رایزنی‌های وزیر ورزش با مسئولان صدا و سیما هم کارساز نبوده و در نهایت زور فوتبالی‌ها به سازمان صدا و سیما نرسید تا موضوع حق پخش تلویزیونی در رسانه ملی همچنان طبق روال قبل بر جای بماند.

از نزدیکان به باشگاه استقلال خبر می‌رسد مهمترین دلیل برکناری سردار آجورلو از سمت مدیرعاملی باشگاه استقلال مخالفت‌های یک سال اخیر با سازمان صدا و سیما بوده و در نهایت وزیر ورزش که رئیس مجمع باشگاه استقلال است نتوانسته کمکی در این زمینه به آجورلو انجام بدهد.

ظاهراً مدیر عامل برکنار شده استقلال تحت هیچ شرایطی حاضر نبوده از حقوق حق پخش استقلال کوتاه بیاید که این موضوع در نهایت باعث شد ظرف یک هفته اخیر، مدیران رده بالا تصمیم به ایجاد تغییر در مدیرعاملی باشگاه استقلال کنند و در نهایت او را از روی صندلی مدیرعاملی استقلال کنار زدند تا موضوع حق پخش تلویزیونی بار دیگر به تاریخ بپیوندد.

گفته می‌شود آجورلو که حالا عنوان شده با بدهی چند ده میلیاردی باشگاه را تحویل داده قصد داشته از طریق دریافت همان یک هزار میلیارد تومان حق پخش تلویزیونی بخش عمده‌ای از بدهی‌های استقلال را بپردازد.

ایمانم را نمی‌فروشم؛ اولین واکنش فتح الله زاده

این تصمیم در حالی اتخاذ شد که طی یک ماه اخیر شایعات متعددی درباره برکناری آجورلو به گوش می‌رسید اما نزدیکان به مدیرعامل باشگاه استقلال در تلاش بودند این خبر را کتمان کنند اما اتفاقاتی در لایه‌های زیرین باشگاه استقلال رخ داد که راهی برای برکناری آجورلو باقی نماند تا علی فتح‌الله‌زاده بر این مسند تکیه بزند. فتح‌الله‌زاده حالا مدیرعامل باشگاه استقلال است. او برای پنجمین بار به این سمت رسیده است.

آقای فتح‌الله‌زاده این پنجمین مدیرعاملی شما در باشگاه استقلال است. چه شد دوباره به این سمت بازگشتید.
از یک ماه قبل صحبت‌هایی شد اما من به دلایلی نپذیرفتم و پیشنهادم این بود که در این برهه از دیگر گزینه‌ها استفاده شود اما دوستان اصرار داشتند که من دوباره به این سمت بازگردم و من هم راهی جز تمکین نداشتم و به تصمیم دوستان احترام گذاشتم و این پیشنهاد را پذیرفتم. حقیقت این است که باشگاه استقلال مانند خانه من می‌ماند. به این باشگاه عشق می‌ورزم و عمیقاً به هوادارانش علاقه‌مندم.
خیلی‌ها شما را در کنار پست‌هایی که همواره در باشگاه استقلال داشتید، همین گونه تصور می‌کنند.
همین طور است. من در وهله اول هوادار این باشگاه هستم. با جام‌ها و موفقیت‌هایی که به دست آورده شاد شدم و خندیدم و از ناکامی‌هایش غصه خوردم. سال‌ها است با این باشگاه زندگی می‌کنم و همیشه دوست داشتم خدمتگزار این مردم باشم و برای شادی آنها تلاش کنم. امیدوارم با کمک تک تک هواداران استقلال بتوانیم کارهای بزرگی را در این باشگاه انجام دهیم. راه طول و درازی پیش روی ما است.

شبیخون به سردار!
از وقتی حضور شما در باشگاه استقلال قطعی شد، شایعاتی پیرامون اختلاس چند میلیاردی و این جور مسائل در فضای مجازی مطرح شد. آیا می‌شود به این شایعات استناد کرد و عملکرد مدیران سابق را زیر سؤال برد.
شما سال‌ها است من را می‌شناسید. ایمانم را نمی‌فروشم و به کسی انگ نمی‌چسبانم. نباید انسان به خودش اجازه بدهد گناه دیگری را بشوید. این خودش گناه بزرگی است. گرچه برخی در دوران خدمت من به باشگاه کم‌لطفی‌هایی از این دست به من داشتند اما من این کار را نمی‌کنم. درباره روشن شدن مسائل مالی باشگاه باید صبر کنیم تا صورت‌ها جمع شود. شما هم به این شایعات توجه نکنید. آقای آجورلو و همکارانش برای این باشگاه زحمت کشیدند. اگر مصاحبه‌های من در دوران مدیریت ایشان را مرور کنید جز حمایت چیزی نمی‌بینید. ما وظیفه داریم آرامش را به باشگاه برگردانیم و روزهای خوشی را برای هواداران رقم بزنیم. ان‌شاء‌الله اتفاقات خوبی رقم بخورد و همه از آن لذت ببریم.
و ممکن است با حضور شما جایگاه ساپینتو در استقلال سست شود؟
چرا باید درباره سرمربی تیم که الان در صدر جدول قرار دارد چنین فکری کنیم؟ او در کورس قهرمانی است و ما باید زمینه را برای موفقیت بیشتر او فراهم کنیم. این شایعات به اعتقاد من طبیعی است چون معمولاً وقتی مدیری عوض می‌شود همه ذهن‌ها به این سمت می‌رود اما ساپینتو با قدرت کارش را خواهد کرد و ما هم او را حمایت می‌کنیم تا بهترین نتایج رقم بخورد.

اخراج نزدیک تر از رگ گردن به درویش

بعد از اخراج آجورلو هیئت مدیره پرسپولیس جلسه ای را تشکیل داد که گفته می‌شود قرار است بر سر ماندن یا اخراج رضا درویش تصمیم گیری شود.

مدیرعامل باشگاه در جلسه هیات مدیره که حتی از یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس هم دعوت شده تا به این جلسه برود قرار است گزارش کاملی از مسائل مالی، کاری و موارد دیگر را ارائه داد تا اعضای این هیات در جریان چند و چون وضعیت پرسپولیس قرار بگیرند.

شبیخون به سردار!

در این خصوص گفته می‌شود رفتن مدیرعامل فعلی از پرسپولیس بسیار جدی است اما بنا بر برخی از ملاحظات این اتفاق فعلا رقم نخواهد خورد. با شرایط فعلی به نظر می‌رسد بحثی برای برکناری رضا درویش از مدیرعاملی پرسپولیس وجود ندارد و او همچنان به کار خود در این باشگاه ادامه خواهد داد؛ البته فعلا!

بیشتر بخوانید: