ایمان گودرزی؛ لیگ قهرمانان اروپا بلاترین سطح فوتبال باشگاهی در دنیا به حساب ‌می‌آید که آرزوی هر بازیکنی است که دقایقی در این تورنومنت به میدان برود، حال فکر کنید بتوانید در این رقابت ها گلزنی کنید! حتی به این قضیه که به یکی از ابر قدرت های فوتبال اروپا گل بزنید! از آنجایی که حضور بازیکنان ایرانی در این رقابت ها بسیار محدود است قهرمانی کمی دور از ذهن است اما می‌شود روی گلزنی آنها در این رقابت ها حساب کرد. در سال های اخیر سردار آزمون و مهدی طارمی نقش پر رنگی برای تیم های خود در این رقابت بزرگ داشته‌اند اما آنها تنها بازیکنان ایرانی نیستند که مقابل تیم های بزرگ گل می‌زنند، در آخرین مورد کریم انصاری فرد موفق شد مقابل منچستر یونایتد در لیگ اروچا گلزنی کند، به همین مناسبت نگاهی به گلزن های ایرانی مقابل تیم های بزرگ می‌اندازیم؛

چلسی

آبی پوشان لندنی مجبوب ترین تیم برای بازیکنان ایرانی شاغل در اروپا هستند. چلسی در طول تاریخش چهار گل از بازیکنان ایرانی دریافت کرده که می‌توان روی دو گل اسم “سوپر گل” گذاشت! علی دایی اولین ایرانی است که دروازه‌ی شیرهای لندن را باز کرد، نه یک بار بلکه رفت و برگشت در لیگ قهرمانان اروپا مقابل این تیم به گل رسید.

https://static.football360.ir/nesta/media/django-summernote/2022-10-08/2cb8a869-b6ae-4ae5-9739-583ee92b9dc0.jpg

بعد از دایی انتظار لندنی ها برای دیدن گلزن ایرانی حدود ۲۰ سال طول کشید، بیش از ۲۰ سال بعد، در نخستین روز سال ۲۰۲۰ میلادی، برایتون در حالی که با گل سزار آزپیلیکوئتا از آبی‌ها عقب افتاده بود، دقیقه ۸۴ و با قیچی استثنایی علیرضا جهانبخش بازی را به تساوی کشاند.

https://static.football360.ir/nesta/media/django-summernote/2022-10-08/12959d45-3d66-46c3-a279-9743804c77e3.jpg

درست یک سال بعد وقتی برگردان زدن به چلسی به ایرانی ها مزه کرده بود مهدی طارمی بار دیگر دروازه این تیم را با یک ضربه برگردان باز کرد تا علاوه بر نامزد پوشکاش شدن یکی از دو گلی که چلسی قهرمان در مراحل حذفی لیگ قهرمانان دریافت کرده بود به اسم مهدی طارمی باشد.

ستارگان ایرانی، قاتل غول‌های اروپایی!

چلسی در بازی پایانی مرحله گروهی فصل ۲۲-۲۰۲۱، و در جریان تساوی ۳-۳ برابر زنیت، نیز دروازه‌اش را در دقیقه ۴۱ برابر سردار آزمون باز شده دید. این تساوی، صدر جدول گروه را از چلسی گرفت و به یوونتوس داد.

لیورپول

در فصلی که یک پای فینال لیورپول بود، طارمی و یارانش هم گروه قرمزها بودند. در همان هفته‌ی دوم لیورپولی ها شروع به خط و نشان کشیدن برای حریفان کردند و پورتو را پنج بر یک شکست دادند. در این بازی و زمانی که نتیجه سه بر صفر به نفع لیورپولی ها بود، مهدی طارمی یکی از گل های خورده را جبران کرد اما این گل برای بازگشت پورتو به بازی کافی نبود و روبرتو فیرمینو دو گل دیگر زد و کار را تمام کرد. لیورپول از آن گروه با هر ۱۸ امتیاز کامل صعود کرد و پورتو با ۵ امتیاز و رده سوم، راهی لیگ اروپا شد.

ستارگان ایرانی، قاتل غول‌های اروپایی!

رئال‌مادرید

جواد نکونام فقط به خاطر حضورش در لالیگا با اوساسونا به یاد آورده نمی‌شود بلکه گلزنی او به کهکشانی های مادرید یکی از خاطرات فراموش نشدنی حضورش در لالیگا به حساب می‌آید. در هفته پایانی نیم‌فصل اول ۰۹-۲۰۰۸ لالیگا، جواد نکونام در دقیقه ۲۰ دروازه ایکر کاسیاس را در مقابل مدافعانی چون کاناوارو و په‌په باز کرد. رئال در نهایت این بازی را ۳ بر یک برد اما در هفته پایانی، این اوساسونا بود که با برتری ۲ بر یک در پامپلونا، در لالیگا ماندنی شد.

https://static.football360.ir/nesta/media/django-summernote/2022-10-08/38125eee-da12-4a94-85a5-629e9ca66ecd.jpg

اتلتیکومادرید

در همان فصل اوساسونا یکی از بیاد ماندنی ترین بردهایش را مقابل اتلتیکو مادرید به دست آورد و راه راه پوشان مادریدی را در ورزششگاه خانگی خودشان با نتیجه ۴ بر ۲ شکست دادند. در این بازی دیگر ایرانی آن سال های اوساسونا یعنی مسعود شجاعی گلی فوق العاده دیدنی را راهی تور دروازه روخی بلانکو کرد.

البته جواد نکونام نیز سابقه گلزنی به اتلتیکو را دارد. جواد در فصل ۱۰/۱۱ موفق شد با ضربه پنالتی دروازه داوید دخیا را در دقیقه ۸۰ باز کند.

در فصل ۱۷-۲۰۱۶ آزمون نیز نامش را در فهرست گلزنان ایرانی به اتلتیکو اضافه کرد. در بازی برگشت مرحله گروهی تیم روس با گل آنتوان گریزمن در دقیقه ۲۸ عقب افتاد اما تنها ۲ دقیقه بعد، سردار آزمون بازی را برای روستوف به تساوی کشاند. هرچند روستوف در نهایت با گل دوم گریزمن در وقت‌های اضافه باخت تا شیرینی گل آزمون نیز از بین برود.

ستارگان ایرانی، قاتل غول‌های اروپایی!

یوونتوس

شاید بتوان گفت تیم تورینی شاهد روی فرم ترین مهدی مهدوی کیای تاریخ فوتبال ایران بود، در روز ۱۳ سپتامبر ۲۰۰۰ در حالی که یوونتوس ۳ بر یک از هامبورگ جلو افتاده بود، مهدی مهدوی‌کیا در دقایق ۶۵ تا ۸۲ به ترتیب گل زد، پنالتی گرفت و پاس گل داد تا هامبورگ بازی را ۴ بر ۳ کند، اما این برتری دوام نداشت و یوونتوسی ها در دقایق پایانی به گل مساوی رسیدند و درخشش مهدوی کیا بیشتر از یک امتیاز برای تیم آلمانی نداشت.

قبل از رسیدن پورتو به چلسی در یک‌چهارم نهایی فصل ۲۱-۲۰۲۰، پرتغالی ها باید به مصاف بانوی پیر می‌رفتند. مهدی طارمی برای نشان دادن خودش فقط به دو دقیقه زمان نیاز داشت و با سماجت توپ را وارد دروازه تورینی ها کرد. شکست دادن و حذف یوونتوسی که در آن فوق ستاره پرتغالی حضور داشت قطعا یکی از خاطرات فراموش نشدنی مهدی خواهد شد.

ستارگان ایرانی، قاتل غول‌های اروپایی!

در فصل ۲۲-۲۰۲۱ لیگ قهرمانان نیز یوونتوس در جریان برتری ۴ بر ۲ مقابل زنیت، از سردار آزمون گل دریافت کرد؛ گلی که البته در دومین دقیقه وقت‌های اضافه به ثمر رسید تا تنها، عاملی برای کاهش اختلاف میان دو تیم باشد.

میلان

یکی از عجیب ترین و خاطره انگیز ترین گروه های تاریخ لیگ قهرمانان قطعا گروه H فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ خواهد بود. پس از درخشش و دبل دایی مقابل چلسی، هرتا برلین باید به مصاف دیگر غول گروه یعنی میلان می‌رفت. علی دایی در این بازی در دقیقه ۶۹ هرتا را پیش انداخت اما پنج دقیقه بعد بازی به تساوی کشیده شد. گل علی دایی زمانی ارزش خود را نشان داد که هرتا با ۸ امتیاز، به عنوان تیم دوم صعود کرد و میلان با ۶ امتیاز، در قعر جدول گروه حذف شد!

Oliver Bierhoff (Milan, li ) und Ali Daei (Hertha) Fussball EC 1 Herren  Champions League 1999 2000, AC Mai

بایرن مونیخ

بایرن مونیخ رقیب مورد علاقه‌ی شگفتی سازان رسیدن به جام جهانی ۹۸ فرانسه بود.

در فصل ۹۸-۱۹۹۷ بوندسلیگا خداداد عزیزی در بازی کلن مقابل بایرن پنالتی اول تیمش را گرفت و گل دوم را حودش زد تا کلن دو بر صفر باواریایی ها را شکست دهد.

علی دایی نیز در هفته اول فصل ۰۱-۲۰۰۰ و زمانی که به عنوان بازیکن سابق بایرن با پیراهن هرتا مقابل این تیم قرار گرفت، تنها گل تیمش را در شکست ۴ بر یک و در دقیقه ۸۹ به ثمر رساند. بایرن ۱۱ روز قبل و در فینال لیگاپوکال نیز شکست سنگین دیگری با نتیجه ۵ بر یک بر هرتا تحمیل کرده بود.

دورتموند

وحید هاشمیان یکی از نام هایی هست که زنبورها از شنیدن آن ترس دارند. در ۱۵ بازی که هاشمیان مقابل دورتموند انجام داده است موفق شده ۵ بار دروازه این تیم را با پیراهن های بوخوم و هانوفر باز کند تا بهترین آمارش در آلمان را مقابل این تیم داشته باشد.

اما مهمترین گل مقابل دورتموند به نام علی کریمی است. بازیکنی که با پیراهن بایرن‌مونیخ و در «درکلاسیکر» رفت فصل ۰۶-۲۰۰۵، گل اول بایرن را در دقیقه ۵۳ به تور دروازه رومن وایدنفلر رساند و زمینه‌ساز برتری ۲ بر یک بایرن شد.

مهدی مهدوی‌کیا نیز در آخرین فصل حضور در هامبورگ (۰۷-۲۰۰۶) و در پیروزی ۳ بر صفر هفته بیست‌ویکم، پنالتی گرفت و در دقیقه ۹۰، گل سوم هامبورگ را زد. خداداد عزیزی نیز در همان فصل ۹۸-۱۹۹۷ و در برتری ۴ بر ۲ کلن مقابل دورتموند، گل دوم تیمش را برای تونی پولستر ساخت و گل سوم را نیز خود به ثمر رساند.

ستارگان ایرانی، قاتل غول‌های اروپایی!

با اضافه شدن منچستریونایتد به این فهرست توسط کریم انصاری‌فرد، در انگلیس، آرسنال، تاتنهام و من‌سیتی تنها باشگاه‌هایی هستند که هنوز طعم گل خوردن از ایرانی ها را نچشیده‌اند؛ در اسپانیا، بارسلونا آخرین قدرتی است که هنوز گلی از یک بازیکن ایرانی دریافت نکرده است. در ایتالیا، اینتر و رم و بالاخره در فرانسه، پاری‌سن‌ژرمن باشگاه‌هایی هستند که می‌توانند هدف بعدی لژیونرها باشند.

بیشتر بخوانید:

۲۵۷ ۲۵۱