سپهر ستاری: بر اساس اصلی نانوشته هیات رئیسه فدراسیون فوتبال پس از معرفی نایب رئیس ها، مسئولیت کمیته تیم های ملی را به نایب رئیس اول تفویض می کرد. مسئولیتی که الته در ادوار گذشته به دبیران کل یا شخص فدراسیون هم رسیده بود اما تنها عضو هیات رئیسه ای که به چنین جایگاهی رسید، بهرام رضاییان در دوره انتقالی بود که فدراسیون با سرپرستی میرشاد ماجدی و کاهش قدرت رئیس اداره می شد.

او البته با حفظ سمت مسئولیت کمیته مسئولیت های اجتماعی فدراسیون را بر عهده دارد. این عضو هیات رئیسه که یکی از افراد کلیدی نزدیک به حیدر بهاروند سرپرست اسبق فوتبال و رئیس پیشین سازمان لیگ است در دو ساله گذشته به طور مداوم نقشی کلیدی در تغییرات فوتبال داشته و هر بار با چرخشی ملایم سرنوشت صندلی ریاست را تغییر داده است، این بار رودرروی اعضای جدید هیات رئیسه قرار گرفته است.

او، احسان اصولی، خداداد افشاریان و طهمورث حیدری که کمیته های مسئولیت های اجتماعی، فوتسال ، داوران و استان های فدراسیون را بر عهده دارند احتمالا در این شرایط بتوانند با میرشاد ماجدی سرپرست پیشین فدراسیون است و در انتخابات چند هفته قبل تنهایش گذاشتند گروهی ۵ نفره را تشکیل بدهند تا دو سمت کلیدی سخنگو و سرپرست تیم ملی در جام جهانی را از دست ندهند. جایگاهی که ویترینی مهم در زندگی فوتبالی شان خواهد بود.

در سوی مقابل اما تاج که می داند مهمترین مهره کلیدی دورش در دوره جدید مهدی محمد نبی است، به سختی روی او قمار خواهد کرد. اگرچه افشاریان و اصولی از قول تاج نقل کردند که برای جام جهانی سرپرست تیم ملی بهرام رضاییان است که در دوره ماجدی و اسکوچیچ کمیته تیم های ملی را هم سرپرستی می کرد اما این بزرگترین جدال این روزهای فدراسیون است.

صندلی نبی، مسئله این است!

صندلی نبی، صندلی اول سمت راست تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۴ بود. او بی شک بین همه مدیران فوتبالی تنها کسی بود که توانست با کارلوس کی روش به زبانی مشترک برسد. نبی حتی طعم قربانی شدن در راه حمایت از کی روش را هم چشیده است. نبی که از پارس خودرو در دهه ۷۰ وارد فوتبال ایران شده و در مقاطع مختلفی در پست های کلیدی حضور داشته و در دوره انتقالی فوتبال، دبیر فدراسیونی بوده که مسئولیتش را محسن صفایی فراهانی بر عهده داشته، سال ها قبل در دفاع از کی روش پس از جام جهانی ۲۰۱۴ و ایستادن برابر محمود گودرزی برای ایجاد تغییر در تیم ملی فشار سختی را تحمل کرد و سرانجام این فشارها تسلیم کفاشیان و برکناری اش شد تا علیرضا اسدی برای پروژه حذف کی روش به فوتبال بیاید.

پروژه ای که البته با اسدی هم ناکام ماند اما تاج در دوره ریاستش بر فوتبال به جای نبی صندلی او را به محمدرضا ساکت داد!

دو سالی طول کشید تا نبی دوباره به فوتبال برگشت. در دوران اوج کرونا، او باز رفاقتش با کی روش را به رخ کشید و بدهی ۴۰۰ هزار دلاری تاج را به ۲۰۰ هزار دلار بدل کرد که از آن رقم هم نصفش اعلام شد خرج امور خیریه خواهد شد.

نبی حالا در یک توافق بزرگ حاضر شده جای کاندیداتوری برای ریاست، در کنار تاج قرار بگیرد. او البته حالا خود را سرپرست کمیته تیم های ملی می داند. اصلا اوست که توانسته کی روش را با این شرایط اوکازیون به تیم ملی برگرداند. اوست که ارتباطات خوبی با نسل ستاره های شاخص ملی و جواد نکونام دارد و نخ تسبیح و حلقه اتصال کی روش و تیم ملی است. برای همین گذشتن تاج از او سپردن صندلی اش به دیگری نه برای خودش خوب است و نه برای تیم ملی!

سابقه اردوی تاسف بار قطر شاخص مدل مدیریتی بهرام رضاییان است. مدیری که اگرچه در هیات رئیسه به شانیت مدیران باشگاه ها حضور دارد اما سال هاست از باشگاهش برکنار شده و یک باگ اساسنامه ای او را هنوز تصمیم ساز فوتبال نگه داشته است!

صندلی نبی، مسئله این است!

در این قیاس جایگاهی احتمالا گذر از نبی و رسیدن به رضاییان یک اشتباه استراتژیک در سیاسی ترین جام جهانی تاریخ است. جامی که به دلیل حساسیتش، کشور بر گزینه کی روش اجماع کرده است، تاج را موقتا با تمام نواقص و پرونده های بازش تحمل کرده تا کار به تعلیق نرسد و حالا چرا باید روی نیمکت سراغ گزینه ای برود که تجربه موفقی ندارد و تجربه نشان داده حضورش هر لحظه ممکن است چالشی بزرگ با کارلوس کی روش ایجاد کند.

اگر کار به رای کشی بکشد، چنانچه ماجدی علیه باند تاج رای دهد، اعضای جدید با رای براتی صاحب ۵ رای می شوند و شرایط برابر پیدا می کنند و کار به تک رای عضو دربند هیات رئیسه یعنی شهره موسوی گره خواهد خورد . کسی که نهادهای امنیتی باید اجازه ویدئو کنفرانسش را صادر کنند .

هرچند منافع استراتژیک تیم ملی می گوید سراغ گزینه غلط نروند و بازگشت صندلی نبی به نایب رئیس اول مطمئن ترین گزینه پیش روست!

صندلی نبی، مسئله این است!

بیشتر بخوانید:

۲۵۸ ۲۵۸