زاوش محمدی:چندسالی است که مربیان خارجی به عنوان دستیاران مربیان ایرانی در فوتبال ما حضور پیدا کردند و عملکرد خوبی از خودشان به جای گذاشتند. حتی بعضی از آنها از نفر دومی به سرمربیگری رسیدند. مربی هایی که با حضورشان انقلابی در تیم ها ایجاد کردند و نمی توان از تاثیر آنها چشم پوشی کرد. در این گزارش به بررسی چندی از مربیان خارجی که به عنوان دستیار در فوتبال ایران حاضر شدند و عملکرد خوبی داشتند می پردازیم:

گاربیله پین

استقلال فصل گذشته و پس از ۹ سال، چهارمین قهرمانی خود را در تاریخ لیگ برتر جشن گرفت. این قهرمانی در حالی رقم خورد که آبی‌ها در یک دهه اخیر با مربیان متفاوتی مانند قلعه‌نویی، منصوریان، شفر، استراماچونی و فکری و در مقاطع مختلف با خود فرهاد مجیدی در کسب قهرمانی ناکام بودند اما بالاخره این اتفاق رقم خورد و بعد از سال‌ها، استقلال برای اولین بار با فردی غیر از امیر قلعه‌نویی جام را بالای سر برد. اگر چه اعتبار این قهرمانی به پای فرهاد مجیدی نوشته شده اما بر کسی پوشیده نیست که گاربلیه پین، دستیار ایتالیایی سرشناس مجیدی که سابقه حضور روی نیمکت فیورنتینا و ایتالیا را در کارنامه خود دارد، در واقع او را معمار اصلی خط دفاعی مستحکم آبی‌ها و شکست ناپذیری این تیم در کسب چهارمین قهرمانی بود.

استقلال فصل پیش به واسطه کم گل خوردنش توانست قهرمان شود و رمز موفقیت این تیم در خط دفاعی و دوازه بود که تخصص مربی های ایتالیایی است. در فصل جاری آبی پوشان با ساپینتو نتوانستند عملکرد خوب خودشان در فصل پیش را تکرار کنند و حالا تاثیرات گابریله پین بیشتر از قبل به چشم می آید.

پروفسورهای فوتبال ایران

انقلاب در پرسپولیس گل محمدی با مربی برزیلی

پس از جدایی حمید مطهری از کادر فنی پرسپولیس، یحیی گل محمدی گزینه‌های پیشنهادی اش را به مسئولان باشگاه داد تا مذاکره با آنها انجام شود. در نهایت باشگاه پرسپولیس با «اوسمار لوس ویرا» به توافق رسید تا برزیلی روی نیمکت سرخپوشان بنشیند. با حضور او در پرسپولیس این تیم نسبت به فصل پیش تغییرات تاکتیکی زیادی کرده و سرخپوشان از حالا صدرنشین لیگ برتر هستند. وی در کارنامه کاری خود سابقه همکاری با مربیانی چون؛ “فابیو کاریله” سرمربی حال حاضر وردی ناکازاکی و سرمربی سابق اتلتیکو پارانانزه ، سانتوس ، الاتحاد عربستان، الوحده، 《آبل براگا》 سرمربی سابق فلومیننزه، اینتر ناسیونال، واسکودوگاما، کروزیرو، فلامینگو، الجزیره، 《خایرو ونتورا》، فرزند جرزینهو و سرمربی حال حاضر گویاس و سرمربی سابق یوونتوس و《دیگو آگیره》 سرمربی اروگوئه‌ای و حال حاضر کرول آزول مکزیک و سرمربی سابق اینترناسونال الریان، سائوپائولو، الغرافه و پنارول را دارد.

پروفسورهای فوتبال ایران

هم وطن کی‌روش یار غار قلعه نویی

میگوئل تکسیرا از سال ۲۰۱۶ به ایران آمد و ۶ سالی است که با امیر قلعه نویی به تیم های مختلف می رود و به نوعی یار غار ژنرال استقلالیها شده است. او به عنوان یک مربی تمرین دهنده و بدنساز در سال ۹۵ دستیار امیر قلعه‌نویی شد. تکسیرا در ادامه با قلعه‌نویی راهی ذوب آهن شد و با امیر قلعه نویی فصل موفقی را در این تیم داشت. قلعه نویی با رفتن به سپاهان، تکسیرا را هم با خود به این تیم برد و این دو، به مدت دو فصل در سپاهان همکاری کردند. با جدایی قلعه‌نویی از سپاهان و روی کار آمدن نویدکیا، تکسیرا هم در این تیم ماند و مسیر او با قلعه‌نویی جدا شد و به محرم نویدکیا گره خورد

پروفسورهای فوتبال ایران

یک آلمانی معروف روی نیمکت تیم ملی و استقلال

یکی از مربیان معروف و صاحب نام جهان که در ایران حضور پیدا کرد، «اریش روته‌مولر» بود. مدرس آلمانی فدراسیون جهانی فوتبال به عنوان دستیار علی دایی روی نیمکت تیم ملی نشست و در کنار شهریار به هدایت ملی پوشان مشعول شد.

پس از شکست تیم ملی در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ مقابل عربستان و اخراج علی دایی از تیم ملی، او هم از جمع یوزها جدا شد. مولر سال بعد به کادرفنی استقلال پیوست و دستیار صمد مرفاوی شد و مسئولیت تمرین دادن به تیم را داشت.

پروفسورهای فوتبال ایران

دستیار ایویچ در پرسپولیس

ژلکو میاچ، مربی فقید سابق پرسپولیس، راه آهن و صبای قم بود که پیش از اینکه دستیار علی دایی شود، با ایویچ هم در فوتبال ما حضور داشت. پای میاچ برای اولین بار با مرحوم ایویچ، سرمربی سابق تیم ملی به ایران باز شد و پنج ماه مربی تیم ملی بود و توانست به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه هم صعود کند اما با اخراج ایویچ، میاچ هم از ایران دور شد. او برای اولین بار برای کمک به علی دایی به تهران بازگشت و مربی پرسپولیس شد. او در اولین سال حضورش در پرسپولیس به همراه علی دایی در اخرین هفته‌های لیگ برتر به مقام دوم دست یافت و جام قهرمانی از دست داد. میاچ در فصل دوم و به شکل عجیب از مربی‌گری این تیم به همراه دایی برکنار شد اما این پایان راه نبود. او به همراه علی دایی، راهی راه‌آهن، صبای قم و نفت تهران هم شد و یار غار علی دایی بود و حتی قهرمانی جام حذفی فوتبال ایران را هم به دست آورد. او حتی در سانحه تصادف با علی دایی در سال ۱۳۹۰ هم حضور داشت و جان سالم به در برد.

پروفسورهای فوتبال ایران

هلندی جذاب و پایانی عجیب

تئو ده یونگ در سال ۸۶ دستیار آری هان در پرسپولیس بود. یونگ در دومین مقطع، به عنوان دستیار صمد مرفاوی به استقلال پیوست. یونگ یک تئورسین بود و آری هان اعتقاد زیادی به او داشت و حتی حضور او در پرسپولیس و استقلال با تغییرات زیادی حاصل شده بود اما مخالفت های صمد مرفاوی با تصمیمات و نکات تاکتیکی او باعث شد تا یونگ از جمع آبی ها جدا شود.

او در بازه ای هم هدایت تیم استیل آذین را برعهده گرفت که اتفاقات عجیبی برای او در این تیم رخ داد و باعث شد این مربی هلندی برای همیشه از فوتبال ایران برود.

پروفسورهای فوتبال ایران

بیشتر بخوانید:

۲۵۶ ۲۵۱