زاوش محمدی – سپهر ستاری: مهدی تاج هفته پیش با رای مجمع فدراسیون فوتبال به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب شد. او از اعضای مجمع ۵۱ رای گرفت تا در رقابت با میرشاد ماجدی و عزیزالله محمدی برای سومین بار رئیس فدراسیون شود. او در شعارهای انتخاباتی خود از بازگشت کی روش به تیم ملی و برکناری اسکوچیچ گفته بود.

انتخاب مهدی تاج حواشی زیادی داشت. او پرونده باز دارد و هنوز ماجرای قرارداد او با ویلموتس و ضرری که به فوتبال ایران زد روشن نشده است. به همین مناسبت در کلاب هاوس روزگار پرس درباره حضور دوباره او در فدراسیون فوتبال با حضور آقایان امیر واعظ آشتیانی مدیرعامل اسبق استقلال، امید نمازی مربی و دستیار سابق کی روش و همچنین رسول باختر حقوقدان ورزشی نشستی برگزار کردیم که در ادامه صحبت‌های آنها را می خوانید.

امید نمازی: مطرح کردن نام کی روش از زرنگی‌های تاج بود/ بهترین شخص برای تیم ملی کی‌روش است

امید نمازی درباره انتخاب مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال گفت: اتفاقات جالبی در این یک هفته گذشته افتاده است. اول قرار بود این مراسم برگزار نشود ولی صبح روز بعد برگزار شد. آن هم با ۵۱ رأی مثبت برای مهدی تاج. من در زمان کی‌روش با مهدی تاج آشنا شدم، می‌توانم بگویم ایشان انسان زحمت‌کشی هستند و می‌خواستند فوتبال ایران را پیشرفت بکند. البته که به کار ایشان اشکالاتی وارد بوده. هنوز هیچکس در مورد اتفاقات پرونده ویلتموس حرفی نمی‌زند و کسی نمی‌گوید چرا این اتفاقات افتاد؟ نکته جالب توجه برای من این هست که، کسی که خودش هنوز زیر سوال است می‌تواند دوباره صاحب صندلی شود.

نمازی همچنین درباره بازگشت کی روش به تیم ملی گفت: مطرح کردن آمدن کی‌روش توسط آقای تاج از زرنگی‌های ایشان بود. مهدی تاج این را برای منافع انتخاباتی مطرح کردند. مربی ای که الان نزدیک به دو سال است که با تیم کار کرده و تیم را به راحتی به جام جهانی برده است، قطعاً برای رفتن به جام جهانی محق تر است. البته که آقای اسکوچیچ باید نسبت به راه و روش خودشان بازنگری داشته باشند. چون راه و روشی که دارند می‌تواند باعث شود در جام جهانی نتیجه نگیریم. بنابراین قطعاً در مورد شیوه بازی باید تجدید نظر صورت بگیرد. اگر در دو بازی مقابل اروگوئه و سنگال متوجه شویم که اسکوچیچ از پس کار بر نمی‌آید، بهترین شخص کی روش است. چون کی‌روش با خلق و خوی ایرانی آشنا است. با فدراسیون و تاج رابطه خوبی دارد و بازیکنان را هم می‌شناسد. حالا باید دید در این دو بازی تیم چه عملکردی خواهد داشت. الان فقط می‌توان گفت حق اصلی رفتن به جام جهانی برای اسکوچیچ است.

از نمازی درباره دو دستگی در رختکن تیم ملی و اختلاف نظر بین بازیکنان پرسیدیم که گفت: من فکر می‌کنم یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اسکوچیچ در مدت کار در تیم ملی همین اجازه احضار نظر کردن به بازیکنان بوده است. بازیکن باید در خدمت تیم ملی باشد و اصلاً فکری در مورد مربی نداشته باشد و دستور کادر فنی را به درستی انجام دهد و کاملاً جزوی از تیم باشد. بازیکن نباید یک تنه راه برود. این‌که طارمی صحبتی کرده از نظر من کاملاً اشتباه است، بازیکن نباید نسبت به مربی جبهه داشته باشد. این وظیفه بقیه است که به این مسائل رسیدگی کنند. کار بازیکن انجام بازی طبق دستور کادرفنی است. برای همین من فکر می‌کنم اسکوچیچ در اینجا باید یک مقدار قدرت خود را بیشتر نشان می‌داد تا این دو دستگی اجاد نشود.

از یک تصمیم شجاعانه تا زرنگ‌بازی مهدی تاج

مربی اسبق تیم ملی درباره کنار گذاشتن چند بازیکن مطرح تیم ملی توسط اسکوچیچ گفت: من در جریان این مسائل نیستم. ولی یک مربی باید اقتدار داشته باشد، همان طور که کی‌روش زمانی که بود به کسی باج نمی‌داد و اجازه نمی‌داد بازیکنی که ضد آن مجموعه صحبت می‌کند در تیم ملی باشد. اگر اسکوچیچ این کار را بکند حق دارد، البته که من فکر نمی‌کنم انجام شود. باید صحبت کنند و مشکلات را با همه حل کنند تا با روحیه خوبی به جام جهانی بروند. اگر ایشان از پس کار برنیاید آمدن مربی جدید دور از ذهن نیست و کسی جز کی‌روش لایق نیست. در صنف مربی گری این حرف ها وجود دارد. البته که مربیانی بودند که در سطح بالا بازینکردند ولی به جای بزرگی رسیدند. من فکر می‌کنم در مسئله اقتدار اسکوچیچ کم کاری کرده و حالا شاهد این هستیم که هر کسی در صفحه اینستاگرامی‌اش یک حرفی به ایشان می‌زند. در صنف ما این هست که برخی بازیکنان خودشان را بزرگ‌تر از مربی می‌دانند.

رسول باختر: به دو دلیل مهدی تاج باید رد صلاحیت می‌شد و نباید در انتخابات شرکت می کرد/ انتخابات هم اگر لغو می‌شد تعلیق نمی‌شدیم!

رسول باختر حقوقدان ورزشی درباره پرونده ویلموتس و قرارداد و حکمی که بخاطر این قرارداد توسط فیفا داده شده گفت: آقای تاج می‌گویند که این قرارداد هیچ مشکلی ندارد و ما هم بی علم دانش هستیم. به نقل از قاضی پرونده که طبق ماده ۵ که در مورد غرامت است، دو ایراد وجود دارد. یک اینکه شرط شما برای غرامت سرمربی مبهم است، به این علت که شرط نوشته شده از این قرار است که، اگر فدراسیون فوتبال موجب فسخ قرارداد شد ویلموتس می‌تواند سه ماه از قرارداد خود را دریافت کند. قاضی مجددا از همین ماده یک ایراد دیگر هم می‌گیرد، می‌گوید این چه طور قراردادی است که اگر شما موجب فسخ قرارداد شوید سرمربی ۳ ماه حقوق دریافت می‌کند و اگر خود سرمربی هم موجب فسخ قرارداد شود، باز هم سرمربی غرامت می‌گیرد. یعنی اگر خود سرمربی باعث فسخ باشد باز هم محق است. این دو ایرادی است که قاضی از این ماده گرفته است. وقتی چنین ایرادی وجود دارد، می شود گفت در نگارش قرارداد قصوری وجود داشته است. اگر این بند درست نگارش شده بود ما فقط غرامت را می‌دادیم. کسانی هم که در این قصور نقش داشتند باید پاسخگو باشند. از طرفی در این پرونده مطرح است که قراراداد آقای ویلموتس افزایش داشته، طبیعتا یک نفر اگر بخواهد از بلژیک به ایران بیاید پول بیشتری می‌گیرد. اما این تفاوت چشم گیر، جای شک و تردید دارد، شما وقتی می‌خواهید یک مربی بیاورید با یک ایجنت رسمی یا غیر رسمی، نکته اینجاست که یک موسسه فرهنگی نقش واسطه را بازی کرده که باعث می‌شود ابهامات دیگری هم ایجاد شود. تعارض گویی‌هایی هم در مورد جایگاه و رنکینگ ایشان وجود دارد که من نباید در موردشان صحبت کنم.

او همچنین درباره لغو انتخابات توسط دبیرکل فدراسیون فوتبال گفت: اول از همه در مورد اختیارات دبیر کل، بند اول ماده ۶۷ می گوید دبیر کل مقام ارشد اجرایی فدراسیون است. اما در ماده ۳۷ که اختیارات هیئت رئیس را مطرح می کند، می بینیم تشکلی مجمع عمومی هم در اختیارت هیئت رئیس هست. در واقع تشکیل مجمع وظیفه هیئت رئیس هست.

او همچنین درباره احتمال تعلیق فدراسیون فوتبال ایران با لغو انتخابات گفت: لغو انتخابات باید توسط هیئت رئیسه یا کمیته برگزاری صورت بگیرد نه صرفاً به خواست آقای کامرانی فر که یک عنوان اجرایی دارند. در مورد بحث تعلیق، فدراسیون ما همیشه زبان زد است.تعلیق این‌طور نیست که یک گزینه باز همیشه روی میز باشد. به فرض اینکه انتخابات برگزار نمی‌شد، پرونده ای برای کسانی که جلوی برگزاری را گرفتند باز می‌شد. در بحث تعلیق ما همیشه فکر می‌کنیم اتفاقی هست که به سادگی انجام می‌شود، مخصوصاً در این ایام انتخابات بازار این حرف ها داغ بود و گاهی اوقات ما حرف‌هایی را می‌دیدیم که که اگر فیفا خودش می‌دیدید تعجب می‌کرد. بنابراین در مورد بحث تعلیق باید برگردیم به مواردی که در آن صورت این اتفاق واقعاً امکان‌پذیر بوده است. ما یک سری جا ها باید تعلیق می‌شدیم و کسی چیزی نگفت، من مصاحبه عزیزی خادم و ماجدی را کاملاً به یاد دارم که گفتند در حساب فدراسیون، هیچ پولی نیست. این خودش یکی از مواردی است که فدراسیون تعلیق شده بود و کسی چیزی نمی‌گفت. اما در بحث انتخابات تعلیقی انتخاب نمی‌افتد. مگر اینکه پرونده ای وجود داشت که ثابت می‌کرد که مقامات سیاسی در این ماجرا دخالت داشتند. اما در اینجا اصلاً مصداقی برای تعلیق وجود نداشته است.

از یک تصمیم شجاعانه تا زرنگ‌بازی مهدی تاج

او در ادامه گفت: نمایندگان ای اف سی و فیفا برای ما محترم هستند اما تصمیم گیران نهایی برای تعلیق نیستند. قرار بوده گزارشی را بنویسند و برای فیفا بفرستند و بعد تصمیم گرفته شود. چون خود ای اف سی هم تابع نظر فیفا است. حالا اگر این مسأله واقعیت هم داشته باشد این‌ها فقط می‌توانستند یک گزارش بنویسند. گزارشی که تهیه می‌کنند هم بسیار تأثیر گذار است اما قطعاً آن‌ها تصمیم گیران نهایی نیستند.

باختر ادامه داد: در مورد آقای تاج یک نکته وجود داشت و آن هم پرونده بازشان بود، با توجه به حقوقی بودن پرونده ها قصد قضاوت نداریم اما با توجه به مدارکی که وجود دارد امکان صدور برائت و محکومیت وجود دارد. ما باید ببنیم اگر این موضوعات به عنوان یک جرم مالی ثابت شود و محکومیت رئیس فدراسیون فوتبال تبدیل به تیتر خبر ها شود چه نمایی در دنیا دارد؟ مثلا ما می‌دانیم یک از پرونده باز غیر فوتبالی هم دارند و بیشتر از ۲ پرونده باز از ایشان هست، خب در مورد این ها چه؟ آن ها هم اگر باشد اعتبار فدراسیون فوتبال ما خدشه می‌بیند. فلسفه خود فیفا این گونه است که اگر شخص یک پرونده باز داشته باشد، آن های برای تایید شدنش تصمیم می‌گیرند، چون اینجا اعتبار فیفا هم در خطر است. همین اتفاقا را برای مهدی تاج هم در نظر بگیرید، امیدواریم ایشان برائت شوند ولی اگر نشود اعتبار فدراسیون ما لطمه می‌بیند. ایشان سه بار در فدراسیون فوتبال حضور داشتند. تصویری که ما دیدیم و بر خلاف قانونی است که می‌شناسیم. طبق قانون عطف به ما سبق اتفاق افتاده، فقط در شرایطی عطف به ما سبق نیست که برای شخص حقوقی ایجاد شده، مثلا من برای نامزدی انتخابات ثبت نام کردم و فردای آن روز قانون تغیر کرده است. بخاطر همین دو دلیل آقای تاج باید رد صلاحیت می‌شدند و نمی‌توانستند در انتخابات شرکت کنند.

پوریا جراحی: اسکوچیچ مشروعیت ندارد/ تاج زبل ترین رئیس فدراسیون تاریخ فوتبال ایران است

پوریا جراحی مربی فوتبال که یکی دیگر از مهمان های ما در کلاب هاوس بود درباره تغییر سرمربی در آستانه جام جهانی گفت: مشکل اسکوچیچ این است که بحران مشروعیت دارد. نوع انتخاب ایشان به عنوان سرمربی و عملکردشان در تیم های لیگ برتری و لیگ دسته یک، باعث شد حضور ایشان در تیم ملی خیلی باور پذیر نباشد. این بحران مشروعیت برای ایشان هیچوقت حل نشد. خیلی هم طبیعی بود. اگر کسی فضای فوتبال ایران را بشناسد می داند که هیچوقت به این شکل مورد تایید اهالی فوتبال در نمی آید، در فوتبال ما افراد سخت پذیرفته می شوند،بزرگترین مربی دنیا را هم بیاوری انتقاد م‌ شود. من فکر می کنم عاقلانه ترین تصمیم که نیاز به شجاعت داشت این بود که بعد از دور مقدماتی جام جهانی که قرارداد ایشان هم تمام شده بود این تغییر اتفاق می افتاد. آقای تاج زبل ترین رئیس فدراسیون تاریخ فوتبال ایران است. ایشان با آوردن نام کی روش سعی می‌کند سبقه خودش را درست کند. آوردن کی روش کار خوبی است اما واقعیتی این است که کی روش هم نمی‌تواند معجره کند این دور جام جهانی در بین فصل لیگ برتر است و نمی‌توانیم لیگ را تعطیل کنیم و با این حساب حتی با آمدن کی‌روش هم اتفاق خاصی نمی‌افتد.

جراحی در ادامه گفت: این هم به بحران مشروعیت بر می‌گردد، ایشان تلاش می کردند با ستاره ها این مشکل را حل کنند. طبیعی است که در لول فوتبال ایران هر بازیکنی این مسائل را نمی پذیرد. در تیم ایران همه این شخصیت مطیع و حرف گوش کن را ندارند و طبیعی است که دوگانگی ایجاد شود. این وظیفه سرمربی است که تیم ملی را متحد کند. این بزرگ ترین کاری بود کی‌روش انجام داد. این ها مسائلی هست که ما همیشه در تیم ملی داشتیم و فقط در زمان کی‌روش حل شد. ما چه خوشمان بیاید چه بدامان سرمربی باید قدرت رهبری داشته باشد.

واعظ آشتیانی: تصمیم کامرانی‌فر شجاعانه بود/ حق اسکوچیچ است به جام جهانی برود

امیر واعظ آشتیانی مدیرعامل اسبق استقلال یکی از افرادی بود که به عنوان کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال ثبت نام کرده بود اما به دلایلی ایشان رد صلاحیت شدند و نتوانستند در این انتخابات حضور پیدا کنند. آشتیانی یکی دیگر از مهمان های کلاب هاوس روزگار پرس بود و ایشان درباره انتخاب مهدی تاج گفت: من این موضوع را بارها و بار ها توضیح دادم ولی باز می گویم. هیچ فرقی بین کسی که اول ثبت نام می‌کند با کسی که آخر ثبت نام می‌کند وجود ندارد. آقایان پیش بینی های لازم را به لحاظ ساختاری و نرم افزاری برای سایت کرده بودند و شرایطی محیا شده بود که اگر کسی در دقایق آخر مراجعه کند بتواند کارش را انجام دهد. فرمی که ما باید پر می‌کردیم ۸ صفحه بود و در هیچ کجای این ۸ صفحه نوشته نشده بود که باید از صفحات پرینت گرفته شود و امضا شود. کمیته بدوی ادعا داشت شما ۵ امضا را نداشتید بنابراین رد صلاحتی شدید، در حالی که مدارک من کامل بود. در کنار این موضوع وقتی به ما اعلام شد که شما صلاحیت ندارید هیچ علتی بیان نشد. در حالی که این مورد کسری مدرک است و می توانستند تا سه وقت بدهند. شما می گویید اول باید ۵ امضا آورده شود و بعد ثبت نام صورت بگیرد که بنظر من شیطنت بود. قرار ما بر این نبود که بیاییم نامزد شویم و بعد رئیس فدراسیون شویم، چون خودمان می دانیم همه باند هستند . برای همین است که سال هاست لیگ ما کیفیت ندارد و هیچ اتفاق تازه ای نمی‌افتد.ما فهمیدیم که این ها یک کار مهندسی شده است و ما باید برایش هزینه پس بدهیم. ما ترکیب فنی و مدیریتی داشتیم. ما می خواستیم این بازی را به هم بزنیم. ما به کمیته اسپیناف شکایت کردیم و تایید شد اما جالب این است رئیس کمیته بدوی تعارض منافع ایجاد کرد. در واقع مجموعه این فدراسیون دچار تعارض منافع است. این که من می گوییم این کار مهندسی بود اشتباه نیست.

او همچنین درباره اقدام حسن کامرانی فر چند ساعت مانده به شروع انتخابات و لغو آن گفت: در اساس نامه فدراسیون شرح وضایف هر کسی مشخص شد. در بند دو وضایف هیئت رئیسه، فراهم کردن مقدمات برگزاری مجمع عمومی گفته شده است. در این ارتباط هیئت رئیسه منفعل است و مطابق قانون نمی‌تواند این کار را بکند. ماده ۶۷ بند ۴ بخش ج که شرح وضایف دبیر کل هست، می‌گوید برگزاری مجمع و مراسم ها بر عهده دبیر کل است. یعنی اگر دبیر کل به عنوان نیروی اجرایی متوجه شود شرایط برای برگزای مناسب نیست می تواند جلوی ان را بگیرد. همچنین آقای کامرانی فر استناد به موادی از اساس نامه و آیین نامه انتخاباتی کرده و وقتی خود من دیدم درست بود. ایشان یک کار شجاعانه انجام داد و آن کاری که بعد از تصمیم ایشان انجام داد خلاق قانون بود. یعنی همه کسانی که این کار را انجام دادند متهم هستند، از اعظای هیئت رئیسه که خودشان را رئیس می دانند تا اعضای کمیته بدوی همه متهم هستند و هر کسی این مجمع را برگزار کرده باید مورد برخورد قانون قرار بگیرد و جالب است که باز هم کمیته اخلاق سکوت کرده است. آقای کامرانی فر در روز برگزاری مجمع بسیار آشفته بود، به این علت که یک کاری قانونی انجام داده بود و جوابش یک کار غیر قانونی بود. این یک واقعتی تلخ است، من با حقوق دان ها هم صحبت کرد و آن ها هم معتقد بودند یک خلاف بزرگ صورت گرفته. نکته مهم تر این است که آقای حببیی عضور کمیته بدوی در برنامه ای همه چیز را هویدا کرد. راجع به این موضوع که کسی که سه دوره رئیس فدراسیون بوده، گفتند نتیجه گرفتیم از فیفا نظر خواهی نکنیم. کسی که شبه دارد نیاز به رای گیری ندارد. باید استعلام گرفته شود. صحبت های آقای حبیبی هم بسیار شجاعانه بود و خود این ها مدرک مهمی است که فیفا دخالت کند. از جایی که خود فیفا مافیا است و سر منشا است، کسی که دردسر شود را مورد تایید قرار نمی دهد.این داستان مافیای از زمان اینفانتینو شروع شد و همه کشور ها و قاره ها درگیر شدند. می خواهند فیفا هراسی راه بندازند و بعدا هم استفاده اش را می کنند. این ها اذهان عومی را به هم ریختند. حتی کسانی که فوتبال را دنبال نمی کنند پیگیر این ماجرا هستند. این یعنی دهن کجی کردن به مردم. اگر ما در این فرایند بودیم قطعا ۴۸ ساعت قبل استفا می دادیم. ما فقط برای روشن گری آمدیم و خوشحالیم که از اعتبارم در این مسیر استفاده کردیم

رسول باختر درباره ادعای مطرح شده توسط واعظ آشتیانی گفت: طبق ماده ۱۱ قوانین انتخاب فدراسیون، در بند الف، گفته شده هر یک از اعضای مجمع می توانند نامزد هایی با شرایط مشخص شده را معرفی کنند. در همین ماده ۱۱ گفته شده باید در زمان مقرر قایل های مشخص شده تحویل داده شوند. وقتی عدم ارسال اصل فرم ها در زمان مقرر باعث ابطال فرم ها می شود. اگر فرم شماره ۴ سر زمان مناسب تحویل داده نشود باطل است. شاید فرم شماره ۴ را دیرتر ارسال کردند.

از یک تصمیم شجاعانه تا زرنگ‌بازی مهدی تاج

مدیرعامل اسبق استقلال همچنین درباره تغییر کادرفنی و برکناری احتمالی اسکوچیچ و حضور دوباره کی روش در راس کادرفنی تیم ملی گفت: آقای اسکوچیچ یا بد یا خوب، تیم را به جام جهانی رسانده، پس باید حرمت او را نگه داریم و شخصیت اش را خرد نکنیم. مربی باید دیریت داشته باشد و برای یک مدیریت خوب باید هزینه پرداخت کرد. آقای کی روش همان طور که مدیریت خوبی روی تیم داشت همان طور هم روی فدراسیون و عوامل خارج از فدراسیون هم مدیریت داشت. هر زمان اراده می کرد، شروع به بد حرف زدن می کرد. یا خودش باهوش بود یا کسی که به ایشان خط و ربط می داد باهشو و نقطه ضعف ما ایرانی هارا می دانست. البته اگر انسان هوشمندی بود می توانست در کلمبیا هم نتیجه بگیرد. ما وفای به عهد بلد نیستیم و همین موضوع عامل قرارداد ویلموتس است. اگر وفای به عهد بلد نیستیم چرا مربی خارجی می‌آوریم. من اگر رئیس بدم آقای اسکوچیچ را به پاس زحماتی که کشیده بود به جام جهانی می بردم.

آشتیانی همچنین درباره اینکه نماینده فیفا تهدید کرده بود اگر انتخابات برگزار نشود، فوتبال ایران تعلیق خواهد شد، گفت: در مورد این مسئله که من از مافیا در فیفا نام بردم، نشانه هایش را دیدم. مثلا در همین ماجرای حضور خانم ها در استادیوم آقای اینفانتینو حقه های زیادی زدند. جایی که پول هست همیشه مافیا دارد. ۵ هزار میلیارد تومان پول در فوتبال این مملکت جا به جا می شود. روز به روز هم این فوتبال گران تر می شود. کالی به حق پخش تلویزیون هم ندارم. چرا؟ چون فوتبال دولتی است. در این فوتبال گران کدام تیمی حاضر است خصوصی شود. من چند وقت پیش با آقای کفاشیان یک مناظره ای داشتم، ایشان گفتند ۷۰ درصد درآمد مربوط به پخش تلویزیونی است. من پرسیدیم شما از کجا می دانید و ایشان پاسخی نداشتند. حق پخش نهایت در هر کشوری ۳۵ الی ۴۰ درصد است. این که ما هنوز این تفکر را داریم که هر کیس به فوتبال می آید باید عکس با شرت ورزشی داشته باشد اشتباه است. شاید یک فرد اقتصادی باعت درآمدزایی بیشتر شود. ما داریم در فوتبالی زندگی می کنیم که نیاز دارد نگاهش تغیر کند. جای این که بگوییم سیاسی هارا وارد نکنیم بگوییم یک مدیر خوب بفرستیم. ما این هنر را نداریم که این فوتبال گران را ارزان کنیم. ورزش حرفه ای ما گران است و هر زمان که توانستیم ارزان کنیم هنرمان را نشان دادیم.

آشتیانی ادامه داد: اگر صدا وسیما امروز سراغ مبحث آقای تاج می رود، چون این مطالبه مردم است. مردم می‌خواهند بدانند در این فوتبال چه خبر است. من کاری به آقای میثاقی و این ها ندارم، من می گویم ما گاهی به یک نقطه مشترک می رسیم. من نمی گویم آقای تاج خوب است یا بد، چون این دست من نیست. من در هر جا که بودم در دوره خودم شفافیت مالی داشتم و آن قدر شجاعت داشتم که اگر مشکلی با بالاتر از خودم داشته باشم سازمان ام را فدای خودم نکنم. من روزی که از استقلال بیرون آمدم همه چیز شفافیت مالی داشت. در همان دوره استقلال برای اولین بار به سوددهی رسید. در دهه نود بود که استقلال به بدهی میلیادری رسید. من چه زمانی که معاون وزیر بودم، چه زمانی که رئیس فدراسیون بودم یا چه زمانی که قائم مقام سازمان بودم حتی خط تلفن ام را تغیر ندادم و با همه در ارتباط ماندم و پاسخگو بودم. در زمینه ها سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دانش دارم. من کاری به حزب خاصی ندارم. آدم ها شغل هارا به کمک واسطه می گیرند اما می توانند با شایستگی بر جایی بنشینند. به این نکته هم توجه کنیم که همه جای دنیا ایرادای دارد و این طور نیست که فقط ما مشکل داشته باشیم.

علیرضا معزی: فوتبال ابعاد احساسی و عاطفی دارد و روی نوجوانان و جوانان اثر می گذارد

علیرضا معزی فعال رسانه‌ای و معاون پیشین ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری گفت: ورزش ما دارد به سمت صنعتی شدن حرکت می کند.ما باید به سمتی برویم و از مدیرانی استفاده کنیم که بتوانند در مسائل اقتصادی هم در کنار مسائل ورزشی کارآمد باشند. ورزش امری حرفه ای است و نیازمند مدیران صنعتی خوب کشور که علاقه مند به ورزش هم باشند. افرادی که بتوانند پول ساز باشند و برای ورزش کشور لابی کنند و ورزش را تبدیل به اولویت کنند. خیلی از مدیران مثل آقای یزدانی خرم از صنعت وارد ورزش شدند و موفق هم بودند. مخصوصا در حوزه باشگاهی افراد زیادی بودند. باید دید آیا مدیران ورزشی از صنعت بیایند یا از بخش تخصصی خود ورزش؟

او همچنین درباره شیوه انتخاب مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال گفت: در مورد شیوه انتخاب مهدی تاج باید بگویم که این انتخابات روی دریافت مردم اثر دارد. ظاهرا نقطه تلاقی که ایجاد شده باعث شده پرده ها از بین برود. یعنی دو گروه مقابل هم قرار گرفتند،ظاهر را رعایت نمی کنند و حاضر هستند کارهایی بکنند و توضیحی هم به مردم ندهند! نکته بسیار مهم این است که تعارضات سیاسی، اقتصادی و… ما را در این نقطه قرار می دهد.فوتبال، امری است که از همه سنین کشور، حتی پایین ترین سن، آن را دنبال می کنند و حالا امروز دارند می بینند که یک نفر که ادعاهای عقیدتی دارد و اشتباهاتی کرده رسیده به نقطه بلندی. این ابهامات در ذهن نوجوانان و کودکان می ماند و شکلی که از نظام برایشان ساخته می شود مبهم است. اگر این مربوط به فردی در سیاست باشد آنقدر روی بچه ها اثر نمی گذارد ولی فوتبال فرق می کند و ابعاد احساسی و عاطفی دارد. بنابراین باید در این رد صلاحیت ها دقت بیشتری شود.

معزی ادامه داد: تاثیراتی که فوتبال روی مردم می گذارد را نمی توان به راحتی جبران کرد. جنگی که بین رقبای این بخش اتفاق افتاده همگی دارای تابلوئی هستند که مشخص است.نکته ای که وجود دارد این است که برای ابهامات به وجود آمده درباره آقای تاج نه کسی پاسخی داده است،نه کسی می داند چه طور می شود اثرات منفی این ابهام را برطرف کرد و نه کسی می داند که افکار عمومی ضربه دیده را چطور باید ترمیم کرد؟ این جدا از اثرات سوئی است که در فوتبال وجود دارد و در این میان باید به اثرات اجتماعی آن بین جوانان و نوجوانان هم فکر کرد.

من از نیمه های بحث رسیدم، نمی‌دانم به چه مباحثی اشاره شده، ولی تا همین جا دیدم که گفتگوی بسیار خوبی بود، امیدوار هستم دوستان ورزشی ما در بازتاب آن خوب عمل کنند

قصد این نیست که به نوعی سوءگیری اتفاق بیوفتد، چرخه انتخاب مدیران در کشور در بحث حوزه هایی نظیر حوزه ورزش، به سمت صنعت حرکت می کند و این باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد تا به سمت توسعه و پیشرفت حرکت کنیم. در مورد نحوه انتخاب آقای تاج تنها ۳ نکته را بیان می کنم،  من در حوزه ورزش بحث تخصصی نمی کنم و انشالله یک روز این کار را انجام دهیم ورزش از نظر حرفه ای تبدیل به یک صنعت شده و نیازمند یک رویکرد خوب اقتصادی هم هست. به همین علت از مدیرانی استفاده شد که در کنار علاقه مندی به ورزش صنعت و اقتصاد را بلد هستند. این مهم است برای این که بتوانند از نظر اقتصادی پول را جذب ورزش کنند و از نظر سیاسی بتوانند برای تبدیل کردن ورزش کشور به اولین، لابی کنند. مرحوم یزدانی خرم در والیبال یک مدیر صنعتی بودند و بسیار موفق عمل کردند، مربیان زیادی هم در حوزه باشگاه ها داشتیم که همین رویکرد را داشتند.

من فکر می کنم انتخاب آقای تاج اثر خودش را در جامعه می گذارد، در اول نقطه تلاقی و تعارضی که به وجود آمده است، تعارف هارا کنار گذاشته، دو گروه در پشت پرده جنگی دارند و حاضرند برای به دست گرفتن عرصه حتی در ظاهر هم ارزش هارا رعایت نکنند و حتی توضیحی هم به افکار عمومی نمی دهند. برایشان این که افکار عمومی قانع شوند مهم نیست، بنابراین بنظرم این تعارضات سیاسی، اقتصادی و مدیریتی باعث شده به اینجا برسیم. پارسال افکار عمومی این سوال را داشت که چرا در انتخابات یک عده کنار گذاشته می شوند و کسی حتی به افکار عمومی توضیحی نداد و حالا در فوتبال هم اتفاق می افتد.

دوم این که اگر  در حوزه اقتصاد و سیاست فسادی اتفاق بی افتد و ابهامی باشد، عده ای خاص در رده سنی خاص درگیر می شوند، اما در ورزش و مخصوصا فوتبال این طور نیست، فوتبال را از پایین ترین سن، کودکان و نوجوانان دنبال می کنند. امروز این ها می بینند کسی که ادعاهایی در حوزه عقیدتی دارد و حواشی دارد، به راحتی مسئول یک بخش بزرگ می شود، این ابهامات در ذهن این بچه ها باقی می ماند، آن هم در ذهن بچه هایی که باید برایشان منظومه ای از نظام بسازیم. ابهام در حوزه سیاست خیلی مهم نیست، اما در ورزش و فوتبال با توجه به نوع نگاه، انگیزه و عاطفه مهم است.

رد صلاحیت هر یک از آدم های سیاسی و اقتصادی تاثیرات محدودی دارد  و با گذر زمان رفع می شود اما در حوزه ورزش ما اثرات را نمی توانیم اندازه گیری و رفع کنیم.

نکته سوم این است که جنگ بین کسانی که در این عرصه با هم رقابت کردند، دارای تابلویی مشخص برگرفته از ارزش های انقلاب و دین است. هرکدام از این افراد که ابهاماتی دارند، مثل مهدی تاج، تعلق به یک خواستگاه خاص دارند و  این خواستگاه ها  هم ارزش های خاصی دارند

این سه نکته را به نظر باید می گفتم، چون آقای تاج پاسخی برای این ها نداشته و کسی هم فکر نمی کند بعدا چه طور می شود اثرات منفی این اتفاق را برطرف کرد و چه طور می شود افکار عمومی ضربه دیده را ترمیم کرد و اعتماد اجتماعی را برگرداند. من نمی دانم چرا مدیران کشور به این فضای کوچک دچار شدند که مدیران این چنینی انتخاب شوند، ولی باید متوجه اثرات منفی این اتفاق روی جوانان و نوجوانان کشور که با عواطف خودشان قضاوت می کنند باشند. امیدوارم کسی به این چیز ها فکر کند.

از یک تصمیم شجاعانه تا زرنگ‌بازی مهدی تاج

بیشتر بخوانید:

۲۵۶ ۲۵۱