به گزارش خبرگزاری روزگار پرس؛ پس از کش و قوس های فراوان شیخ دیاباته مهاجم بلند قامت اهل مالی به پرسپولیس پیوست تا جدیدترین یاغی فوتبال ایران شود. شیخ دو فصل برای استقلال بازی کرد و موفق شد با این تیم آقای گل لیگ برتر شود. او حالا در لیگ بیست و دوم لباس قرمز پرسپولیس را برتن خواهد کرد. اما جنجالی رد و بدل شدن بازیکن بین استقلال و پرسپولیس به امروز و دیروز ختم نمی شود و از سالها پیش بازیکنان زیادی بودند که در این دو تیم بازی کردند. از داریوش مصطفوی گرفته تا احمدرضا عابدزاده و مجید نامجو مطلق تا شاهرخ بیانی و مهدی هاشمی نسب و علی انصاریان. در این بین بازیکنان خارجی هم بودند که برچسب یاغی گری روی پیشانی آنها خورده است. پیش از دیاباته، هوار ملامحمد و گادوین منشا دو بازیکن خارجی بودند که تجربه بازی در هر دو تیم را داشتند.

داریوش مصطفوی، منصور رشیدی، جواد الله‌وردی، شاهرخ بیانی، علی علیزاده، سعید عزیزیان، مجید نامجو مطلق، مهدی هاشمی نسب، علیرضا نیکبخت، علی انصاریان، هوار ملامحمد، محمد قاضی، میثم حسینی، میثم بائو، محمد حسین کنعانی زادگان، گادوین منشا، محمد نادری و آرمان رمضانی از معروف ترین بازیکنان مشترک استقلال و پرسپولیس هستند که سابقه پوشیدن پیراهن هر دو تیم را دارند اما در میان این یاغی های پایتخت فقط بعضی هایشان در آلبوم خاطرات، قاب های هیجان انگیزی ثبت کرده اند.

احمدرضا عابدزاده؛ مردی متعلق به همه ایران

انتخاب اولش، پوشیدن لباس استقلال بود؛ در ویترین افتخاراتش، قاب های آسیایی‌اش را با لباس تیم ملی و پیراهن استقلال ثبت کرده اما درنهایت برای انتخاب آخرین قاب، ترجیحش خداحافظی با پیراهن پرسپولیس بود. او هیچ وقت اعتراف نکرد قلبا عاشق کدام رنگ است و خودش را بیش از سرخابی بودن، متعلق به تیم‌ملی کشورش می‌داند هرچند رد مصاحبه هایش را که بگیریم تمایلش به رنگ قرمز نمایان می‌شود. احمدرضا در سال ۷۳ عابدزاده لباس پرسپولیس را به تن کرد و تا پایان دوران بازیگری اش برای همین تیم سنگربانی کرد. عابدزاده با لباس پرسپولیس چهار بار طعم قهرمانی در لیگ ایران را چشید و نهایت کفش هایش را آویخت. بازی خداحافظی عابدزاده در دیداری دوستانه بین دو تیم پرسپولیس و بایرن مونیخ برگزار شد.

شیخ یاغی!

مهدی هاشمی نسب؛ یاغی جنجالی

خیلی ها اعتقاد دارند انتقال هاشمی نسب از پرسپولیس به استقلال، مدعی عنوان لقب جنجالی‌ترین انتقال است. هاشمی نسب با ۴ گلی که با پیراهن پرسپولیس وارد دروازه آبی ها کرده بود، محبوب سکوهای قرمز آزادی شده بود. ترک اردوگاه سرخ ها و پیوستن به جمع آبی های پایتخت، شجاعانه ترین انتقامی بود که می‌توانست بگیرد و سر آخر مسیر یاغی شدن را انتخاب کرد. از آن پس همیشه رویارویی هاشمی نسب و سرخ ها جنجالی بوده. او در اولین تقابل با هواداران پرسپولیس، با یک ضربه سر دو هدف را نشانه گرفت، یکی تور دروازه سرخ ها و دیگری قلب پرسپولیسی ها! هر چند این تیر آنقدر مهلک بود که پس از پرتاب آن دیگر رمقی برای خودش هم نماند و از حال رفت. اتفاقاتی که به واسطه هاشمی نسب در آن بازی رقم خورد موجب شد تا همیشه از دربی ۴۹ به عنوان به یادماندنی ترین شهرآورد های پایتخت تاریخ یاد شود.

شیخ یاغی!

علیرضا نیکبخت؛ پسر بد استقلالی ها

علیرضا نیکبخت واحدی، از ستاره های دهه هشتاد فوتبال ایران است. او هر چیزی که برای ستاره شدن لازم بود را داشت: خوش چهره و شیک پوش، تکنیکی و گلزن. او هشت سال با آبی ها عاشقی کرد، هشت سال پرخاطره با لباس آبی استقلال و سه سال درخشان در جمع پرسپولیسی‌ها… چه آبی ها و چه قرمز ها با تمام خاطرات خوب و بدی که از نیکبخت دارند باز هم او را در جمع بهترین چپ های سال های اخیر فوتبال ایران می شمارند. هرچند او بارها اعلام کرده قلبش آبی است اما هیچوقت از پوشیدن پیراهن پرسپولیس هم اظهار پشیمانی نکرده چرا که متفاوت بودن انتخاب همیشگی او است.

شیخ یاغی!

علی انصاریان؛ دوست‌داشتنی‌ترین یاغی سرخابی‌ها

لقبش گویای تعصبش بود، آقای بخیه… برایش فرقی نمیکرد پیراهن چه تیمی را به تن کرده، با هر لباسی به میدان میرفت سرش را جلوی توپ می‌گذاشت. علی انصاریان از معدود یاغی هایی بود که هواداران هر دو تیم برایش احترام قائل بودند و نزد همه دوست داشتنی بود. حتی بعد از جدایی از جمع قرمز ها و در اولین دربی با پیراهن آبی استقلال، برخلاف انتظار مورد تشویق پرسپولیسی ها قرار گرفت. همه می‌دانستند قلبا عاشق قرمز است اما باز هم آبی‌ها دوستش داشتند. او حتی بزرگترین اشتباه زندگیش را آبی‌پوش شدن می دانست اما با این وجود، از استقلالی‌ ها تشکر کرد که در مدت حضورش در جمع آبی‌ها هوایش را داشتند. انصاریان ۱۵ بهمن ۹۹ پس از ابتلا به بیماری کرونا دارفانی را وداع گفت و روزی که علی بخیه، رخت از این دنیا بست چه آبی ها چه قرمز ها، لباس مشکی به تن کردند و غم کل ایران را گرفت.

شیخ یاغی!

هوار ملامحمد؛ یاغی بی حاشیه

هافبک خلاق عراقی یکی از معدود بازیکنان خوب لیگ ایران بود. ملامحمد در ذوب آهن درخشید و سپس توسط علی دایی راهی پرسپولیس شد. او در پرسپولیس هم توانست عملکرد خوبی داشته باشد اما بدقولی های مدیران وقت این باشگاه باعث شد تا ملامحمد از این تیم جدا شود و لباس آبی استقلال را برتن کند. ملا محمد سالها پس از جدایی از پرسپولیس در مصاحبه ای اعلام کرده بود که دوست نداشت از این تیم جدا شود و مدیران وقت باشگاه او را مجبور کردند که لباس آبی را به قرمز ترجیح دهد.

گادوین منشا؛ یاغی در یاغی

گادوین منشا دومین بازیکن خارجی بود که از پرسپولیس به استقلال رفت. او پس از این توسط برانکو در لیست مازاد پرسپولیس قرار گرفت، با مدیران باشگاه استقلال وارد مذاکره شد و مستقیم از پرسپولیس به استقلال پیوست. منشا در پرسپولیس عملکرد خوبی داشت و حتی با این تیم به فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد اما پس از یک سال و نیم حضور در تیم برانکو، از جمع شاگردان ایوانکوویچ کنار گذاشته شد و سپس به استقلال رفت. منشا در استقلال نتوانست درخشش در پرسپولیس و پیکان را تکرار کند و از استقلال به گل گهر رفت و در حال حاضر در مس رفسنجان توپ می زند. منشا در فصل نقل و انتقالات تابستانی امسال از پرسپولیس پیشنهاد داشت اما رقم درخواستی او بالا بود و مورد قبول مدیران پرسپولیس قرار نگرفت.

شیخ یاغی!

محمد حسین کنعانی زادگان؛ یاغی رفت و برگشت

همان قدر که پرسپولیسی ها از هاشمی نسب نفرت دارند، استقلالی ها به کنعانی زادگان همچین حسی دارند، حتی شاید شدیدتر! دورانی او که لباس استقلال را به تن کرد کوتاه مدت بود، در آن زمان ادعا داشت از ابتدا استقلالی بوده در حالیکه با لباس پرسپولیس در کناره ستاره هایی چون علی کریمی و مهدی مهدوی کیا و سیدجلال حسینی مطرح شده بود اما از زمانی که برای دومین بار و بعد از درآوردن لباس استقلال وارد اردوگاه سرخ ها شد علاقه قلبیش بر همگان مشخص شد. او در لیگ نوزدهم به آرزویش رسید و لباس پرسپولیس را دوباره به تن کرد. در سه سال زمان حضورش در این تیم پیشرفت زیادی داشت تا جایی که تبدیل به مهره فیکس تیم ملی شد.

شیخ یاغی!

یاران مشترک سرخابی

بهمن نوروزی، بیوک وطن‌خواه، پرویز قلیچ‌خانی، کوروش شهبازی‌فر، شاهرخ بیانی، سعید عزیزیان، خسرو پارسا، محمود کلهر، محمدرضا مهرانپور، محمود سجادی، احمدرضا عابدزاده، مجید نامجومطلق، سید علی افتخاری، داریوش یزدانی، علی لطیفی، بهزاد داداش‌زاده، علی اکبریان، محمدرضا مهدوی، مهدی صالح‌پور، سید داود سید عباسی، فراز فاطمی، فرزاد آشوبی، میلاد نوری، ابراهیم تقی‌پور، محمد محمدی، مهدی شیری، میثم بائو، فرزاد آشوبی، ژاک الونگ الونگ، مهرداد پولادی، سید میثم حسینی، سید مهدی سید صالحی، پژمان نوری، علیرضا نیکبخت واحدی، فرزاد حاتمی، مهرداد اولادی، محمد انصاری، ایمان صادقی، محمدحسین کنعانی زادگان، داریوش مصطفوی، منصور رشیدی، اکبر افتخاری، جواد الله‌وردی، غلامرضا فتح‌آبادی، امیر موسوی‌نیا، مهدی هاشمی‌نسب، علی انصاریان، هوار ملا محمد، محمد قاضی، گادوین منشا، محمد نادری و آرمان رمضانی ۵۲ بازیکنی هستند که در ترکیب پرسپولیس و استقلال بازی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

۲۵۶ ۲۵۱