سپهر ستاری: استقلال در هفته نخست لیگ برتر با سرمربی جدید خود مقابل سپاهان شکست تلخی را متحمل شد. نتیجه‌ای که پایانی بر رکورد ۳۰ بازی شکست‌ناپذیری آبی‌های پایتخت بود و آن‌ها که یک فصل کامل بدون باخت بودند در اولین مسابقه فصل جدید تن به شکست دادند. نکته جالب در خصوص استقلال این است که آخرین شکست این تیم هم مقابل همین تیم سپاهان در هفته پایانی لیگ بیستم و در ورزشگاه آزادی رقم خورده بود و زردپوشان اصفهانی با تکرار برد خود به رکورد تاریخی آبی‌ها پایان دادند.

این سومین باری بود که استقلال در هفته اول لیگ شکست می‌خورد. دو بار قبلی در لیگ‌های هفدهم و نوزدهم با هدایت علیرضا منصوریان و آندره‌آ استراماچونی مقابل نفت آبادان و ماشین‌سازی بود که پس از هرکدام سرنوشت متفاوتی برای استقلال رقم خورد. آبی‌های پایتخت بعد از باخت در هفته اول لیگ هفدهم شرایطی بحرانی را تجربه کردند و خیلی زود مجبور به برکناری علیرضا منصوریان شدند اما در لیگ نوزدهم با وجود شروع بد با استراماچونی، در ادامه اوج گرفتند و پیشرفتی چشم‌گیر داشتند.

ساپینتو و چالش بزرگی به نام ساختن استقلال هجومی

با این حال یک حقیقت عجیب و ناامیدکننده برای مربیان خارجی استقلال در لیگ برتر وجود دارد. آبی‌ها در طول تاریخ لیگ برتر سه بار فصل را مربی خارجی آغاز کردند ولی در هیچ‌کدام از این سه فصل با مربی خارجی به پایان نرساندند. عمده افتخارات استقلال در سال‌های اخیر هم با سرمربیان داخلی به دست آمده و تنها وینفرد شفر آلمانی بود که توانست قهرمانی جام حذفی را کسب کند. این تاریخچه به خوبی نشان‌ می‌دهد ریکاردو ساپینتو چه کار سختی روی نیمکت استقلال دارد.

این مسابقه اولین تجربه ریکاردو ساپینتو، سرمربی پرتغالی جدید استقلال روی نیمکت این تیم بود تا او که جانشین فرهاد مجیدی شده در همین ابتدای کار با انتقاداتی مواجه شود. استقلال در بازی روز جمعه تلاش کرد نوع جدیدی از فوتبال را به نمایش بگذارد اما در گام اول موفق ظاهر نشد. آبی‌های پایتخت برخلاف فصل گذشته که اولویت‌شان گل نخوردن بود این بار تلاش بیشتری برای انجام فوتبال مالکانه داشتند و در طرف مقابل سپاهان درست به سبک تیم فصل قبل مجیدی توانست استقلال را شکست دهد. از همان روزهای نخست حضور ریکاردو ساپینتو روی نیمکت استقلال می‌شد حدس زد با توجه به سابقه او، استقلال قرار است در این فصل متفاوت با فصل گذشته ظاهر شود. با این حال تغییر سبک از فوتبال واکنشی به فوتبال مالکانه نیازمند زمان و ابزار است و ساپینتو هم فعلا حمایت هواداران را پشت سر خود دارد اما باید خیلی زود استقلال ایده‌آل را به آن‌ها نشان دهد.

ساپینتو و چالش بزرگی به نام ساختن استقلال هجومی

استقلال برخلاف فصل گذشته که از کمبود مهره تاثیرگذار هجومی رنج می‌برد، در این فصل به شدت در جلوی زمین غنی است. حضور قایدی، محبی، کاوه رضایی، پیمان بابایی، یامگا، شهباززاده و حتی آمانوف نشان‌گر این است که استقلالی‌ها ابزار لازم برای موفقیت و تبدیل شدن به یک تیم جذاب را دارند اما مشکل اینجاست که نفراتی چون رضایی، قایدی و محبی خیلی دیر به تیم اضافه شده‌اند و همین امر کار را برای ساپینتو سخت می‌کند. از طرفی استقلال در جلوی زمین با یک ترافیک سنگین و عجیب روبه‌روست؛ شاید در نگاه اول داشتن ۱۰-۱۱ مهره هجومی جذاب به نظر برسد اما تعدد انتخاب می‌تواند تمرکز را از کادر فنی سلب کند و ثبات را از ترکیب تیم بگیرد. در تاریخ لیگ برتر همیشه تیمی موفق بوده که به اندازه لازم بازیکن داشته و کمتر پیش آمده تیمی با داشتن چندین ستاره در یک پست موفق شود.

ساپینتو و چالش بزرگی به نام ساختن استقلال هجومی

یکی از نکاتی که در بازی روز جمعه حسابی توی ذوق هواداران استقلال زد، ترکیب اولیه این تیم بود. حضور همزمان جعفر سلمانی و ابوالفضل جلالی که باعث شد سلمانی یک خط جلوتر برود و به عنوان وینگز بازی کند اصلا جواب نداد. حضور همزمان روزبه چشمی و رافائل سیلوا در خط دفاعی هم باعث شد دفاع استقلال کمی کند شود و به نظر می‌رسد اگر استقلال می‌خواهد با سیستم سه‌دفاعه ادامه دهد باید یکی از این دو نفر در مرکز دفاع سه‌نفره باشد و دیگری روی نیمکت بنشیند. از طرفی تعویضی‌های ساپینتو هم به هیچ عنوان نتوانستند تغییری در روند بازی ایجاد کنند. او پنج تعویض انجام داد ولی هیچ‌کدارم تاثیر خاصی در بازی نداشتند و مشخص بود که او جنگ را به رقیب هموطن خود باخته است. به نظر می‌رسد سرمربی پرتغالی استقلال هنوز به طور کامل از بازیکنان خود و توانایی‌های آن‌ها شناخت ندارد. با اضافه شدن نفراتی چون قایدی، محبی و رضایی شاید سردرگمی ساپینتو بیش از قبل شود و همین امر لزوم خالی کردن لیست استقلال از چند بازیکن را بیشتر از قبل نشان می‌دهد.

ساپینتو فعلا از حمایت کامل هواداران استقلال برخوردار است و با اضافه شدن خریدهای جدید فرصت کافی برای ساختن تیم مورد نظر خود را خواهد داشت اما باید مراقب از دست رفتن امتیازات اول فصل باشد چرا که استقلال جام‌های بسیاری را به خاطر نتایج ضعیف در هفته‌های ابتدایی از دست داده است.

ساپینتو و چالش بزرگی به نام ساختن استقلال هجومی

بیشتر بخوانید:

۲۵۸ ۲۵۸