سپهر ستاری: «تد لاسو» نام یک سریال کمدی – درام آمریکایی است که پخش آن سال ۲۰۲۰ از شبکه Apple TV آغاز شد و تاکنون دو فصل از آن پخش شده است. این سریال داستان تد لاسو، یک مربی فوتبال آمریکایی است که آمریکا را به مقصد انگلیس ترک می‌کند تا در لیگ برتر سرمربی یک تیم فوتبال با «ریچموند» شود. حضور او روی نیمکت یک تیم لیگ برتر انگلیس با توجه به عدم آشنایی‌اش با فوتبال باعث خلق لحظات طنز و البته درام زیادی شد و از تد لاسو یک سریال موفق و محبوب ساخت.

از کلوپ تا گریلیش؛ تشبیه ستارگان تلویزیونی به شخصیت‌های فوتبالی!

پس از پخش تد لاسو بسیاری از هواداران فوتبال تصمیم به مقایسه تیم ریچموند و شخصیت‌های سریال با تیم‌ها، بازیکنان و مربیان لیگ برتر انگلیس گرفتند. سایت اتلتیک در گزارشی به شکلی جالب این مقایسه را انجام داد. اگر شما طرفدار تیم ریچموند هستید و می‌خواهید تیمی شبیه به آن در لیگ برتر انگلیس برای هواداری پیدا کنید چهار گزینه جذاب دارید.

کریستال‌پالاس: این باشگاه جنوب لندنی اساسا پایه تیم AFC ریچموند است و این تیم از روی پالاس به وجود آمده. استادیوم نلسون رود که ورزشگاه خانگی ریچموند بود هم در سلهرست‌پارک واقع شده که ورزشگاه خانگی کریستال‌پالاس محسوب می‌شود و به گفته بیل لاورنس، یکی از سازندگان سریال، بیل وروبل، تهیه‌کننده و نویسنده تد لاسو برادرزاده یکی از مالکان این باشگاه است.

لارنس در این خصوص گفت:« ما باید تیمی در لیگ برتر انگلیس پیدا می‌کردیم که اجازه می‌داد از امکاناتش استفاده و تیم خود را براساس آن پایه‌گذاری کنیم؛ یک تیم محلی مقابل غول‌های بزرگ.» با توجه به اینکه آن‌ها قصد داشتند در لندن فیلمبرداری انجام شود در نهایت کریستال‌پالاس را انتخاب کردند. گرچه پالاس سرمربی آمریکایی ندارد ولی آن‌ها در ترکیب خود از یک بازیکن آمریکایی به نام کریس ریچاردز استفاده می‌کنند.

لیدز یونایتد: اگر مهم‌ترین قسمت سریال برای شما شخصیت تد لاسو باشد احتمالا لیدز یونایتد با یک سرمربی آمریکایی به نام «جسی مارش» گزینه خوبی برای شماست. آن‌ها هم‌چنین دو بازیکن آمریکایی به نام‌های برندن آرونسون و تایلر ادامز دارند و مالکیت این باشگاه هم با سانفرانسیسکو ۴۹ers است و این یعنی با فوتبال آمریکایی پیوند دارند.

تاتنهام: تیم لندنی یکی از باشگاه‌های پرطرفدار در آمریکاست. تاتنهام یک باشگاه خوب اما نه عالی با یک استادیوم است که برای میزبانی مسابقات NFL طراحی شده. آن‌ها سرمربیان مختلف و بازیکنان جذابی داشته‌اند و همیشه در رقابت برای حضور در لیگ قهرمانان اروپا قرار دارند.

وستهم: اگر معتقدید به اندازه کافی به تد پرداخته شده، شاید بخواهید در خروج «نیت» از ریچموند و حضورش در وستهم از این تیم لندنی طرفداری کنید. ما چیز زیادی درباره زندگی «ناتان شلی» به عنوان سرمربی تیم شرق لندن نمی‌دانیم اما وستهم در دنیای وافعی طی سال‌های اخیر بارها تیم‌های بزرگ لیگ برتر را به چالش کشیده است.

از کلوپ تا گریلیش؛ تشبیه ستارگان تلویزیونی به شخصیت‌های فوتبالی!

اگر تد لاسو اولین تلاش شما برای بردن هالیوود به فوتبال انگلیس نیست پس شاید وستهم را از فیلم «Green Street Hooligans» به یاد داشته باشید. فیلمی که درباره یک آمریکایی است که تجربه‌ای متفاوت از تد درباره فوتبال دارد. اگر بخواهید طرفدار وستهم شوید پس احتمالا در فصل سوم سریال از ریچموند متنفر خواهید شد!

پس از مقایسه ریچموند با تیم‌های لیگ برتری حالا نوبت به قیاس شخصیت‌های اصلی سریال با مربیان و بازیکنان حاضر در فوتبال انگلیس می‌رسد. در خصوص تد لاسو با توجه به اینکه او آمریکایی است شاید جسی مارش ساده‌ترین مقایسه ممکن باشد اما شخصیت تد تا حدود زیادی از «یورگن کلوپ»، سرمربی لیورپول الهام گرفته شده است. با این حال شاید او بیش از همه به «میکل آرتتا» شبیه باشد. کافی است ویدیوی نقاشی کشیدن او در رختکن آرسنال را ببینید.

از کلوپ تا گریلیش؛ تشبیه ستارگان تلویزیونی به شخصیت‌های فوتبالی!

«جیمی تارت» دقیقا خود «جک گریلیش» هافبک منچسترسیتی است. او فوق‌العاده بااستعداد است و دقیقا با قسمت « Lust Conquers All» که جیمی منچسترسیتی را ترک می‌کند تا در شو تلویزیونی حاضر شود تطابق دارد! گریلیش نقشه انگلیس را نمی‌توانست تشخیص دهد ولی به موهایش همیشه ژل می‌زند و هیچوقت ساقبند نمی‌بندد.

از کلوپ تا گریلیش؛ تشبیه ستارگان تلویزیونی به شخصیت‌های فوتبالی!

یکی دیگر از موارد واضح به «روی کنت» برمی‌گردد که کاملا شبیه به «روی کین» اسطوره منچستریونایتد است که در یک چیز خاص عالی به نظر می‌رسد؛ عصبانی بودن!

در خصوص «دنی روهاس» اما چند مقایسه وجود دارد. برندن آرونسون، بازیکن لیدز حال و هوای یک فرد هیجان‌انگیز از آمریکای شمالی را دارد و مدل موهای او هم شبیه به روهاس است. با این حال «هئونگ مین سون» هم به خاطر سبک شادی‌بخش بازی خود به روهاس بی‌شباهت نیست و از «روبرتو فیرمینو» هم نمی‌توان عبور کرد. از «خوان ماتا» به به خاطر آگاهی اجتماعی و «انگولو کانته» به خاطر آن لبخند همیشگی هم می‌توان به عنوان ستارگانی یاد کرد که به «سم اوبسانیا» شباهت دارند.

از کلوپ تا گریلیش؛ تشبیه ستارگان تلویزیونی به شخصیت‌های فوتبالی!

به نظر می‌رسد نویسندگان برنامه شخصیت «نیت بزرگ» را از «ژوزه مورینیو» برداشته‌اند ولی چون مرد پرتغالی دیگر در لیگ برتر حاضر نیست می‌توان ناتان شلی را تا حدودی به «آنتونیو کونته» تشبیه کرد؛ هر دو نفر درون خود خشمی دارند که هر لحظه ممکن است منفجر شود و به پوشیدن لباس مشکی هم علاقه‌مند هستند.

«ربکا ولتون» مالک باشگاه ریچموند احتمالا از «کارن بردی» نایب رییس باشگاه وستهم الگوبرداری شده است.

از کلوپ تا گریلیش؛ تشبیه ستارگان تلویزیونی به شخصیت‌های فوتبالی!

منبع گزارش: سایت اتلتیک

مترجم: سپهر ستاری

بیشتر بخوانید:

۲۵۸ ۲۵۸