آنچه موجب شد ویلموتس برگ برنده را در دست داشته باشد مشکل اساسی و قدیمی فدراسیون فوتبال ما بوده و است و احتمالا خواهد بود؛ ۱- تحریم های بانکی و بسته شدن دست ما برای پرداخت حقوق در زمان مقرر ۲- خالی بودن گاو صندوق

فاجعه ولیموتس می‌توانست عینا برای کارلوس کی‌روش رخ بدهد بنا به گفته یکی از نزدیکان سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران او در آستانه جان جهانی ۲۰۱۸ حدود هفت ماه حقوق و مزایا خود را دریافت نکرده بود.

می‌دانید این به چه معناست؟

کی‌روش بر خلاف ویلموتس برای کار کردن آمده بود نه تیغیدن و گروگان گرفتن فوتبال ایران.

اگر قرار به اجرای تاکتیک رندانه و کاغذبازی حقوقی به کمک همسر بود کی‌روش بالای ده بار این فرصت را داشت اما او هدفش را متفاوت ترسیم کرد، او ماند اما غر زد، با همه جنگید ؛از وزیر ورزش گرفته تا رییس فدراسیون فوتبال و حتی دستیاران خویشتن.

سوال این است؛ ایا کی‌روش در همه مسائل و پیش آمدها ،حق محض بود؟هرگز!

قصد روتوش مجدد و قهرمان سازی از او را ندارم.

شاید در خیلی از مسائل بی جهت تند و بدون انعطاف عمل کرد و اشتباه زیاد داشت.بعضاً بحران های کم اهمیت ساخت اما موضوع مهم و بنیادین ماندن و کار کردن بود.

کی‌روش ماند ویلموتس نه .کی‌روش ادامه داد استراماچونی هرگز .کی‌روش تحمل کرد کالدرون دلیلی بر این ندید .

سوال دیگر ؛ Hیا تاج در آن موضوع خاص مقصر بود؟ بدون شک اما چرا؟

او به واسطه تجربه کی‌روش در مسائل مالی، به گونه ای «بد عادت» شده بود که همه فوتبال ما از جمله «ما مطبوعات» ،تصور می‌کردیم اول و آخر پولش را می‌گیرد،پس شلوغ بازی احتیاجی نیست.

کی‌روش ما را بد عادت کرد و تصور می‌کردیم پول خارجی ها را می‌شود دیر به دیر داد .تحریم بانکی و متعاقبا ارسال پول از مبدا ایران مشکل بزرگی بود که هنوز پابرجاست.

از این رو مهدی تاج می بایست قبل از آوردن ویلموتس با وزیر وقت ورزش، اتمام حجت می‌کرد و ضمانت می‌گرفت که در راس تاریخ مقرر، برابر تحریم های هوشمندانه مالی، دولت یاری برساند اما هرگز چنین نشد.

باید در آن برهه بدون شلوغ بازی، شرکت های داخلی را بسیج می کرد تا در زمان مقرر ارز لازم به پیکره فدراسیون تزریق می شد.

به واسطه دو صعود متوالی به جام جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ حساب فدراسیون در زوریخ پر بود اما ایالت متحده دو پایش را روی گلوی ما گذاشت و برایش ورزش با مسائل دیگر تفاوتی نداشت. توپ را هم موشک می‌دید موشک را هم توپ.

وزیر ورزش امروز نگران تولد ویلموتس ۲ و ۳ است تردید نکنید اگر سراغ مربی گران قیمت خارجی برویم آش و کاسه همان است که قبلا.

فیفا صریحا مدت زمان مشخصی را برای پرداخت حقوق مربیان و بازیکنان خارجی تعیین کرده یا توان این کار را داریم یا نداریم. اگر در موعدش پول را به هر شکلی به انها ندهیم باید قید همه خارجی ها را زد چون همه کی‌روش نیستند و تا دلتان بخواهد ویلموتس ها کیسه را برای پول زبان بسته دوخته اند.

این واقعیتی است که باید تبیین شود؛ این حقیقتی است که باید با صدای بلند گفته شود اگر صرفا قصدتان زدن تاج است که هیچ. با خیال آسوده او را دادگاهی کنید، اما تردید نکنید مشکل ما در تولید ویلموتس ها در جاهای بزرگ‌تری است که عینا تکرار خواهد شد مخصوصا اگر طرف یک شیاد تازه نفس دیگر باشد.

۲۵۸ ۲۵۸