سپهر ستاری: متولد هامبورگ در ۱۹۶۸؛ اشتفان افنبرگ مثال بی نقصی از یک مرد جذاب، کاریزماتیک و ترسناک بود. تبرک شده با مهارت پاس نادر، قدرت بدنی فوق العاده و دید در زمینی که باعث شد به طور غیرقابل انکاری در سن ۲۰ سالگی در بروسیا مونشن گلادباخ در ترکیب اصلی باشد اما او خیلی اوقات گرفتار اتفاقات خارج از زمین بود و خودش را به این شکل خلاصه می کرد: «هرگز فرشته نبودم!»

خلاصه کردن دوران ورزشی اشتفان افنبرگ بدون حواشی خارج از زمین او کار سختی است اما برای یک لحظه هم که شده، باید تلاش کرد تا روی کیفیت بازی او در زمین تمرکز کنیم. شاید این کار را اوتمار هیتسفیلد بهتر بلد باشد که گفت: «افنبرگ تیم را رهبری می کند. وقتی او در زمین است، خیلی از بازیکنان من اوج می گیرند. او به تیم اعتماد به نفس می دهد. وقتی بقیه بازیکنان در پی پنهان شدن در زمین هستند، همان لحظه است که افنبرگ جلو می آید.»

ستاره سال‌های دور تیم ملی آلمان و باشگاه بایرن مونیخ روز گذشته سفری به تهران داشت؛ او در حاشیه سفرش در گفت و گو با روزگار پرس در خصوص مسائل مختلفی صحبت کرد که در ادامه می‌خوانید:

او در خصوص سفر به ایران و حضور در تهران گفت: مردم بسیار خوبی دارید. من با علی دایی زیاد در مورد ایران صحبت کرده بودم و او به من چیزهایی زیادی در مورد کشور شما گفته بود. این اولین باری است که به ایران می‌آیم و احساس خیلی خوبی دارم و خوشحالم اینجا هستم.

وی درباره هم گروهی تیم ملی فوتبال آلمان در جام جهانی عنوان کرد: ما با تیم اسپانیا، ژاپن و کاستاریکا همگروه هستیم و آلمان در جمع ۱۶ تیم نهایی قرار خواهد گرفت و صعود می‌کند.

وی درباره امکان قهرمانی آلمان در جام جهانی گفت: آلمان راه طولانی در پیش دارد، تیم هایی مثل برزیل، فرانسه، آرژانتین، اسپانیا و بلژیک تیم های قدرتمندی هستند و نمی توانیم در این باره بگوییم که چه اتفاقی خواهد افتاد.

افنبرگ درباره شرایط تیم ملی ایران در جام جهانی و آیا اینکه می تواند از گروهش در جام جهانی صعود کند، گفت: گروه ایران، گروه جالبی است. انگلیس یکی از تیم هایی است که می تواند موفق باشد، آمریکا هم در این گروه است. ایران شماره یک در آسیا است و این ارزشمند است و جایگاه دوم برای ایران باز است اما به نظرم انگلیس صدرنشین صعود می کند. امیدوارم ایران به مرحله یک هشتم نهایی صعود کند.

اشتفان افنبرگ: چرا علی دایی را سرمربی تیم ملی نمی‌کنید؟!

ستاره سابق فوتبال آلمان در خصوص شناخت خود از ستارگان ایرانی حاضر در بوندسلیگا مانند مهدوی‌کیا، دایی، کریمی و سردار آزمون گفت: من همه آن‌ها را می‌شناسم. برای من کار کردن در بایرن مونیخ با علی دایی افتخار بزرگی بود. او را امروز ملاقات خواهم کرد و به او خواهم گفت مردم اینجا بسیار مهربان هستند و استقبال خوبی از من شد.

افنبرگ در ادامه در مورد خاطراتش از علی دایی و دوران حضور او در بایرن مونیخ افزود: دوران عالی و موفقیت آمیزی با علی دایی داشتیم. دایی خیلی بازیکن مهمی بود و از تیم بیله فلد آمده بود و بسیار مهاجم قوی بود و ما به او نیاز داشتیم. دوران بسیار خوبی با دایی داشتیم. خاطرات خوبی از او دارم. ما هر روز بسیار سخت تمرین می‌کردیم و دایی یک حرفه‌ای واقعی بود و همیشه روی کارش تمرکز می‌کرد. او بازیکن بسیار خوبی برای ما بود و در زمین تفاوت‌ها را رقم می‌زد. من فکر کنم برای او هم زمان خوبی بود که بایرن مونیخ آمد و شرایط خوبی داشتیم و به قهرمانی‌های زیادی رسیدیم.

یکی از تلخ‌ترین خاطرات افنبرگ بازی فینال لیگ قهرمانان سال ۱۹۹۹ مقابل منچستریونایتد است که در سه دقیقه قهرمانی را از دست دادند. او در مورد آن شب تلخ و عصبانیت شدیدش از لوتار ماتئوس گفت: چون من نفهمیدم که مربی چرا لوتار را تعویض کرد و درک آن برای ما بسیار سخت بود. از بازی‌های مانند این باید درس بگیرید و به جلو بروید. آن روز اصلا خوب نبود ولی همین روز تلخ باعث شد ما سال بعد قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شویم.

وی در خصوص اینکه آیا هنوز از لوتار ماتئوس عصبانی است، افزود: نه اصلا! ۲۲ سال از آن روزها گذشته و من برای لوتار احترام زیادی قائلم و یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان جهان بوده است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازی افنبرگ کاریزما و قدرت رهبری او درون زمین بود. او در این خصوص گفت: اول از همه شما نیاز به اعتماد سرمربی دارید. وقتی سرمربی می‌گوید شما کاپیتان من درون زمین هستید به صورت اتوماتیک نماینده او درون زمین هستید. شما باید این را هندل کنید. مهم‌ترین نکته رهبری این است که باید همیشه و در هر بازی تیم را از چیزهای سخت و مختلفی که از بیرون می‌آید محافظت کنید و همیشه جلوتر از تیم قرار بگیرید.

کاپیتان سابق بایرن مونیخ درباره وضعیت این تیم و شرایط یولیان ناگلزمان اظهار داشت: او یک مربی جوان است و خوب کار کرده و در لایپزیگ کار کرده اما بایرن در سطح دیگری است و باید موفق شد.

وی درباره اینکه آیا ناگلزمان می تواند بایرن را قهرمان لیگ قهرمانان کند؟ عنوان کرد: در حال حاضر بایرن یک تیم بسیار خوب است. و این امکان وجود دارد که بتواند برنده و قهرمان شود.

افنبرگ درباره شرایط روبرت لواندوفسکی گفت: بهترین مهاجم دنیاست و الان شرایط راحتی ندارد و خیلی سخت است. سوال این است که آیا ادامه همکاری با لواندوفسکی وجود دارد که بستگی به شرایط دو تیم دارد.

ستاره سابق ژرمن ها درباره اینکه آیا دایی می تواند به عنوان سرمربی در تیم ملی ایران حضور داشته باشد، گفت: چرا که نه؛ او خیلی تجربه بالایی دارد و آمار و ارقام فوق العاده دارد و در آلمان سال های زیادی بازی کرده و وقتی همه این ها را کنار هم قرار می دهیم من باید از شما بپرسم که چرا این کار را نمی کنید؟

اشتفان افنبرگ: چرا علی دایی را سرمربی تیم ملی نمی‌کنید؟!

افنبرگ در خصوص عدم حضورش به عنوان سرمربی پس از بازنشستگی توضیح داد: تمرکز من همیشه روی کار برای شبکه‌های تلویزیونی بود و می‌خواستم بازی‌هایی مثل لیگ قهرمانان و جام جهانی را آنالیز کنم. این چیزی است که همیشه دوست داشتم. اینکه شما بازیکن خوبی باشید دلیل نمی‌شود که به سرمربی خوبی هم تبدیل شوید. این دوتا خیلی باهم متفاوت هستند. من کارشناسی بازی‌های تلویزیونی را انجام دادم و برای من جذاب بود.

او در پایان در خصوص اینکه ممکن است روزی در ایران کار کند پاسخ داد: بله چرا که نه؛ خواهید دید. من اکنون از حضور در اینجا راضی هستم و می‌توانید با من تماس بگیرید!

بیشتر بخوانید:

۲۵۸ ۲۵۸