به گزارش خبرگزاری روزگار پرس؛ در روزهای اخیر شایعات مختلفی در خصوص تغییر سرمربی تیم ملی وجود داشت و نام گزینه‌های مختلفی شنیده شد. از نام مربیان ایرانی چون نکونام، دایی و قلعه‌نویی گرفته تا بازگشت کی‌روش و حتی شایعه عجیب سولسشر در یک هفته گذشته مطرح شد ولی در نهایت اسکوچیچ برکنار نشد و قرار است فعلا به کار خودش ادامه دهد.

ناصر فریادشیران، مدیر آکادمی باشگاه استقلال در خصوص بازگشت کارلوس کی‌روش به روزگار پرس گفت: من هم شنیدم که دنبال جذب کارلوس کی‌روش بودند و حضورش جدی بود. کی‌روش در فوتبال ایران با همه درگیر شد و به همه توهین کرد. درگیری شدید کی‌روش با تاج وقتی رییس سازمان لیگ بود که گفت برنامه لیگ برتر را یک راننده تاکسی نوشته است. کی‌روش به همه ارکان فوتبال ورزش ما توهین کرده است؛ از وزیر ورزش آقای دکتر گودرزی گرفته تا ترابیان، افاضلی، خانم دکتر هراتیان که سر ماجرای پک با ایشان درگیر شدند. کی‌روش می‌گفت پک را خودش ساخته اما خانم هراتیان زحمت آنجا را کشیده بود. ایشان قرار است در جام جهانی هم حضور یابند و این را هم تبریک می‌گویم. کی‌روش حتی با علی کریمی درگیر شد و به او لقب بزدل را داد. به امید نمازی گفت کار او را تدارکات هم می‌تواند انجام دهد. با نکونام، رحمتی قلعه‌نویی، مظلومی، دکتر اسدی، برانکو، پیروانی و خیلی‌های دیگر درگیری داشت. کسی مانده به او توهین نکرده باشد؟ ما باید دنبال یک آدم بی‌تربیت باشیم؟

او معتقد است در ابتدای حضور کی‌روش قرار بود اتفاقات دیگری رخ دهد اما وعده‌های فدراسیون فوتبال محقق نشد: آقای ترابیان پس از امضای قرارداد با کی‌روش اعلام کرد قرار است او مدیر تیم‌های ملی تمام رده‌ها و سوپروایزر فوتبال ما باشد. قرار بود برای مربیان پایه کلاس مربیگری بگذارد و روی کار تیم‌های ملی پایه نظارت کند و آن‌ها را ارتقا دهد. با این حال ایشان بیشتر درگیر سفرهای استانی برای تبلیغ بانکی بودند که با آن قرارداد بسته بودند که آن هم به خاطر بازیکنی بود که دامادشان در بانک سمت داشت و کی‌روش هم آن بازیکن را دعوت می‌کرد تا قرارداد تبلیغاتی خوبی هم ببندد. ارتباط ایشان با ایجنتی که در فرانسه شرکت داشت و دنبال این بود بازیکنان و مربیان درجه ۳ و ۴ پرتغالی مثل وینگادا به ایران بیایند. آقای وینگادا تیم ملی امید را به آن وضع رساند. در زمان آقای کفاشیان کی‌روش تا از آلشپورت پول نگرفت لباس تیم ملی را نپوشید. حالا ما دوباره به این مهره سوخته که هرجا بوده نتیجه نگرفته و حتی با هموطن‌های خودش هم درگیر است پیشنهاد داده‌ایم. زمانی که حقوق نمی‌گرفت به همه بی‌احترامی می‌کرد و حتی طبق چیزی که شاهدان گفتند او در ماه محرم یک بار رفتار زشتی در کمپ تیم‌های ملی انجام داد. یک بار در امارات خطاب به دبیر کل عبارت زشتی را به کار برد و به همه ارکان ورزش کشور ما توهین کرد. حالا با چه شهامتی می‌خواهند او را به کشور ما برگردانند؟ هر کسی دنبال جذب کی‌روش است ایران را دوست ندارد و دنبال منافع خودش است.

سرمربی سابق باشگاه نفت تهران در خصوص درگیری کی‌روش و رحمتی مدعی شد: کی‌روش یک دلال حرفه‌ای است. در جام جهانی برزیل آقای رحمتی که فوق‌العاده آماده بود را خط زد. رحمتی مثل چند بازیکن تیم ملی از جمله علیرضا حقیقی با ایجنت نزدیک به کی‌روش قرارداد داشت. حقیقی که البته دروازه‌بان شایسته‌ای هم هست آن زمان بدون تیم بود به تیم ملی دعوت شد و رحمتی چون با آن ایجنت اختلاف مالی داشت از تیم ملی خط خورد تا حقیقی در جام جهانی فیکس شود. سیدمهدی رحمتی که حقش بود در جام جهانی بازی کند کنار گذاشته شد. ولاسکو هم به والیبال ما آمد و برعکس کی‌روش تغییرات اساسی ایجاد کرد. سعید معروف اخیرا گفت ولاسکو سه شیفت تمرین می‌داد و وقت می‌گذاشت و کلاس مربیگری برگزار می‌کرد. ولاسکو نان حلال برد. زمانی که کی‌روش را آوردیم همه بزرگان فوتبال حمایت کردند که مربی بین‌المللی آمده و امیدوار بودیم از دور گروهی جام جهانی صعود کنیم ولی دیدید حتی در جام ملت‌ها هم از عراق با آن همه مشکلات شکست خوردیم. بازگشت کی‌روش بسیار خطرناک است و گستاخ‌تر از او در تاریخ فوتبال ایران نداشتیم که به همه توهین کرد. او ایجنت خودش را که از طرف کمیته اخلاق محروم شده بود را روی نیمکت تیم ملی نشاند و این قدرتی بود که فدراسیون فوتبال به او داد.

فریادشیران معتقد است سرمربیان ایرانی هم می‌تواند ایران را در جام جهانی هدایت کنند: می‌توانید از خود آقای کفاشیان بپرسید که بعد از جام ملت‌های استرالیا تصمیم به برکناری ایشان بود و انتخاب آقای فرکی به عنوان سرمربی تیم ملی بود. این خبر محرمانه درز پیدا کرد و یکی از روزنامه‌ها مطلبی نوشت که آن شخص هم ذوب در کی‌روش بود تیتر زدند موتور گازی به جای بنز! متاسفم که ما هموطن خودمان را کوچک می‌کنیم. تمام فوتبالیست‌های ایرانی در طول تاریخ توسط مربیان ایرانی ساخته شدند. این تیتر جامعه مربیان ایرانی را دل‌آزرده کرد. هنوز هم نفهمیدم این تیتر را چه کسی منتشر کرد. ما این همه بازیکن در اختیار مربیان خارجی قرار دادیم و چرا نباید مربیان داخلی در جام جهانی سرمربی ایران باشند؟ همه می‌دانند ما با این شرایط در جام جهانی حذف می‌شویم. من همان اول گفتم بعد از ویلموتس از مربی ایرانی استفاده کنیم ولی آقای اسکوچیچ آمد که نتیجه خوبی هم گرفت. قبل از انقلاب هم مربیان خارجی سرمربی تیم ملی بودند ولی با توجه به نتایج خوب حشمت مهاجرانی در تیم ملی جوانان، ایشان سرمربی تیم ملی در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین شدند. این به دستور مقامات ان زمان رخ داد. آقای حشمت مهاجرانی، حسن حبیبی، اصغر شرفی، ولی‌الله صالح‌نیا کادر فنی ایران بودند. حالا که انقلاب شده و مقام معظم رهبری هم خواستار استفاده از مربیان داخلی شدند چرا این کار را نکنیم؟ اگر هم خارجی می‌آوریم کسی را بیاوریم که از دانش او استفاده کنیم نه اینکه کسی بیاید به ما توهین کند.

مدیر آکادمی باشگاه استقلال در پایان گفت: الآن شرایطی نیست که ما کار ریسکی کنیم و سرمربی که در بدترین شرایط نتایج خوبی گرفته و سریع‌ترین صعود تاریخ فوتبال ما داشته را عوض کنیم. به نظر من این ظلم است. باید از کادر فنی ایرانی کنار ایشان استفاده کنیم و شرایطی ایجاد شود که تیم ملی در آرامش کامل به فیفادی برود. باید این حواشی و دودستگی بین بازیکنان حل شود. وظیفه آقای استیلی بسیار سنگین است و باید جلوی این مسائل را بگیرد و مسئولین فدراسیون فوتبال هم باید هوشمندانه عمل کنند. من رد این شرایط صدر درصد از اسکوچیچ حمایت می‌کنم و فدراسیون فوتبال هم نباید زیر بار فشارهای بیرونی برود. همه کمک کنیم تیم ملی قدرتمندانه در جام جهانی شرکت کند و امیدوار به ارائه بازی‌های خوب باشیم. هر کسی الآن دنبال تغییر است هیچ علم و آگاهی از فوتبال ندارد.

۲۵۸ ۲۵۸