ایمان گودرزی؛ کار دراگان اسکوچیچ با تیم ملی فوتبال ایران ظاهرا به ایستگاه پایانی رسیده و بعد از نظر کمیته فنی فدراسیون فوتبال مبنی بر برکناری او از هدایت تیم ملی، با تایید این تصمیم در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، برکناری اسکوچیچ رسما اعلام می‌شود. اتفاقی که برای دراگان اسکوچیچ بعد از صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر افتاد، شبیه به اتفاقی است که قبل از جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه برای تومیسلاو ایویچ فقید رخ داد. بعد از صعود تیم ملی همراه با والدیر ویرا به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه در شب دراماتیک ملبورن، ویرا از کار برکنار شد و یک مربی شناخته شده (ایویچ) هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت. به جز تیم ملی ایران در تاریخ فوتبال دو تیم دیگر هم بودند که قبل از جام جهانی سر مربی خود را اخراج کردند که با هم به بررسی آنها می‌پردازیم؛

لوپتگی؛ اسپانیا (جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه )

فدراسیون فوتبال اسپانیا یک روز مانده به آغاز جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، یولن لوپتگی، سرمربی این تیم را اخراج کرد. باشگاه رئال مادرید دو روز قبل از شروع جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به صورت رسمی اعلام کرد که لوپتگی پیشنهاد مربی‌گری این تیم را به مدت سه سال پذیرفته تا جایگزین زین‌الدین زیدان شود. فدراسیون فوتبال اسپانیا در بیانیه‌ای گفت که تنها پنج دقیقه قبل از اعلام خبر پیوستن او به رئال، از این ماجرا مطلع شده است و به دلیل بی‌اطلاع گذاشتن فدراسیون از این تصمیم، یولن لوپیتگی ۵۱ ساله را اخراج کرده است. بنا بر اعلام فدراسیون فوتبال اسپانیا فرناندو هیرو، ستاره سابق و مدیر فنی تیم ملی این کشور، مربی‌گری اسپانیا را در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بر عهده گرفت.

جایی برای شما در جام جهانی نیست!

هلیلهودزیچ؛ ژاپن ( جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه )

اتحادیه فوتبال ژاپن سال ۲۰۱۸ در فصاله دو ماه تا شروع بازی های جام جهانی، وحید هلیلهودزیچ، سرمربی این تیم را برکنار کرد. بعد از او آکیرا نیشینو روی نیمکت سامورایی ها نشست. هلیلهودزیچ در تابستان ۲۰۱۵ هدایت ژاپن را برعهده گرفت و برای ششمین بار این تیم را به جام جهانی رساند. آنها در مرحله مقدماتی، بالاتر از عربستان سعودی و استرالیا، صدرنشین گروه بودند. با این حال، فشارها بر سرمربی ۶۵ ساله پس از تساوی مقابل مالی و شکست مقابل اوکراین در دیدارهای دوستانه باعث شد تا در نهایت او از هدایت آبی ها کنار گذاشته شود.

جایی برای شما در جام جهانی نیست!

برت فن‌مارویک؛ عربستان سعودی ( جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه )

پس از صعود عربستان به جام جهانی مسئولان فدراسیون فوتبال این کشور تصمیم به برکناری برت فن‌مارویک هلندی گرفتند و ادگاردو بائوزا، سرمربی سابق تیم‌های ملی امارات و آرژانتین را جانشین او کردند. جالب اینکه عمر حضور بائوزا هم بیشتر از دو ماه نشد و او پس از تنها سه بازی و دو شکست از کار برکنار شد. خوان آنتونیو پیزی هموطن بائوزا سرمربی بعدی عربستانی‌ها بود که در جام جهانی هم هدایت این تیم را بر عهده داشت. آن‌ها با سرمربیگری پیزی در جام جهانی دو شکست مقابل روسیه و اروگوئه و یک برد مقابل مصر کسب کردند. شکست پنج بر صفر عربستان مقابل روسیه در بازی افتتاحیه یکی از تلخ‌ترین تجربه‌های این تیم در تاریخ این مسابقات است.

تومیسلاو ایویچ؛ ایران ( جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه )

ایویچ که کمتر از یک‌سال فرصت داشت تا تیم ملی را برای جام جهانی آماده کند، تاثیر به‌سزایی روی آن تیم که در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه حاضر شد و موفق شد اولین برد تاریخ فوتبال ایران در جام جهانی را به‌دست آورد، داشت اما در فاصله کمتر از یک ماه تا آغاز جام جهانی از کار برکنار شد. ایران که برای برگزاری اردوی آماده‌سازی جهت حضور در جام جهانی به ایتالیا رفته بود، در یک بازی دوستانه مقابل رم با نتیجه ۷ بر یک تن به شکست سنگینی داد؛ باختی که منجر به برکناری سرمربی شناخته شده تیم ملی شد. بعد از گذشت سال‌ها از اتفاق‌های آن روزهای تیم ملی همچنان گفته می‌شود برخی بازیکنان موافق برکناری ایویچ بودند، موضوعی که ثابت کردن آن سخت است.

جایی برای شما در جام جهانی نیست!

دراگان اسکوچیچ؛ ایران (جام جهانی ۲۰۲۲ قطر )

۲۴ سال بعد از برکناری ایویچ، یک کروات دیگر که هدایت تیم ملی ایران را برعهده داشت، از کار برکنار شد. دراگان اسکوچیچ هم درست مانند ایویچ فقید، با خواست برخی بازیکنان شانس نشستن روی نیمکت تیم ملی در جام جهانی را از دست داد. خواستی که علاوه بر بازیکنان، حامیان جدی‌ای هم در اطراف تیم داشت. حامیانی که در ظاهر و در رسانه‌ها موافق اسکوچیچ بودند اما شنیده می‌شود در جلسات کمیته فنی از او حمایت نکردند. تیم ملی ایران در سال ۱۹۹۸ و تیم ملی فعلی یک نام مشترک دارد؛ حمید استیلی، سرپرست تیم ملی. حال گفته می‌شود که سرمربی بعدی تیم ملی از گزینه های داخلی انتخاب خواهد شد و باید دید چه کسی به نیمکت تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خواهد رسید.

جایی برای شما در جام جهانی نیست!

بیشتر بخوانید: