زاوش محمدی؛ درخشش قایدی با لباس آبی استقلال خیلی زود چشم‌ها را به سوی او خیره کرد و بسیاری معتقد بودند او با تکنیک و استعداد ذاتی خود می‌تواند خیلی زود در باشگاه‌های اروپایی بازی کند اما حالا در همین تیم اماراتی هم به بن‌بست رسیده و حواشی و عدم تمرکز کافی‌اش روی فوتبال باعث شده تا کمتر از سوی مهدی علی، سرمربی تیم مورد استفاده قرار نگیرد.

جرقه‌ای که زود خاموش شد
قایدی یکی از ستاره‌های تیم مجیدی در آسیا بود و درخشش فوق‌العاده‌اش در مرحله گروهی باعث شد تا آبی‌ها با وجود گروه دشواری که در آن قرار داشتند بتوانند جواز صعود به مرحله بعد را کسب کنند. ۳ گل و یک پاس‌گل و البته نمایش تاثیرگذاری که او در این رقابت‌ها داشت باعث شد تا تیم‌های زیادی برای خرید او به صف شوند و البته درنهایت ترجیح داد به همراه احمد نوراللهی راهی امارات شود تا در تیمی که یک سرمربی ایرانی‌الاصل در آن حضور دارد به فوتبالش ادامه دهد. قایدی که در شباب بیشتر به‌عنوان وینگر به میدان می‌رفت تنها پس از گذشت سه بازی توانست هوش بالا و تکنیک نابش را به رخ رقبا کشیده و در جریان دیدار برابر شارجه با دو گل و یک پاس‌گل یک تنه تیمش را به برتری ۴ بر ۳ رساند. حالا همه انتظار داشتند تا این ستاره تازه‌وارد این درخشش را ادامه داده و همانند ستاره‌هایی چون علی کریمی و فرهاد مجیدی بتواند یکی از ایرانی‌های موفق در لیگ امارات لقب بگیرد اما در ۱۶ بازی بعدی برای تیمش تنها دو بار دیگر موفق به گلزنی شد و به تدریج به یک نیمکت‌نشین در الاهلی بدل شد.

رویای نافرجام!

مهدی ترابی
گلساز تکنیکی فوتبال ایران با درخشش در ترکیب پرسپولیس نامش را به‌عنوان بازیکنی تاثیرگذار مطرح کرد و در تابستان سال ۲۰۲۰ با انتقالی نسبتا گرانقیمت راهی العربی قطر شد. ترابی تصمیم داشت با حضور در این تیم فرصت بهتری برای نشان دادن توانایی‌هایش پیدا کند و حتی به باشگاه‌های اروپایی نیز برسد اما مصدومیت و افتی که با آن مواجه شد درنهایت سبب شد تا تنها نیم‌فصل لژیونر بماند و خیلی زود این باشگاه قطری تصمیم به فسخ قرارداد با او بگیرد. به این ترتیب تنها چند ماه پس از حضور در لیگ ستارگان قطر دوباره به پرسپولیس برگشت. حاصل ۱۲ بازی او در جام ستارگان، امیر کاپ و همچنین لیگ قطر ۲ گل زده بود اما در بازگشت به فوتبال ایران دوباره به یکی از نفرات اصلی و مهم قرمزها بدل شد و نقش مهمی در قهرمانی‌ فصل شاگردان گل‌محمدی داشت.

رویای نافرجام!

علی کریمی
هافبک دفاعی سپاهان که در تیم‌های پایه این باشگاه رشد کرده بود در سال ۲۰۱۶ با پیشنهادی وسوسه‌کننده از دینامو زاگرب کرواسی مواجه شد و تصمیم گرفت در ۲۲ سالگی حضور در فوتبال اروپا را تجربه کند اما حضورش در این باشگاه چندان موفق پیش نرفت و پس از اینکه در نیم‌فصل نخست فرصت چندانی برای بازی در این تیم پیدا نکرد به لوکوموتیو زاگرب قرض داده شد اما در آنجا هم موفقیت چندانی به دست نیاورد تا پس از تنها یک فصل حضور در فوتبال اروپا دوباره به سپاهان برگردد.
کریمی پس از مدتی حضور در لیگ ایران با سپاهان و استقلال دوباره لژیونر شد و این بار به قطر رفت تا ابتدا برایSC قطر و سپس الدحیل بازی کند اما خیلی زود از این کشور به ترکیه رفت ولی یک مصدومیت شدید باعث شد تا نتواند این فصل برای کایسری اسپور به میدان برود.

رویای نافرجام!

سروش رفیعی
هافبک طراحی که در فولاد و تراکتور نامی برای خود دست‌وپا کرد و سپس به پرسپولیس پیوست تا زیرنظر برانکو ایوانکوویچ به فوتبالش ادامه دهد اما حضورش در این باشگاه تنها یک فصل طول کشید و با دریافت پیشنهاد از الخور قطر تصمیم گرفت لژیونر شدن را نیز در ۲۷ سالگی تجربه کند. حضور رفیعی در فوتبال قطر خیلی بد پیش نرفت و در ۱۸ مسابقه برای این تیم موفق شد ۵ گل و ۴ پاس‌گل در کارنامه‌اش ثبت کند اما با وجود اینکه این تیم در رده هشتم قرار گرفت، رفیعی با آمدن سرمربی جدید به این تیم جایی در تفکرات او نداشت و به همین دلیل از این تیم جدا شد. رفیعی دوباره به لیگ ایران برگشت. پس از مدتی حضور در فولاد، پرسپولیس و شهرخودرو حالا در ترکیب سپاهان به میدان می‌رود.

رویای نافرجام!

فرشاد احمدزاده
هافبک سابق پرسپولیس در فصلی که پنجره نقل‌وانتقالاتی این باشگاه بسته شده بود در تصمیمی غیرمنتظره حضور در فوتبال لهستان را انتخاب کرد و به تیمی نه‌چندان شناخته شده به نام اشلاسک رفت اما با وجود فرصت زیادی که برای بازی در این تیم در لیگ و همچنین جام حذفی پیدا کرد نتوانست درخشش قابل‌توجهی داشته باشد و با یک گل و یک پاس‌گل در ۲۷ بازی این کشور را ترک کرد تا دوباره به ایران برگردد. بازگشت او به پرسپولیس چندان خوب پیش نرفت و در ادامه راهی فولاد و سپاهان شد.

رویای نافرجام!

امید نورافکن
جوان چپ‌پای تیم‌های پایه استقلال که با درخشش در رده‌های سنی این باشگاه خیلی زود به تیم اصلی رسید و توانست نامش را مطرح کند. نورافکن در سال ۲۰۱۸ یکی از پدیده‌های فوتبال ایران بود که در ۲۱ سالگی راهی فوتبال بلژیک شد تا مسیر جدیدی را در فوتبالش دنبال کند. در آن زمان تیم‌های لیگ بلژیک به تازگی به سراغ فوتبالیست‌های ایرانی رفته بودند و به دنبال به خدمت گرفتن بازیکنان خوب از این کشور پراستعداد بودند. نورافکن هم یکی از بازیکنانی بود که باتوجه به حضور مالک ایرانی در شارلورا راهی این تیم شد اما فقط دو بازی برای این تیم انجام داد و وقتی دید که شرایط برای حضورش در آنجا فراهم نیست به صورت قرضی و پس از نیم‌فصل به استقلال برگشت. در انتهای فصل مدیران باشگاه بلژیکی باز هم تصمیم گرفتند او را به تیمی ایرانی قرض بدهند و این بار سپاهان بود که برای یک فصل او را به خدمت گرفت. درنهایت همان دو بازی تنها حضور این مدافع و هافبک چپ پا در فوتبال بلژیک بود؛ چراکه در انتهای فصل تیم اصفهانی به صورت قطعی این بازیکن را خرید و حضور او در فوتبال اروپا به پایان رسید.

رویای نافرجام!

وحید امیری
وینگر تکنیکی که با درخشش در نفت تهران کمی دیر در فوتبال ایران کشف شد و در ۲۸ سالگی بود که به پرسپولیس پیوست. دو سال بعد این ستاره چپ پا تصمیم گرفت لژیونر شود و فوتبال ترکیه را برای ادامه بازی انتخاب کرد اما در ۳۰ سالگی حضور در فضایی جدید و تطابق با لیگی همچون لیگ ترکیه کار چندان راحتی نبود. امیری هم مثل احمدزاده در سال ۲۰۱۸ از این باشگاه جدا شد و تصمیم گرفت در اروپا به فوتبالش ادامه دهد اما لژیونر شدن او هم فقط یک فصل به طول انجامید و خیلی زود دوباره به لیگ خلیج‌فارس برگشت. امیری در جام حذفی ترکیه ۴ بازی برای ترابزون اسپور انجام داد و دو گل زد اما در لیگ در ۲۲ بازی که مجموعا ۶۷۹ دقیقه هم در زمین حضور داشت تنها یک بار و در هفته چهاردهم برابر کایسری اسپور توانست گلزنی کند. در هفته‌های پایانی فصل امیری بیشتر نیمکت‌نشین بود تا اینکه در انتهای مسابقات تصمیم به جدایی از این تیم گرفت و به پرسپولیس برگشت و همچنان در این تیم تهرانی عضویت دارد.

رویای نافرجام!

رضا شکاری
عملکرد خوب این پدیده جوان در جام‌جهانی جوانان سبب شد تا با انتقالی جنجالی و پرحاشیه از ذوب‌آهن جدا شده و به لیگ روسیه برود تا برای رابین‌کازان بازی کند. شکاری امیدوار بود بتواند مسیری که سردار آزمون در این کشور طی کرده بود را رفته و بتواند خیلی زود به بازیکنی تاثیرگذار تبدیل شود اما خیلی زود فهمید که کار بسیار سختی در فوتبال اروپا در پیش دارد و به این راحتی نمی‌تواند به یک ستاره بدل شود. ۲ بازی در فصل اول و ۳ بازی در فصل دوم مجموع حضور او در زمین با پیراهن رابین‌کازان بود و پس از دو سال حضور ناموفق در این باشگاه به لیگ ایران برگشت و ابتدا برای تراکتور و سپس گل‌گهر سیرجان بازی کرد.

رویای نافرجام!

سیدجلال حسینی
نخستین دوره حضور کاپیتان باسابقه قرمزها در این تیم چندان طولانی نبود و او پس از دوسال تصمیم گرفت راهی قطر شود تا برای الاهلی بازی کند. حسینی با وجود عملکرد خوبی که در این تیم داشت مدت زیادی در این باشگاه ماندنی نشد و اگرچه در بیشتر بازی‌ها در ترکیب اصلی الاهلی به میدان می‌رفت اما در پایان فصل قراردادش تمدید نشد و به ایران برگشت. الاهلی در دیدارهایی که این مدافع ملی‌پوش ایرانی را در ترکیب خود داشت تنها سه‌بار موفق به کلین‌شیت شد. حسینی یک فصل برای نفت تهران بازی کرد و فصل بعد دوباره سرخپوش شد.

روزبه چشمی
مدافع باتجربه آبی‌ها که یکی از بازیکنان محبوب کارلوس کی‌روش هم بود پس از ۵سال حضور در استقلال تصمیم گرفت بازی در خارج از ایران را نیز تجربه کند و در ابتدای فصل قبل راهی قطر شد تا برای ام‌صلال بازی کند. او که در استقلال یکی از مهره‌های اصلی تیمش بود با حضور در این تیم قطری هم توانست به‌سرعت به بازیکنی ثابت تبدیل شود و درمجموع ۲۱بار پیراهن این تیم را به تن کرد. چشمی در همان هفته‌های ابتدایی یک‌گل هم در جریان شکست تیمش به السد زد اما درنهایت ام‌صلال که در جدول در رتبه‌های پایینی قرار گرفته بود ترجیح داد به همکاری با مدافع ایرانی‌اش خاتمه دهد و به این ترتیب چشمی دوباره به ایران برگشت تا برای استقلال بازی کند.

رویای نافرجام!

محمد نادری
مدافع چپ‌پایی که سابقه بازی در نساجی و تراکتور را در کارنامه داشت در سال۲۰۱۸ یکی دیگر از ایرانی‌هایی بود که مسیر پیشرفت خود را در حضور در لیگ بلژیک می‌دید اما پس از امضای قرارداد با تیم کورتریک این کشور حتی یک‌دقیقه هم نتوانست برای این تیم به میدان برود و فصلی ناموفق را در این کشور سپری کرد. با این حال وقتی در نیم‌فصل خبر علاقه برانکو برای به خدمت گرفتن او منتشر شد بسیاری از این اتفاق متعجب شدند؛ چراکه نادری در اروپا روزهای خوبی را سپری نمی‌کرد. انتقال قرضی او به جمع سرخپوشان اما موفقیت‌آمیز بود و توانست حتی فرصت دعوت به تیم‌ملی را نیز پیدا کند. فصل بعد او با قراردادی دائمی به استقلال رفت تا به‌نوعی به یک یاغی تبدیل شود. مدافع چپ آبی‌ها با پایان قراردادش با این تیم در ابتدای این فصل راهی ترکیه شد تا برای آلتای بازی کند و تا اینجای کار عملکرد چندان بدی در این باشگاه نداشته است.

۲۵۶ ۲۵۱