سرپرست انستیتو کشتی گفت: متاسفانه طی ۱۰ سال گذشته، دوره‌های مربیگری تحت نظر این انستیتو بر خلاف آیین‌نامه وزارت ورزش، به صورت یک روزه برگزار شده و ما در اولین اقدام این دوره‌ها را طبق قانون به ۲۱ روز تغییر دادیم.

ناصر نوربخش در گفت‌وگو با روزگار پرس ، در پاسخ به این سوال که طی ۲ ماه سرپرستی انستیتو کشتی، چه اقداماتی را آغاز کرده است، اظهار کرد: اولین کاری که انجام دادیم این بود که مدت کلاس‌های مربیگری را بر اساس آیین‌نامه وزارت ورزش از یک روز به ۲۱ روز تغییر دهیم. متاسفانه طی سال‌های گذشته دوره‌های مربیگری بر خلاف آیین‌نامه وزارت ورزش در یک روز برگزار می‌شد که بلافاصله اقدامات لازم را برای تغییر این روند انجام دادیم. من نمی‌دانم در یک روز چگونه مربی کشتی تربیت می‌کردند؟ حدود ۱۰ سال این اتفاق افتاده و کشتی از این نظر آسیب زیادی دیده است. جالب است همان افرادی که در یک روز مربی شده‌اند، اعلام کرده‌اند سایر مربیان چیزی از علم مربیگری نمی‌دانند!

سرپرست انستیتو کشتی، افزود: دومین مشکل این بود که هر مدرس در هر دوره، بر اساس آنچه که دوست داشته تدریس می‌کرده و هیچ سرفصل و محتوای آموزشی مشخص و یکپارچه‌ای برای ارائه در کلاس‌ها وجود نداشته است. ما سرفصل‌ دروس را تا درجه ۳ تدوین کردیم و مدرسان باید بر اساس این سرفصل‌ها که مصوب انستیتو کشتی است، در کلاس‌ها تدریس کنند. با این اقدام محتوای آموزشی کاملا مشخص شده و بر اساس نیاز کشتی، اقدام به برگزاری کلاس‌های مربیگری می‌کنیم.

مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی، تصریح کرد: از سوی دیگر تمام کلاس‌ها فیلمبرداری می‌شود تا هم بر روند برگزاری کلاس‌ا نظارت داشته باشیم و هم از فیلم‌های آموزشی آن‌ها استفاده کنیم.

نوربخش در ادامه با بیان اینکه انستیتو کشتی فدراسیون کشتی دارای ۱۵ کمیته است که متاسفانه به غیر از کمیته داوران، سایر کمیته‌ها غیرفعال بوده اند، گفت: مثلا وظیفه کمیته مربیان این بوده که یک نفر بفرستند تا ببیند آیا مربیان با حوله، کشتی‌گیرانشان را خشک می‌کنند یا با لباس. در چند سال اخیر نیز یک وظیفه دیگر به وظیفه این کمیته نیز اضافه شد، به این صورت که ۲ نفر از کمیته مربیان می‌فرستادند تا نگذارند مربیانی که در کلینیک حضور نداشته‌اند، در مسابقات کوچ کنند. باید اساسنامه این کمیته ها تصویب شود چرا که اصلا وجود خارجی نداشته اند.

نوربخش در پایان با تاکید بر اینکه دوره‌های مربیگری باید بر اساس نیاز کشتی کشور و طبق سرفصل‌های مصوب انستیتو کشتی، برگزار شوند، گفت: تقریبا ۲۲ استان را تحت پوشش داریم و دوره‌های مربیگری را در آن‌ها برگزار می‌کنیم. طبق دستور رییس فدراسیون کشتی، هیچ هزینه‌ای نیز از مربیانی که در دوره‌ها شرکت می‌کنند اخذ نمی‌شود و هیات‌های کشتی تنها هزینه تدریس را به مدرسان انستیتو کشتی پرداخت می‌کنند.