۲۲ بازیکن از سوی کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران به مینی‌کمپ پنج روزه دعوت شدند تا رسما، ملی‌پوشان کار خود را برای برگزاری ۲ دیدار ابتدایی در دور نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ مقابل سوریه و عراق آغاز کنند. کرونایی شدن دراگان اسکوچیچ و وحید هاشمیان، کمی کار را دشوار کرده اما قرار است ماریو توت به اتفاق کریم باقری، تمرینات را زیر نظر داشته باشند.

با توجه به اینکه استخوان‌بندی اصلی تیم ملی را بازیکنان لژیونر تشکیل خواهند داد؛ اکثر نفرات حاضر در اردوی جاری خط می خورند و عملکرد این چند روز آنها می‌تواند تا حد زیادی تاثیرگذار باشد. اما لیست تیم ملی نکات جالبی را هم در دل خود دارد. ابتدا نگاهی به نفرات دعوت شده با توجه به پست بازی‌شان خواهیم انداخت:

دروازه‌بان‌ها: سیدحسین حسینی (استقلال)، محمدرضا اخباری (تراکتور)

مدافعان مرکزی: عارف آقاسی (استقلال)، آرمین سهرابیان (گل‌گهر)، محمدحسین مرادمند (استقلال)، سیاوش یزدانی (استقلال)

مدافع راست: صالح حردانی (فولاد)

مدافعان چپ: امید نورافکن (سپاهان)، سعید آقایی (پرسپولیس)

هافبک‌های مرکزی: احمدرضازنده روح (گل‌گهر)، میلاد سرلک (پرسپولیس)، محمد کریمی (سپاهان)، زبیر نیک نفس (استقلال)

هافبک‌های تهاجمی: فرشید اسماعیلی (استقلال)، یاسین سلمانی (سپاهان)

هافبک‌های کناری: مهدی تیکدری (گل‌گهر)، وحید امیری (پرسپولیس)، مهدی ترابی (پرسپولیس)، ، فرشاد احمدزاده (سپاهان)

مهاجمان: مهدی عبدی (پرسپولیس)، ارسلان مطهری (استقلال)، شهریار مغانلو (سپاهان)

حالا نکات جالب این لیست را از سر می گذرانیم:

تعداد نمایندگان باشگاه‌ها:

در لیست ابتدایی اسکوچیچ از ۶ تیم داخلی بازیکن دعوت شده است که این نفرات با توجه به تیم‌های کنونی‌شان دسته‌بندی شده‌اند. استقلال ۲ جذب ۲ بازیکن جدید توانسته سهمیه‌های خود را به عدد هفت برساند و پس از مدت‌ها دوباره بیشترین نفرات دعوت شده را به خود اختصاص دهد. پرسپولیس و سپاهان با پنج نماینده در رده بعدی جای دارند و گل‌گهر هم با توانسته برای اولین بار در تیم ملی نماینده داشته باشد.

استقلال تهران: هفت بازیکن

تراکتور: یک بازیکن

گل‌گهر سیرجان: سه بازیکن

فولاد خوزستان: یک بازیکن

سپاهان اصفهان: پنج بازیکن

پرسپولیس تهران: پنج بازیکن

نکات لیست دراگان اسکوچیچ:

*در این لیست تنها از ۲ دروازه‌بان دعوت به عمل آمده است. با توجه به دعوت شدن بیرانوند، نیازمند و عابدزاده، در بهترین شرایط یکی از بین حسینی و اخباری خواهند ماند. اخباری در اردوهای قبلی کنار تیم ملی بوده و شانس بیشتری دارد.

*سه تا از چهار مدافع مرکزی دعوت شده استقلالی هستند و دیگر بازیکن حاضر(آرمین سهرابیان) نیز سابقه حضور در استقلال را دارد.

*صالح حردانی، تنها مدافع راستی است که به تیم ملی دعوت شده است. پیش از او گزینه‌های داخلی زیادی در این پست دعوت شدند. البته از بین بازیکنان حاضر، مهدی تیکدری نیز توانایی بازی در این پست را دارد.

*در لیست حاضر بازیکنانی چون عارف آقاسی، آرمین سهرابیان، محمدحسین مرادمند، سیاوش یزدانی، صالح حردانی، احمدرضا زنده‌روح، محمد کریمی، زبیر نیک‌نفس، فرشید اسماعیلی، یاسین سلمانی، فرشاد احمدزاده، مهدی عبدی و ارسلان مطهری یا برای اولین بار است که دعوت می‌شوند و یا بعد از مدت‌ها این اتفاق برایشان رخ داده است.

*یاسین سلمانی با ۱۹ سال سن، جوان‌ترین بازیکن دعوت شده است. این بازیکن که متولد گرگان است در فصلی که گذشت نمایش درخشانی برای طلایی‌پوشان اصفهانی داشت. او سابقه بازی در تیم‌های نوجوانان و جوانان را دارد و حالا در تیم ملی بزرگسالان شانس حضور پیدا کرده است.

*وحید امیری تنها بازیکن بالای ۳۰ سال تیم ملی است. او با ۳۳ سال سن یکی از مهره‌های اصلی تیم ملی به حساب می‌آید و در این اردو، به نوعی بزرگِ تیم است و حکم کاپیتان را دارد.

*فولاد خوزستان اگر می توانست مهره‌های خود را حفظ کند حالا به جای یک نماینده، چهار سهمیه را در تیم ملی داشت. البته تنها سهمیه باقیمانده این تیم نیز مورد توجه باشگاه استقلال است و احتمالا طی روزهای آتی به این تیم ملحق شود.

*به نظر می‌رسد از بین نفرات دعوت شده بین پنج تا هفت نفر بتوانند خود را در لیست نهایی تیم ملی جای بدهند. البته که این تخمین در صورت ۲۳ نفره بودن لیست است و اگر تعداد نفرات دعوت شده به ۲۵ یا ۲۶ برسد می‌تواند روی ۶ تا هشت نفر حساب کرد.

*لژیونرهای دعوت شده قرار است روز هشتم شهریورماه به اردوی تیم ملی ملحق شوند تا برای دیدار با سوریه در روز یازدهم شهریور مهیا شوند. ملی‌پوشان سپس باید در روز شانزدهم شهریورماه به مصاف عراق بروند.