سفیر ایران در ژاپن اعلام کرد که به دلیل محدودیت‌های کرونایی پاداش پای سکوی مدال‌آوران ایران در محل سفارت اهدا می‌شود.

«مرتضی رحمانی موحد» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اعزامی این خبر را اعلام کرد و اظهار داشت: به دلیل شرایط کرونایی پیشنهاد کردیم تا مراسم تقدیر از قهرمانان مدال‌آور ایران در بازی‌های المپیک و اهدای جوایز پای سکو در محل سفارت برگزار شود که امروز میزبان «جواد فروغی» نخستین مدال‌آور ایران بودیم.

وی افزود: در این مراسم ضمن اهدای پاداش پای سکو توسط کمیته ملی المپیک، هدیه‌ای نیز به رسم یادبود از سوی سفارت ایران به این قهرمان اهدا شد. البته این مراسم تا روز پایانی برای همه مدال‌آوران ایران انجام می‌شود و از آنان به شکلی شایسته تقدیر خواهد شد.

سفیر ایران در ژاپن می‌گوید: همه این برنامه‌ها و اقداماتی که امروز شاهد آن هستید، برای کاروان پاراالمپیکی کشورمان نیز انجام می‌شود، البته با توجه به شرایطی که این عزیزان دارند شاید محدودیت‌ها بیشتر باشد اما از قهرمانان این کاروان نیز به همین صورت تجلیل خواهد شد.

بر اساس تصمیم هیات اجرایی کمیته ملی المپیک پاداش پای سکوی مدال‌آوران شامل طلا، نقره و برنز کاروان اعزامی ایران به بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو به ترتیب ۱۰۰۰۰ ، ۵۰۰۰ و ۳۵۰۰ یورو است.

رحمانی فضلی درباره افتتاح نمایشگاه ایران زیبا نیز گفت: این نمایشگاه فردا در محل سفارت با حضور مقامات ارشد ورزشی ایران و ژاپن گشایش می‌یابد و تا ۱۵ مرداد برپاست. البته با توجه به شرایط موجود و با تاکید بر حفظ سلامتی، مراسم با محدودیت حضور افراد برگزار می‌شود.

وی این را هم اضافه می‌کند که مراسم رونمایی و اهدای تابلو فرش ایرانی هم روز سه‌شنبه پنجم مردادماه در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود و تابلوفرش‌های نفیس را به مسوولان کمیته بین‌المللی المپیک، کمیته ملی المپیک ژاپن و کمیته ملی المپیک کشورمان اهدا می‌کنیم.

کاروان ایران در این دوره از بازی‌ها تاکنون یک مدال طلا در تیراندازی کسب کرده است.

ایران در المپیک ریو ۲۰۱۶ با کسب سه طلا و یک نقره و چهار برنز در وزنه‌برداری، تکواندو، کشتی در جایگاه بیست و پنجم ایستاد.

این بازی‌ها به دلیل شیوع کرونا با یک سال تاخیر اول مردادماه ۱۴۰۰ – ۲۳ جولای ۲۰۲۱ در ۳۳ رشته و ۳۹۹ ماده به میزبانی ژاپن آغاز شد. ژاپن پیش از این میزبان المپیک ۱۹۶۴ بوده است. ایران در سی و دومین دوره بازی‌ها المپیک ۶۸ سهمیه (۱۱ زن و ۵۷ مرد) در ۱۶ رشته ورزشی کسب کرده است که در نهایت با ۶۶ ورزشکار ( ۱۰ زن و ۵۶ مرد) راهی توکیو شد.