تهران- خبرگزاری “روزگار”- باستان‌شناس ایرانی و عضو موسسه باستان‌شناسی آلمان گفت: سمپوزیوم آنلاین «سنگتراشی دوره هخامنشی: روشها، تئوریها و تکنیکها» توسط موسسه باستان شناسی آلمان با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ایران برگزار می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری “روزگار” از روابط عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، زهره زهبری با اعلام این خبر گفت: در این راستا، تعداد زیادی از پژوهشگرهای ایرانی و غیرایرانی در حوزه‌های باستان‌شناسی، زبان‌شناسی، مرمت و باستان‌سنجی دعوت شده‌اند که در این برنامه راجع به پژوهش های جدید خود در قالب ۲۴ سخنرانی و طی سه روز سخن بگویند.

او افزود: سنگتراشی از جمله هنرهای بسیار کاربردی در دوره هخامنشی بوده و آثار منقول و غیرمنقول زیادی از جنس سنگ از این دوران به جا مانده است که نشانگر شناخت کافی شمار زیادی از سنگتراشانی است که برای دربار این شاهنشاهی خدمت می کرده‌اند.

عضو موسسه باستان‌شناسی آلمان اظهار کرد: بحث راجع به چگونگی کار با سنگ، ابزارهای به کار رفته، معادن سنگ مورد استفاده، تکنیک های به کارگیری شده در ساخت سازه های سنگی و مباحثی از این قبیل، دهه هاست که مورد پژوهش قرار گرفته است.

زهبری افزود: در این میان پژوهشگران ایرانی و غیرایرانی، سال ها برای روشن شدن زوایای گوناگون این موضوع کوشش کرده اند ولی با این وجود، تاکنون برنامه سخنرانی منسجمی که تنها «بر هنر سنگتراشی دوره هخامنشی» متمرکز باشد، برگزار نشده بود و همواره این موضوع مهم در کنار سایر مباحث این دوره ارائه شده بود.

این باستان‌شناس تصریح کرد: بدین منظور، موسسه باستان‌شناسی آلمان، شعبه تهران (DAI Eurasien-Abteilung, Außenstelle Teheran)، با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ۲۶ تا ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ خورشیدی سمپوزیوم آنلاینی را به زبان انگلیسی با عنوان «سنگتراشی دوره هخامنشی: روشها، تئوریها و تکنیکها» که مشخصاً بر این موضوع مهم متمرکز است، برگزار خواهد کرد.

گفتنی است، این برنامه توسط یودیت تومالسکی (موسسه باستان شناسی آلمان)، زهره زهبری (موسسه باستان شناسی آلمان) و الکساندر ناگل (دانشگاه نیویورک) و با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برنامه‌ریزی شده و مقالات مستخرج از آن پس از برگزاری سمپوزیوم، به زبان انگلیسی در آلمان منتشر خواهد شد.