تهران- خبرگزاری “روزگار”- درهای مسروقه یک کلیسای باستانی پس از ۵۰ سال از ژاپن به قبرس بازگردانده شدند.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی خبرگزاری “روزگار” از مجله آرت نیوز، یک در دو لنگه متعلق به قرن هجدهم میلادی که حدود ۵۰ سال پیش از کلیسای آگیوس آناستازیوس در قبرس دزدیده شده بود، به دولت این کشور بازگردانده شد.

استرداد این در باستانی به یک دعوی حقوقی پایان داد که بیش از دو دهه پیش آغاز شده بود؛ تاسولا حاجیتوفی، کنسول افتخاری قبرس در هلند که به خاطر کمک به استرداد آثار تاریخی ربوده شده از زادگاهش شناخته می‌شود، در دهه ۱۹۹۰ میلادی کشف کرد این در به غارت رفته در حال حاضر در کالج هنر کانازاوا واقع در اوساکای ژاپن نگهداری می‌شود. به استناد کتاب خاطرات او، شکارچی تمثال (۲۰۱۷)، کالج کانازاوا این درها را به قیمت ۱۴ میلیون ین معادل ۱۴۰ هزار دلار از یک دلال هنری هلندی در لاهه خریده بود.

درِ باستانی مورد بحث یک در هلالی شکل پرزرق و برق طلایی رنگ است که در قسمت بالای آن صحنه بشارت تولد عیسی مسیح توسط جبرئیل به تصویر کشیده شده و در قسمت پایین آن چهار قدیس معروف.

اداره آثار باستانی قبرس با صدور یک اعلامیه از بازگشت این در دولنگه که به دنبال اشغال نظامی این کشور به دست نیروهای ترکیه به سرقت رفته بود، به عنوان یکی از مشهورترین و پیچیده‌ترین پرونده‌های استرداد در تاریخ یاد کرد.

البته این تنها مورد از استرداد آن دسته از اشیاء تاریخی قبرس نیست که در دهه ۱۹۷۰ میلادی از این کشور به سرقت رفتند. یک دادگاه آمریکایی در سال ۱۹۹۰ به بازگشت چهار موزائیک بیزانسی به کلیسای ارتدوکس یونان و جمهوری قبرس رای داد که پس از قاچاق به یک دلال هنری اهل ایندیانا فروخته شده بودند.