سالانه یک میلیون بیمار از خدماتی که سازمان انرژی اتمی در بخش پزشکی و جامعه سلامت کشور ارایه می کند؛ بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش روزگار پرس ، محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در هفته پژوهش؛ نمایشگاه پژوهش و فناوری و در مراسم رونمایی از سه رادیو داروی درمانی  که به مجموع رادیو داروهای بومی شده پیوست و بازدید از نمایشگاه پژوهش و فناوری، با اشاره به مطلب فوق در تشریح کاربردی کردن ایده هایی که به سمت پژوهش و فناوری می روند و رویکرد سازمان در این ارتباط  افزود: سازمان انرژی اتمی به دلیل رسالت و مسئولیت قانونی اش باید با سیاست های پابرجایی که دارد در راستای کمک کردن به پژوهش کشور در همه زمینه ها یاری رسان باشد.
وی خاطرنشان ساخت: این سازمان با استفاده از ظرفیتی که در اختیار دارد و تعاملی که با جامعه بین الملل، محیط علمی و پژوهشی و مراکز پژوهشی داخل کشور دارد سعی می کند با ایجاد فرصت های متفاوت در هر رشته ای و جلب مشارکت ها، زمینه های صنعتی سازی و تجاری سازی نتایج پژوهشی  را فراهم کند.
وی با اشاره به مسأله محور بودن نقطه آغاز پژوهش ها در کشورمان ادامه داد: در این زمینه گلوگاه ها و نیازهای کشور در اولویت قرار دارد. حوزه سلامت به دلیل تحریم های ظالمانه ای که دامن کشور را فراگرفته است در اولویت است.

اسلامی در بخش دیگری از پاسخ به پرسش های مطرح شده و با پرداختن به بخش صنعت و رویکرد سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در حوزه صنعتی به دلیل تحریم‌ها یک سری صنایع دچار مشکل اساسی شده‌اند. سازمان در بخش اول سرویس دهی و پشتیبانی‌های تعمیراتی و در بخش و گام دوم توانسته با خلق فناوری و دستیابی  به آنها جایگزینی برایشان پیدا کرده و نیازمان به خارج از کشور را مرتفع سازد.
رییس سازمان انرژی اتمی طرح ریزی جدید توسعه کاربرد پرتوها را در اقلیم ایران مورد ارزیابی قرار داده و در این ارتباط افزود: در حوزه کشاورزی آب، خاک و به ویژه بذرها و توسعه کاربرد پرتوها، استاندارد سازی و دیررس نمودن میوه جات و سبزیجات و کنترل آفت ها مورد توجه قرار گرفته و با طرح یک برنامه جامع و استفاده از آمایش سرزمین، جهت مدیریت بهتر محصولات؛ اقلیم ایران را به ۱۲ منطقه تقسیم بندی کردیم.
وی در حوزه کمبود برق در کشورمان نیز پاسخ هایی را ارایه کرد و در این ارتباط گفت: یک ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات را در چند سایت پیش بینی کرده ایم که بتوانیم با مشارکت هایی که جلب می کنیم و استفاده از ظرفیت های صنعتی و علمی کشور نیروگاه های هسته‌ایمان را گسترش دهیم و حداقل به سوی  ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت حرکت کنیم. این برنامه بسیار بزرگ است و یک سرمایه‌گذاری  ۴۰ میلیارد دلاری است.

در نمایشگاه فناوری های هسته ای علاوه بر رونمایی از سه رادیو داروی درمانی شامل سرطان‌های پروستات ، سر و گردن،  روده بزرگ و یک رادیو داروی تشخیصی از بخش های دیگر دستاوردهای پژوهشی سازمان نیز بازدید به عمل آمد.
بذرهای هیبریدی خیار که برای اولین بار در کشور تولید شده، دستاوردهای مختلف در زمینه، سامانه تعیین نشتی سوخت در محفظه سیپینگ، تولید و عرضه نمونه ارتقاء یافته شتاب دهنده الکترواستاتیک، تولید ایزوتوپ پایدار کربن به روش لیزری هم مورد بازدید بازدیدکنندگان قرار گرفت.
این نمایشگاه با مشارکت پژوهشکده های کاربرد پرتوها، فیزیک و شتابگرها، فتونیک و فناوری های کوانتومی، پلاسما و گداخت هسته ای، کشاورزی هسته ای و مرکز مهندسی مواد با دستاوردهایی در حوزه های مختلف علمی و پژوهشی برگزار گردید.