به گزارش روز پنجشنبه از روابط عمومی سفارت ایران در ارمنستان، «عباس بدخشان ظهوری» سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، با حضور در آستان قدس اچمیادزین با «جاثلیق گارگین دوم» رهبر دینی ارامنه دیدار کرد. در این دیدار گارگین دوم با ابراز خیر مقدم به سفیر ایران، ضمن اشاره به شرایط ناشی از جنگ اخیر ابراز اطمینان کرد که ارامنه از این آزمون تاریخی نیز با سربلندی عبور خواهند کرد. وی با یادآوری رابطه و همزیستی تاریخی طرفین، کشور ایران را دوست همیشگی ارمنستان معرفی و بر ضرورت تحکیم دوستی دو کشور در همه زمینه‌ها تاکید کرد.

سفیر ایران نیز با ابراز خرسندی از ملاقات با رهبر دینی ارامنه، به موقعیت ارامنه به عنوان هموطنانی محترم و خوشنام اشاره کرد و زندگی آرام ارامنه در کنار دیگر ایرانیان را به عنوان الگویی از همزیستی پیروان ادیان توحیدی، یادآور شد ظهوری با مرور تلاش‌های برخی محافل برای سو استفاده از تفاوت‌های مذهبی و دینی برای دامن زدن به اختلافات و درگیری‌ها در صحنه بین‌المللی، همزیستی ارامنه و دیگر ایرانیان و نیز روابط دوستانه دو کشور را به عنوان الگویی قابل عرضه به دنیا بر شمرد.

وی همچنین با تاکید بر دیدگاه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت حل و فصل اختلافات بین کشورهای منطقه از طریق گفتگو، مذاکره را بهترین شیوه رفع اختلافات و حصول مطالبات دانست و ابراز امیدواری کرد اجرای دستور کار همکاری‌های مشترک به توسعه مناسبات هر دو کشور و رفاه مردم ارمنستان و ایران کمک کند. جاثلیق گارگین دوم نیز بر آمادگی کلیسای حواری ارمنی برای پیگیری برنامه‌های مشترک با نهادهای ایرانی تاکید کرد.

سپس «سیدحسین طباطبایی» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، با یادآوری احترامی که ایران برای جایگاه کلیسای ارمنی در حفظ هویت ارامنه قائل است، درباره برنامه‌های در دست پیگیری با بخش بین‌الملل کلیسای ارمنی، توضیحاتی ارائه کرد. در پایان این دیدار، سفیر کشورمان در ارمنستان به همراه اسقف ناتان هوهانیسیان مدیر روابط بین‌الملل آستان قدس اچمیادزین از گنجینه آستان بازدید کرد.