به نقل از رادیو بین المللی فرانسه، وزارت امورخارجه فرانسه با انتشار بیانیه ای درباره گفت وگوی تلفنی ژان ایو لودریان و خسین امیرعبدللهیان وزیران امور خارجه فرانسه و ایران که روز چهارشنبه انجام شد، تصریح کرد: لودریان در این گفت وگو اهمیت بازگشت فوری به مذاکرات وین درخصوص احیای برجام را که از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران در ماه ژوئن متوقف شده، مورد تاکید قرار داده است.

همچنین در این بیانیه آمده است که وزیر امورخارجه فرانسه نسبت به تحولات هسته ای اخیر در ایران ابراز نگرانی کرده است.

وزارت امورخارجه کشورمان نیز روز چهارشنبه با اعلام خبر تماس تلفنی امیرعبدللهیان و ژان ایو لودریان اعلام کرد که وزیر امور خارجه فرانسه در این گفت‌وگو ضمن تبریک به وزیر امور خارجه کشورمان خواستار گسترش تماس‌ها و گفت‌وگوها در خصوص مسائل مورد توجه طرفین شد.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این تماس تلفنی تاکید کرد: هیات حاکمه آمریکا به واسطه خروج غیرقانونی از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه مردم بزرگ ایران و طرف‌های اروپایی به دلیل بی‌عملی‌شان، مسئول بروز شرایط فعلی هستند و باید به اجرای کامل تعهدات برجامی‌شان بازگردند و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران در مذاکراتی که نتایج ملموسی را در تامین حقوق و منافع مردم ایران در بر داشته باشد، حضور خواهد یافت.

حسین امیرعبداللهیان افزود: متاسفانه هیات حاکمه فعلی آمریکا نیز با وجود ادعاهای قبلی در صدد استفاده از تحریم‌های غیرقانونی به عنوان ابزار فشار بر جمهوری اسلامی ایران است اما باید بداند که ما تسلیم چنین فشارهایی نخواهیم شد و اروپا نیز باید با موضع‌گیری‌های سنجیده، تلاش کند نقش سازنده‌ای ایفا کند.

بنابر این گزارش، طرفین در ادامه از اهداف کنفرانس بغداد در ترغیب تعاملات منطقه‌ای حمایت کردند.

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فرانسه همچنین در مورد تحولات افغانستان گفت‌وگو و بر ضرورت همکاری برای ترغیب تمامی طرف‌ها به تشکیل دولت فراگیر، به منظور تضمین ثبات و امنیت در این کشور و منطقه تاکید کردند. طرفین توافق کردند به گفت‌وگوهای فی‌مابین در خصوص موارد یاد شده ادامه دهند.

علاوه براین، یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان در اظهاراتی از ایران خواست تا هرچه سریع‌تر مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای را از سر بگیرد.

وی همچنین از آمادگی برلین برای ازسرگیری گفت‌وگوهای وین خبر داد.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان همچنین گفته است که بازه زمانی برای بازگشت به گفت‌وگوهای هسته‌ای بی‌انتها نیست.