مسابقات نظامی ارتش های جهان در رشته “اربابان سلاح” به مدت ۲ هفته از ۳۱ مرداد تا ۱۲ شهریور سال جاری به میزبانی ارتش منطقه اصفهان برگزار می‌شود.

در مراسم افتتاح این مسابقات، مسوولان کشوری و لشکری و همچنین سفرا و وابستگان نظامی برخی کشورها حضور داشتند و تیم‌های شرکت کنندگان از کشورهای روسیه، ازبکستان، ویتنام و ایران از مقابل جایگاه رژه رفتند.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این مراسم گفت: هدف اصلی این مسابقات و میزبانی ایران، توسعه صلح، دوستی و افزایش تعاملات فرهنگی کشورهای شرکت کننده در این مسابقات است.

امیر سرتیپ عباس فلاح افزود: به نیابت از فرمانده نیروی زمینی ارتش در این مراسم حضور یافتم و از شرکت کنندگان تقاضا دارم در اجرای مسابقات، پروتکل‌های بهداشتی را  رعایت کنند زیرا در درجه اول، سلامتی و در درجه بعدی شور و شوق مسابقات اهمیت دارد.

وی اظهار امیدواری کرد که در میدان مسابقات این رویداد که زیرساخت‌های آن کمتر از سه ماه آماده شد شاهد مسابقات هیجان انگیز رشته اربابان سلاح باشیم.

نماینده فدراسیون روسیه در این مسابقات نیز در این مراسم با تبریک به مسوولان وزارت دفاع ایران بدلیل سازماندهی و آمادگی بالای برای اجرای این مسابقه، گفت: اعتبار خدمت، ارتقای توان نظامی و بهبود سیستم آموزش و آمادگی واحدهای تعمیرات سلاح،  مهمترین اهداف این مسابقه رزمی است.

سرهنگ فلادلف با بیان اینکه تیم نخست این مسابقات عنوان بهترین تعمیر سلاح در سال ۲۰۲۱ را از آن خود می‌کند، افزود: مطمئن هستم همه شرکت کنندگان نتایج خوبی خواهند داشت و عزم و اراده و احترام را نشان خواهند داد.

همچنین نماینده تیم ازبکستان در این‌دوره از مسابقات اظهار داشت: از مدیریت جمهوری اسلامی ایران به خاطر سازماندهی و فراهم کردن شرایط این دوره از مسابقات تشکر می‌کنم.

سرهنگ عارف جان احمدف افزود: اجرای این مسابقات، فرصت مناسبی را برای انتقال تجارب و تعاملات و ارتباطات بین کشورها فراهم خواهد کرد.

نماینده جمهوری سوسیالیستی ویتنام با بیان اینکه تیم ویتنام امسال برای نخستین بار در مسابقه اربابان سلاح شرکت می‌کند، گفت: این‌مسابقان راهی برای تقویت فنی سلاح‌ها در عرصه بین المللی است که توسط روسیه آغاز شد و محلی برای تمرین نظم کشورهای شرکت کننده محسوب می شود.

سرهنگ جیانگ‌هو با بیان اینکه این مسابقات فرصتی برای تبادل تجربیات و معرفی فرهنگ، تاریخ، هنر و ورزش کشورهاست، افزود: در طول ۲ هفته که به اصفهان سفر کردیم با فرهنگ ایران آشنا شدیم و با ایرانیان گفت و گو و با نیروهای مسلح ایران‌ همکاری داشتیم.

سرکنسول فدراسیون روسیه در اصفهان نیز با اشاره به اینکه این مسابقات هفت سال پیش در روسیه شروع شد و شرکت کنندگان در آن تا کنون ایران، روسیه، ازبکستان چین و ویتنام بودند، اظهار داشت: شرکت کنندگان در این مدت با حضور ۷۳۰ نفر در کشورهای مختلف به رقابت می‌پردازند.

بوریس بورمیستروف افزود: مطمئن هستم شرکت کنندگان در این دوره توانایی بالا و مهارت بیشتری را نشان خواهند داد.

وی با تاکید بر اینکه امروز پیروزی از آنِ صلح و دوستی است، خاطرنشان کرد: به جمهوری اسلامی ایران به خاطر سازماندهی بهتر این بازی در شاهین شهر تبریک می‌گویم زیرا چند روز قبل در اینجا بودم و دیدم با وجود محدودیت‌های دوران کرونا همه شرایط برای اجرای مناسب این بازی‌ها فراهم شده است.

استاندار اصفهان نیز در این مراسم گفت: تیم‌های ورزشی پیام‌آور صلح و دوستی هستند و این رویداد از سلامتی صحبت می‌کند.

عباس رضایی با تاکید بر اینکه سلامت برای همه اقشار جامعه به ویژه برای نظامیان جایگاه ویژه ای دارد، افزود: نظامیان مدافعان تمامیت ارضی، استقلال و کیان کشور و دفع کننده ناامنی‌ها هستند.

وی با بیان اینکه نظامیان باید دارای استقامت جسمانی و روحی و توان رزمی بالا باشند که یکی از مولفه‌های آن ورزش است، اظهار داشت: آمادگی جسمانی و ورزش،  نظم و اعتماد به نفس به‌همراه دارد و به تقویت حافظه ورزشکاران منجر می‌شود.

رضایی خاطرنشان کرد: اعتماد به نفس در کنار اعتماد به خدا، احساس خطر پذیری را ارتقا می‌دهد که ورزش در این زمینه بسیار موثر است.

مسابقات نظامی ارتش های جهان در رشته “اربابان سلاح” از ۳۱ مرداد تا ۱۲ شهریور سال جاری در اصفهان برگزار می‌شود.

با ابتکار جمهوری اسلامی بخشی از رقابت های این رشته در شهر اصفهان و بخشی در شاهین‌شهر اجرا می‌شود و داوران بصورت برخط(آنلاین) بر روند اجرایی مسابقه نظارت دارند.

در این رشته، تیم‌های نظامی از سلاح‌های سنگین و سبک توپخانه صحرایی، پدافند هوایی و سلاح‌های انفرادی اعم از توپخانه متوسط ۱۲۲ میلی‌متری، کاتیوشا، پدافند ۲۳ میلی‌متری و انواع سلاح سبک انفرادی و اجتماعی و تجهیزات ترابری تاکتیکی توپخانه استفاده کرده و در پنج مرحله به رقابت می‌پردازند.