سیما محبی: حمل و نقل ریلی یکی از ایمن‌ترین حمل‌ونقل‌ها است، شاید بارها خبر تصادفات جاده‌ای در گوشه کنار جهان مخابره شود، خبری که برای تردد قطارها کمتر پیش می‌آید، با این وجود هر از چندگاهی خبر یک صفحه حوادث رسانه‌ها تصادف دو قطار با یکدیگر یا خروج قطار از ریل می‌شود، حوادثی که می‌تواند تلفات زیادی هم داشته باشد، درست مانند اتفاقی که امروز رخ داد، طوری‌که رسانه‌ها نوشتند «فاجعه انسانی در برخورد دو قطار در هند» اطلاعات اولیه این حادثه از مرگ ۲۰۷ تن خبر داد، اما چیزی نگذشته بود که شمار قربانیان حادثه قطار در هند به ۳۰۰ نفر رسید، تا مرگ‌بارترین حادثه ریلی هندوستان در ۲۰ سال گذشته رقم بخورد.

قبل‌تر در سال ۱۹۸۱ یک حادثه ریلی سبب مرگ نزدیک به ۸۰۰ تن در این کشور شده بود، در این حادثه قطار مذکور از ریل خارج شده و به داخل آب‌های روان رودخانه باگماتی سقوط کرد.

۵ حادثه مرگبار ریلی از روسیه تا سریلانکا؛ نبرد ریل با آتش و سونامی

  • یکی از بدترین فجایع تاریخ خطوط ریلی، طی یک برخورد و انفجار اتفاق افتاد که جان بیش از ۵۷۵ انسان بی‌گناه در شهر اوفای روسیه را گرفت. در میان کشته شدگان، کودکان بسیاری نیز وجود داشت. طی این حادثه در ۴ ژوئن سال ۱۹۸۹، لوله‌ی گاز مایع قطار سوراخ شده و مایع آن به سمت ریل هدایت شد. دو قطار کاملا پر از مسافر که بین شهر نووسیبریسک و دریای سیاه حال حرکت بودند، با سرعت تمام به یکدیگر برخورد کردند.
  • در ۲۲ ژانویه سال ۱۹۱۵،قطار نظامی ۲۰ واگنی که عازم گوادالاهارا بود، بسیار بیشتر از ظرفیت معمولش مسافر داشت. طبق گزارشات، حتی مسافرانی بر روی سقف و زیر قطار نیز سوار بودند. هنگامی که قطار وارد یک سراشیبی شد، لوکوموتیوران، کنترل آن را از دست داد. در پی این اتفاق، قطار و تمامی مسافرانش داخل دره پرتاب شدند. بیش از ۶۰۰ نفر در این حادثه جان باختند.
  • «فاجعه‌ی سیوریا» در جنگ جهانی اول در رومانی یک از مرگ‌بارترین حوادث ریلی بود، این حادثه ۱۳ ژانویه سال ۱۹۱۷ در ایستگاه سیوریا اتفاق افتاد و جان ۸۵۰ نفر را گرفت.از آن‌جایی که تحقیقات مناسبی بعد از وقوع این حادثه انجام نشد، دلیل اصلی سانحه‌ی مذکور نامعلوم است.
  • یکی از پر تلفات‌ترین حوادث ریلی به قطار سربازها در فرانسه برمی‌گردد، ۱۲ دسامبر سال ۱۹۱۷، یک قطار نظامی پر از مسافر که از تورین ایتالیا عازم لیون فرانسه بود، به‌هنگام پایین رفتن از یک شیب تند در حوالی مودان فرانسه، از ریل خارج شد. قطار از پل سقوط کرده و واگن‌هایش بر روی هم تلمبار شد. از آن‌جایی که واگن‌های این قطار چوبی بود، به‌سرعت آتش گرفت، در این حادثه ۹۰۰ سرباز جان خود را از دست دادند.
  • مرگ‌بارترین حوادث ریلی به سال ۲۰۰۴ در سریلانکا برمی‌گردد، قطاری که با عنوان «ملکه دریا» شناخته می‌شد، از کلمبو (پایتخت سریلانکا) عازم گال بود که ناگهان اسیر سونامی شد؛ گزارش‌ها نشان می‌دهد طی این حادثه بیش از ۱۷۰۰ نفر جان باختند.

بیشتر بخوانید:

جسد دختر جوان کنار خیابان؛ دوربین مداربسته اسرار مرگ عجیب او را فاش کرد

۲۳۳۲۳۳