سیما محبی: مرگ به‌وقت اتاق عمل، از جراحی قلب گرفته تا زیبایی، اتفاق نادری که هم در تهران و هم در شهرستان‌ها طی روزهای اخیر چند مرتبه تکرار شده است. اواخر ماه قبل بود که رسانه‌ها گزارش دادند «یک مرد جوان براثر جراحی زیبایی «پیکرتراشی» به کام مرگ فرو رفت.» تحقیقات ابتدایی حکایت از آن داشت، مرد جوان برای جراحی زیبایی پیکرتراشی به بیمارستانی در شمال تهران مراجعه و براثر این جراحی زیبایی فوت کرده است، خانواده متوفی پس از مرگ وی شکایت خود را از کادر درمان بیمارستان مطرح کردند.

این‌بار یک زن به دلیل عفونت بعد از عمل جان خود را از دست داد، در گزارش رسانه‌ها آمد که «یک زن میانسال چند روز پس از جراحی دیسک کمر در بیمارستان فوت کرد.» تحقیقات ابتدایی پلیس حکایت از آن داشت، متوفی که از درد کمر رنج می‌برده برای انجام جراحی ستون فقرات خود به بیمارستانی مراجعه کرده، اما پس از گذشت یک هفته از عمل جراحی دچار عفونت شده و به کام مرگ فرو رفته است؛ همچنین خانواده متوفی براثر این حادثه از کادر پزشکی بیمارستان شکایت کردند.

در آخرین روز اردیبهشت ۱۴۰۲ پلیس گزارش داد «مرد ۶۰ ساله زیر تیغ جراحی در یکی از بیمارستان‌های تهران فوت کرد.» ماجرا از این قرار بود که متوفی که بیماری قلبی داشته برای اقدامات درمانی به بیمارستان مراجعه اما زیر تیغ جراحی فوت کرده است، در این مورد هم خانواده متوفی از بیمارستان طرح شکایت کردند.

مرگ در اتاق عمل در خرداد هم اتفاق افتاد، این بار متوفی زن ۳۲ ساله مشهدی بود، آن هم در بیمارستانی که مجوز انجام عمل جراحی غیر اورژانسی را نداشت. به گفته رسانه‌ها این زن که برای انجام جراحی زیبایی لیپوساکشن به این مرکز درمانی مراجعه کرده بود فوت کرد. مصطفی صیقلیان، مسوول روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد دراین‌باره به رسانه‌ها گفت: این موضوع به صورت جدی در حال بررسی و پیگیری است و به طور قطع طبق قانون و برابر مقررات برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.

اما این آخرین مرگ در اتاق عمل در خرداد نبود، ششم همین ماه پرسنل انتظامات یک بیمارستان در تهران، مرگ مشکوک مرد میانسالی را زیر تیغ جراحی در این مرکز درمانی به پلیس گزارش کردند. تحقیقات ابتدایی پلیس حکایت از آن داشت، مرد میاسنال که از بیماری روده رنج می‌برده به این بیمارستان مراجعه کرده و با نظر کادر پزشکی زیرتیغ جراحی رفته اما هنگام عمل فوت کرده است که خانواده متوفی به‌خاطر این حادثه از کادر درمان شکایت خود را تحت عنوان قصور پزشکی عنوان کردند.

علیرغم اعلام چندباره گزارش مرگ حین انجام عمل جراحی در ۱۳ روز گذشته، این موارد جزو استثناهایی هستند که میان شمار زیاد جراحی‌های موفقیت‌آمیز رخ داده‌اند. بدون تردید شنیدن یا خواندن این موارد نباید سبب‌ساز نگرانی از انجام عمل جراحی شود.

مرگ در اتاق عمل؛ از لیپوساکشن تا جراحی روده...

بیشتر بخوانید:

مهاجرت متخصصان بیهوشی از جوان‌ترین تا پیرترین؛ روند بیهوشی در ایران نزولی است

۲۳۳۲۳۳