سیما محبی: سال ۱۴۰۱ فراز و فرودهای زیادی داشت، از ورزش گرفته تا سیاست سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با چالش‌های زیادی روبه‌رو بودند، البته آموزش هم از این چالش‌ها به دور نبود، به‌خصوص آموزش‌وپرورش که در سال گذشته چندین چالش را پیش روی خودش تجربه کرد.

شاید اگر اوایل سال قبل از مسئولین وزارت آموزش‌وپرورش پرسیده می‌شد مهم‌ترین چالش سال ۱۴۰۱ برای این وزارتخانه چیست، عمده جواب‌ها درباره بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه، افزایش کیفیت آموزش بعد از یک دوره آموزش غیرحضوری و مواردی از این دست بود، اما این وزارتخانه با چالش‌هایی مواجه شد که حداقل دو مورد آن قابل پیش‌بینی نبود.

شما نظر دادید| مهم‌ترین چالش آموزش‌وپرورش در سال ۱۴۰۱؛ مسمومیت دانش‌آموزان یا اعتراضات دانش‌آموزی؟

رتبه‌بندی معلم‌ها و لنتظاری که برآورده نشد…

یکی از چالش‌های آموزش‌وپرورش در سال گذشته که تا امروز هم به درازا کشیده است، رتبه‌بندی معلمان بود، قانون رتبه‌بندی معلمان بعد از نزدیک به ۱۰ سال تصویب شد و قرار شد دولت آیین‌نامه اجرایی آن را بنویسد که به‌عهده وزارت آموزش و پرورش بود، اما بعد از اجرای این قانون و اعلام رتبه معلم‌ها بخش زیادی از خانواده فرهنگیان به رتبه‌های خود اعتراض داشتند، اعتراضی که حتی در پرداخت حقوق معلم‌ها مشکلاتی ایجاد کرد.

سرما به کمک آلودگی هوا آمد…

در سال‌های گذشته کم نشنیدیم که مدرسه‌ها به دلیل آلودگی هوا تعطیل شود، این اتفاق در سال قبل هم افتاد و مدارس به‌همین دلیل تعطیل شدند، اما این‌بار یک عامل دیگر هم سبب تعطیلی مدرسه‌ها شد، سرما به کمک آلودگی هوا آمد تا تعداد روزهای تعطیلی مدرسه‌ها بیشتر شود، با این وجود مسئولین تلاش کردند که آموزشدر بستر فضای مجازی ادامه پیدا کند.

چالش آموزش و پرورش با مسمومیت و اعتراضات

موارد قبلی برای این‌که بتوانند آموزش و پرورش را با چالش مواجه کنند قابل پیش‌بینی بودند، اما دو عامل دیگر پیش آمد که هیچ‌کس انتظار آن را نداشت. بعد از مرگ تلخ مهسا امینی در شهریور سال ۱۴۰۱ اعتراضات خیابانی شد، اعتراضاتی که دانشگاه‌ها کشیده شد اما کمتر کسی گمان می‌گرد این اعتراضات به دانش‌آموزان و مدرسه‌ها برسد، اما این اتفاق رخ داد و مدرسه‌ها تبدیل به محل اعتراض به حوادث شهریور شد.

بعد از ماجرای اعتراضات این‌بار خبرهایی از مسموم شدن دانش‌آموزان در مدرسه شنیده شد، اگرچه اولین گزارش‌ها از مسموم شدن دانش‌آموزان دختر در قم به گوش رسید اما بعد از آن خبر مسمومیت از دورترین شهرها هم تکرار شد تا تبدیل به چالش جدی برای آموزش و پرورش شود.

شما نظر دادید| مهم‌ترین چالش آموزش‌وپرورش در سال ۱۴۰۱؛ مسمومیت دانش‌آموزان یا اعتراضات دانش‌آموزی؟

نظر مردم چیست؟

خبرگزاری روزگار پرس این چالش‌های وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته را به نظرسنجی گذاشت تا مردم درباره آن‌ها نظر بدهند، ما در پرسی مطرح کردیم که به‌نظر شما مهم‌ترین چالش وزارت آموزش‌وپرورش در سال ۱۴۰۱ چه بود؟ این پرسش چهار گزینه داشت، اعتراض معلمان به نتایج رتبه‌بندی، کشیده شدن اعتراضات شهریور سال گذشته به مدارس، سریال مسمومیت دانش‌آموزان در مدرسه‌ها، تعطیلی پیاپی مدارس به‌دلیل سرما و آلودگی هوا چهار گزینه این پرسش بودند.

نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد از نظر کاربران روزگار پرس سریال مسمومیت دانش‌آموزان در مدرسه‌ها مهم‌ترین چالش سال گذشته وزارت آموزش و پرورش بوده است. در این نظر سنجی سریال مسمومیت دانش‌آموزان در مدرسه‌ها، ۷۱/۳ درصد از کل آرای شرکت کنندگان را کسب کرد. به‌ترتیب اعتراض معلمان به نتایج رتبه‌بندی با کسب ۱۱/۷ درصد از کل آرا، کشیده شدن اعتراضات شهریور سال گذشته به مدارس با کسب ۱۱/۴ درصد از کل آرا و تعطیلی پیاپی مدارس به‌دلیل سرما و آلودگی با کسب ۵/۶ درصد از کل آرا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

شما نظر دادید| مهم‌ترین چالش آموزش‌وپرورش در سال ۱۴۰۱؛ مسمومیت دانش‌آموزان یا اعتراضات دانش‌آموزی؟

۲۳۳۲۳۳