نادیا زکالوند: خودروی شخصی همانند هر وسیله دیگری که از آن استفاده می‌کنیم به مراقبت و نگهداری نیاز دارد. به همین دلیل هر چند وقت یکبار باید با کمک تعمیرکار بخش‌های خراب آن را تعویض یا تعمیر کنید. اما وقتی قصد مسافرتی طولانی دارید، حتی اگر خودرویتان را به‌تازگی تعمیر کرده باشید، باز هم باید برخی از موارد مهم آن را بررسی کنید تا در سفر مشکلی برایتان پیش نیاید. در اینجا به چند مورد مهم آن اشاره کرده‌ایم:

* باتری خودرو: مراقب باشید تمام کانکتورهای باتری، محکم و بدون خوردگی باشند. ممکن است لازم باشد باتری‌ را جدا کنید و کانکتورها را با استفاه از برس سیمی تمیز کنید. عملکرد خود باتری را هم تست کنید. اگر روش بررسی و تمیز کردن باتری را نمی دانید، خودرو را به یک متخصص نشان دهید.

* تسمه‌ها و شلنگ‌های موتور: تسمه‌ها و شلنگ‌های موتور برای حفط عملکرد صحیح سیستم‌های الکتریکی،‌ فرمان برقی و خنک‌کننده خودرو بسیار مهم هستند. بنابراین باید کاملا سالم و بدون فرسودگی باشند.

* تمام مایعات مورد نیاز خودرو و فیلترها: از مایعات مورد نیاز خودرو باید روغن موتور، روغن‌های فرمان و سیستم تعلیق، مایعات سیستم خنک‌کننده موتور و شیشه‌شور را کاملا بررسی کنید و در صورت نیاز، آنها را تعمیر یا تعویض کنید. درضمن فیلتر هوای موتور هم که جلوی ورود گردوغبار و آلودگی‌ها به موتور خودرو را می‌گیرند هم باید بررسی شوند. در غیر اینصورت، آلودگی می‌تواند روی شتاب خودرویتان اثر منفی بگذارد.

بخش‌های دیگر خودرو از جمله چراغ‌های جلو و عقب و راهنماها، تجهیزات برقی، برف‌پاک‌کن، سیستم خنک‌کننده خودرو،‌ ترمزهای جلو و عقب خودرو، لاستیک‌ها و فشار مورد نیاز آنها باید با دقت بررسی شود. خرابی هر کدام از این بخش‌های خودرو، سفرتان را تلخ می‌کند.

خودرویتان را برای سفر جاده‌ای آماده کنید/ چند توصیه مهم

درضمن یکسری ابزار مورد نیاز خودرو هم باید همراه خود داشته باشید تا در مواقع لزوم از آنها استفاده کنید. از برخی از این ابزارها می‌توان به کپسول آتش‌نشانی خودرو، ست آچار و پیچ‌گوشتی، زنجیر چرخ (برای مناطق سردسیر)، چراغ‌قوه، آچار چرخ چهارپر و جک، ست سوکت، آچار جغجغه، مثلث خطر شبرنگ، کابل باتری به باتری و کابل بکسل اشاره کرد.

منابع:

allstate

floodmazda