مظاهر گودرزی: برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری در سال‌های اخیر با مرگ افراد، قطع عضو آن‌ها، مصدومیت یا آتش‌سوزی اماکن همراه بوده است، در شش سال گذشته نزدیک به ۵۰ نفر جان خود را از دست دادند و هزاران نفر مصدوم شدند، فقط در سال قبل ۱۹ نفر فوت شدند و ۲۸۳۴ نفر جزو مصدومان چهارشنبه‌سوری بودند، نکته جالب این‌که ۷۸ درصد از این مصدومان و ۹ نفر از موارد فوتی دقیقاً برای روز برگزاری مراسم بود، همه این‌ها نشان می‌دهد اگر مراقب مراسم چهارشنبه‌سوری نباشیم می‌تواند عواقب سنگین‌تری داشته باشد.

قطعاً رعایت نکات ایمنی می‌تواند سبب کاهش این آمارها شود اما قبل از آن مردم و حاکمیت باید درباره برگزاری این مراسم به یک توافق برسند، دراین سال‌ها بارها گفته شده اگر چهارشنبه‌سوری به‌طور رسمی از طرف مسئولین پذیرفته شود با تهیه وسایل آتش‌بازی استاندارد و تامین امنیت می‌توان سبب کاهشی شدن آمار فوتی‌ها و مصدومین شد، یا حتی برخی معتقدند ایجاد محدودیت‌ها مانند مقاومت در برابر برگزاری یا نفی چنین مراسمی به انحا مختلف مانند این‌که بگوییم چهارشنبه‌سوری برخلاف دین و مذهب است سبب شده اصالت آن از آتش روشن کردن به پرتاب و منفجر کردن وسایل آتش‌زا تغییر کند و به‌دنبال آن آمار موارد مصدوم و فوتی صعودی شود.

حاکمیت اجازه دهد مردم خودشان سنت‌های ملی را انجام دهند؛ چهارشنبه‌سوری نماد شرک و کفر نیست

دراین‌باره محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، به روزگار پرس می‌گوید: «این‌که بخواهیم هر چیزی را مذهبی بدانیم فکر نادرستی است، بخشی از فرهنگ جامعه مربوط به سنت‌هایی است که دستاورد دینی نیستند، بلکه ممکن است دستاورد فرهنگ جامعه و عقاید دیرینه مردم باشند، هیچ‌وقت هم دین با این سنت‌ها درنمی‌افتد مگر این‌که براساس شرک و کفر باشد، مثلاً دین با آتش‌پرستی درمی‌افتد ولی به آتش به‌عنوان یک نماد فکری بشر ایرادی نمی‌گیرد. چهارشنبه‌سوری نه نماد شرک و کفر است، و نه نماد چیزی‌که با دین در تضاد باشد، جزو فرهنگ مردم و فرهنگ باستانی ایرانی است، بالاخره ایرانی‌ها برای چهارشنبه آخر سال احترام قائل بودند، لذا اگرچه خیلی از موارد دینی نیستند اما در تضاد با دین هم نیستند.»

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه می‌دهد: «این‌که عده‌ای بخواهند با چهارشنبه‌سوری دربیفتند غلط است، حضرت علی (ع) موقعی که مالک‌اشتر را به مصر فرستادند در آن نامه معروف به مالک نوشتند با سنت‌های مردم درنیفت، لذا ما نباید با سنت‌های مردم دربیفتیم که عده‌ای بخواهند در سخنرانی‌ها بگویند چهارشنبه‌سوری غلط است، من بر این باورم که چهارشنبه‌سوری جزوی از سنت‌های باستانی ما است و این سنت‌ها باید به هر حال حفظ شود، همان‌طورکه پیامبر اسلام هم برخی از سنت‌های باستانی اعراب را حفظ کردند، مثلاً جنگ نکردن در ماه‌های حرام جزو سنت‌های باستانی مردم آن زمان بود که چهار ماه در سال جنگی نداشته باشند، فکر معقولی هم بود، لذا اسلام این مورد را حفظ کرد. ما باید این روز را به‌عنوان روزی‌که مردم شاد و خوشحال هستندحفظ کنیم، چراکه در تضاد با دین نیست.»

حاکمیت اجازه دهد مردم خودشان سنت‌های ملی را انجام دهند؛ چهارشنبه‌سوری نماد شرک و کفر نیست

فاضل میبدی بیان می‌کند: «این‌که برخی از آقایان در سخنرانی‌های خودشان با چهارشنبه‌سوری درمی‌افتند مسئله را سیاسی می‌کنند، درافتادن با این سنت کار غلطی است، این‌که بگویند ما چهارشنبه‌سوری یا نوروز اسلامی می‌خواهیم حرف غلطی است، چراکه چهارشنبه‌سوری و نوروز مراسم‌های ملی هستند و مردم و حاکمیت باید آن را به‌درستی رعایت کنند، اگر همه بگذارند این مراسم براساس سنت دیرینه‌ای که مردم برای شادی آن را انجام می‌دادند برگزار شود مشکلی پیش نخواهد آمد، هر چیزی که در آن حاکمیت وارد شود اشتباه است، چه مراسم عزاداری امام حسین(ع) باشد و چه مراسم چهارشنبه آخر سال، حاکمیت باید سنت‌های ملی را رها کند و اجازه دهد مردم خودشان آن را انجام دهند، در این وضعیت است که اگر کسی خواست سوء استفاده کند حاکمیت باید جلوی آن را بگیرد ولی این‌که بخواهد دخالت کند به‌نظر من اقدام درستی نیست.»

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم می‌گوید: «همچنین یکی از اشتباهات از طرف مردم این است که آن‌ها گاهی سعی دارند موارد فرهنگی را سیاسی کنند، این‌که کسی بخواهد در چهارشنبه‌سوری مراسم سیاسی انجام دهد کار اشتباهی است، ضمن این‌که سابق مردم برای چهارشنبه‌سوری از هیزم و چوب برای آتش درست کردن استفاده می‌کردند که خطر چندانی نداشت اما الان از مواد منفجره استفاده می‌کنند که چندان چیز خوبی نیست، متاسفانه پاره‌ای از افراد چندان رعایت نمی‌کنند.»

بیشتر بخوانید:

قربانیان چهارشنبه‌سوری؛ ۶ سال نزدیک به ۵٠ نفر/ کدام شهرهای کشور آمار بیشترین مصدومان را دارد؟

۲۳۳۲۳۳