ایرن مهرگان: «امید» بعد از «آرزو» به «رویا» نرسید، درنای سیبری یک‌بار دیگر سفر تنهایی خود به سیبری را شروع کرد سفری که قرار بود این‌بار یک همراه داشته باشد، اما آن‌طورکه به‌نظر می‌رسد «رویا» درنای بلژیکی در میانه راه از سفر طولانی منصرف شده است.

امید و رویا هم‌قدم شدند…

«امید» نام درنای سیبری نری است که ۱۵ سال پیاپی برای زمستان‌گذرانی به ایران می‌آید و میهمان تالاب فریدون‌کنار می‌شود، آن‌طورکه در گزارش‌ها آمده «امید» در سال ۱۳۸۶ جفت خود (آرزو) را را به دلیل شکار از دست داد و از آن سال به تنهایی به ایران سفر می‌کند، اما قرار بود این تنهایی ۱۵ ساله با جفت بلژیکی به پایان برسد، اواسط بهمن بود که عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران در ارتباط با اخرین وضعیت درنای سیبری منتقل شده از بلژیک به فریدونکنار («رویا») اظهار کرد: بعد از گذشت ۵ روز نگهداری درنای ماده که از کشور بلژیک به کشور ایران منتقل شد، این پرنده در سازه‌ای که به همین‌ منظور تا زمان رهاسازی تهیه شده بود، قرار داشت.

او درباره آشنای این دو درنا گفت: درب سازه به‌طور تدریجی باز شد و بعد از پنج دقیقه درنای ماده از سازه خارج شد و این درنا به‌تدریج خود را به درنای امید نزدیک کرد و پس از حدود ۱۰دقیقه در کنار هم با رقص و آواز این پرنده‌ که به آن مشهور هستند نشان دادند که معارفه بسیار خوبی بین این دو پرنده انجام شد.

چند روز بعد تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها گواهی داد این دو درنا در فریدونکنار با یکدیگر هم‌قدم شدند.

حیات وحش ,

پرواز به امید رویا؛ شروع مهاجرت به سیبری…

بعد یک یکماه از آشنایی دو دورنا در فریدونکنار بسیاری امیدوار شدند که امسال امید با رویا به سیبری مهاجرت کند، کوروس ربیعی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران، نهم اسفند دراین‌باره گفت: ۳۴ روز از انتقال درنای ماده جدید بنام «رویا»، به مازندران گذشته است. این درنا ۵ روز پس از انتقال در طبیعت منطقه رهاسازی شد. نشانه‌ها حاکی از همراهی درنای «رویا» با درنای «امید» در هنگام مهاجرت است، از آنجا که در هر پروازِ درنای سیبری برای آمادگی مهاجرت، درنای جدید نیز با او همراه می‌شود پیش‌بینی می‌کنیم که مهاجرت این ۲ درنا با یکدیگر انجام گیرد.

ربیعی با بیان اینکه موفقیت در مهاجرت برگشت غیرقابل قضاوت است، تاکید کرد: اینکه «رویا» تا کجا می‌تواند به همراه «امید» همراه شده و مهاجرت کند، بسته به توقف‌گاه‌های مسیر و توانایی پرواز با درنای سیبری دارد که قابل پیش‌بینی نیست.

چند روز بعد از ابراز امیدواری رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران درباره مهاجرت هر دو درنا به سیبری، عطاالله کاویان، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران اظهار کرد: صبح امروز یکشنبه چهاردهم اسفندماه، درناهای امید و رویا به اتفاق هم و به صورت مشترک تالاب بین‌المللی فریدونکنار را به قصد مهاجرت به سمت سیبری ترک کردند.

مهاجرت «امید» و «رویا» به سیبری/ عکس

امید به آروزی رویا نرسید…

علیرغم همه تلاش‌ها برای پایان مهاجرت تنهایی امید بعد از ۱۵ سال، به‌نظر می‌رسد درنای بلژیکی از ادامه پرواز منصرف شده است، به گزارش مهر، «رویا» درنای بلژیکی که مدتی پیش برای همسفر شدن با «امید» به سمت سیبری، به ایران منتقل شده بود در تنکابن از ادامه سفر منصرف شد.

کاویانی درباره سرنوشت «رویا» گفت: پس از اعلام گزارش مردمی، تیمی از کارشناسان این اداره کل برای بررسی به محل مشاهده این پرنده اعزام شد که پس از انجام بررسی ها مشخص شد درنا فرود آمده در شالیزارهای عباس آباد «رویا» همسفر تک درنای سیبری است. رویا پس از طی ۱۵۰ کیلومتر از مسیر پروازش در این منطقه فرود آمد و در حال حاضر در صحت و سلامت کامل و دارای واکنش های طبیعی است.»

«امید» به آروزی «رویا» نرسید؛ درنای بلژیکی وسط راه نرسیده منصرف شد

۲۳۳۲۳۳