رویا بابایی: «سعی کنید تجمع را پراکنده کنید. بگویید بروند ما درستش می‌کنیم. فقط مراقب باشید از روی ویلچر نیفتند که برایمان بُعد رسانه‌ای و دردسر ایجاد کند. سرهنگ جیم بدون توجه به فردی که مقابل رویش ایستاده بود در پاسخ گفت: هر کاری می‌کنم نمی‌روند حاج‌آقا، می‌گویند تا نمایندگان پایین نیایند ما نمی‌رویم اما نگران نباشید به بچه‌ها سپرده‌ام مراقب باشند کسی زمین نخورد.»
این صدایی بود که از بی‌سیم سرهنگ جیم شنیده شد و فضای کانکس نیروی انتظامی مستقر در ضلع سوم مجلس شورای اسلامی را پر کرد. کمی بعد سرهنگ جیم که انگار تازه متوجه شده حضور یک غریبه در کانکس شده بود از شاهد ماجرا خواست تا بیرون منتظر باشد. اینها را یکی از حاضران در تجمع اعتراضی معلولان نسبت به حذف ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ می‌گوید.

او ادامه می‌دهد: روز گذشته جمعی از معلولان با اعلام و فراخوان قبلی در ضلع شمالی مجلس جمع شدیم تا نسبت به اقدام تأسف‌برانگیز دولت در حذف ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان اعتراض کنیم. اما فضا بسیار سنگین و همکاری‌ها ناامیدکننده بود. ما ۱۰۰ الی ۱۵۰ نفر بودیم اما تقریبا به اندازه نصف ما برایمان مامور گذاشته بودند. برای مایی که اغلب‌مان یا روی ویلچر هستیم یا با عصا و واکر و به کمک دیگران حرکت می‌کنیم این کار را کرده بودند.

به گفته او به سختی توانستیم چند فیلم و عکس مختصر بگیریم. مأموران به شدت مراقب گوشی‌های موبایلمان بودند و در ساعت‌های اولیه تجمع حتی از شعار دادنمان نیز ممانعت می‌کردند.

بی‌اعتنایی مجلس‌نشینان به تجمع اعتراضی معلولان

تجمع اعتراضی جمعی از افراد دارای معلولیت نسبت به اقدام دولت مبنی بر حذف ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان با بی‌توجهی مجلس نشینان مواجه شد.

جمعی از معلولان در اعتراض به حذف ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان، روز گذشته مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند که این تجمع با بی‌توجهی نمایندگان مجلس مواجه شد.

این تجمع از ۸ صبح آغاز و تا ساعت ۱۴ ادامه داشت اما در این مدت هیچ‌یک از نمایندگان مجلس یا اعضای کمیسیون تلفیق حاضر به حضور در میان معترضان‌ و پاسخگویی به خواسته‌های آنها نشدند. لازم به ذکر است برخی از اعضای کمیسیون تلفیق در گفتگوی تلفنی با درخواست لغو تجمع معلولان، وعده بازگشت ردیف بودجه قانون مذکور را دادند که این درخواست با مخالفت اعتراض کنندگان مواجه شد.

به گفته برخی از معترضین اگر بنا بود مشکلات معلولان بدون تجمع‌ و بدون درآمدن صدای آنها حل شود پیش از این که تجمعی رخ نداده بود مشکلات حل می‌شد اما مسئولان نشان داده‌اند که نه تنها توجهی به افراد دارای معلولیت ندارند بلکه حتی در مورد آنها دغدغه‌مند هم نیستند.

در ادامه مقرر شد دو نفر از افراد دارای معلولیت به نمایندگی از سایرین و با هماهنگی نیروی انتظامی مجلس برای بیان تبعات ناشی از حذف ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان و عواقب این اقدام در زندگی معلولان کشور در کمیسیون اجتماعی‌ مجلس حضور بیایند که این‌ اقدام نیز با بهانه‌هایی نظیر عدم امکان بازرسی ویلچر و عدم ثبت هویت نمایندگان در سیستم آفیش مجلس منتفی شد.

بی‌توجهی مجلسی‌ها به تجمع معلولان/ «ما ۱۰۰ الی ۱۵۰ نفر بودیم اما به اندازه نصف ما مامور بود»

پیرو بی‌توجهی مجلس‌نشینان به تجمع اعتراضی معلولان، این گروه در پی بی‌توجهی چندین ماهه سازمان برنامه و بودجه نسبت به تخصیص بودجه مناسب و همتراز با نیازهای معلولان در مقابل این سازمان دست به اعتراض و تجمع زدند.

سازمان برنامه و بودجه علاوه بر عدم تخصیص بودجه به قانون حمایت از معلولان، ماه‌هاست از تخصیص بودجه مربوط به پرداخت افزایش کمک‌هزینه پرستاری معلولان شدید و خیلی شدید امتناع می‌کند و حتی در پاسخ به پرسش معلولان به صراحت اعلام کرده «مراکز معلولان را ببندید. پولی در بساط نداریم.»

گفتنی است دو نفر به نمایندگی از سازمان برنامه و بودجه در میان معترضان حضور یافتند اما با دادن جواب‌های واهی و تأکید بر عدم حضور رئیس سازمان در محل کار خود، خواستار لغو این تجمع شدند. معترضان اما با دادن شعارهایی منطبق با درخواست بودجه متعارف خواستار تخصیص بودجه در خور شأن و خواسته‌های معلولان شدند و با بیان این مطلب که تا زمان تحقق خواسته‌های خود این تجمعات را برگزار خواهند کرد به اعتراض خود ادامه دادند.


تا حصول نتیجه به اعتراضاتمان ادامه می‌دهیم

مدیر کمپین دفاع از حقوق معلولان با ابراز گله‌مندی از نادیده گرفتن معلولان توسط دولت و همچنین نمایندگان مجلس، بیان کرد: ما تا حصول نتیجه و برگشت ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان به اعتراضات خود ادامه خواهیم داد. بهروز مروتی ادامه داد: ما نسبت به نابرابری و ظلمی که در حقمان صورت گرفته معترضیم‌ و خواهان اصلاح این وضعیت هستیم‌.

او با بیان این مطلب که ایران از سال ۱۳۸۷ به کنوانسیون بین‌المللی حقوق معلولان پیوسته، از عدم اجرای مفاد این کنوانسیون در کشور انتقاد کرد.

مروتی اذعان داشت: دولت باید حداقل دستمزد را به معلولان شدید پرداخت کند اما این کار را نمی‌کند و همواره به معلولان نگاه ترحمی دارد.

این فعال حوزه معلولان با بیان این مطلب که ما معلولان در نبود قانون و رسیدگی معلولان در خانه‌های خود پوسیدیم، این پرسش را مطرح کرد: رئیس و نمایندگان مجلس که از محل بیت‌المال حقوق دریافت می‌کنند چرا نباید جوابگوی عملکرد خود و وضعیت معلولان باشند؟

مروتی با بیان اینکه هیچ‌کس از مشکلات خانواده‌های دارای عضو معلولان خبر ندارد، گفت: وضعیت معیشتی معلولان اسفبار است و چرا مسئولان حق این گروه را از ثروت ملی نمی‌دهند.

او با تأکید بر اینکه ما وابسته به هیچ حزب و جناحی نیستیم و خواسته‌هایمان کاملاً صنفی‌ است، بیان کرد: ما فقط خواهان حقوق شهروندی خود هستیم و معلولان را شایسته ترحم نمی‌دانیم‌.

این فعال حوزه معلولان با بیان اینکه ۱۵۰ هزار معلول شدید و خیلی شدید بسترگرا در کشور وجود دارد که تأمین حداقل‌ترین نیازهایشان در گرو دریافت حق‌ پرستاری است اما مابه‌التفاوت افزایش همین مبلغ ناچیز اکنون ماه‌هاست به آنها پرداخت نمی‌شود، از رفتار سازمان برنامه و بودجه و بی‌عدالتی در حق افراد دارای معلولیت انتقاد کرد.

۴۷۴۷