رویا بابایی: این تجمع که از چند روز پیش فراخوان شده بود با هدف برگرداندن ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان و همچنین تلاش برای افزایش بودجه در این زمینه برگزار می‌شود.

لایحه بودجه دو هفته پیش توسط دولت به مجلس ارائه شد. در این لایحه ردیف بودجه معلولان حذف و گفته می‌شود مبلغی به سرجمع بودجه سازمان بهزیستی اضافه شده است.

معلولان و انجمن‌های آنها معتقدند افزایش اعتبار سازمان بهزیستی رافع مسئولیت دولت در تخصیص بودجه به اجرای تنها قانون موجود در حوزه معلولان نیست و اساساً کارکرد قانون و وظایف سازمان بهزیستی متمایزتر از آن است که بتوان یکی از این دو را از دیگری خواست. این اتفاق در حالی رخ داده که معلولان انتظار داشتند دولت با اختصاص بودجه‌ای مناسب به قانون مذکور در شرایط اقتصادی فعلی از آنان بیش از گذشته حمایت کند.

اکنون این انتظار محقق نشده و جمعی از معلولان تصمیم گرفته‌اند صبح فردا در بهارستان و مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کنند تا اعتراضشان را نسبت به حذف ردیف بودجه این قانون اعلام کنند.خواست افراد دارای معلولیت فقط بازگرداندن ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان نیست بلکه این گروه می‌خواهند دولت علاوه بر برگرداندن ردیف بودجه، اعتبار این ردیف را نیز افزایش دهد.

معلولان در جست و جوی «ردیف بودجه حذف شده» / کارشناسان: این حذف «غیرقانونی» است

قانون حمایت از معلولان باید ردیف اعتبار داشته باشد

علیرضا انجلاسی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی درباره حذف این بودجه به ایسنا گفته است: از آنجایی که در لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس ارقام به صورت کلی آماده است و با توجه به آن که بودجه سازمان از ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۱۶ هزار و۶۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آتی رسیده، بنابراین می‌توان گفت که اعتبار قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت حذف نشده و در سر جمع اعتبارات سال ۱۴۰۱ لحاظ و لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده است.

با این حال مدیر کمپین دفاع از حقوق معلولان دراین‌باره می‌گوید: ماده ۳۰ قانون حمایت از معلولان به صراحت اعلام کرده که این قانون باید دارای ردیف اعتبار باشد و الحاق اجرای آن به اعتبار سازمان بهزیستی نه تنها قانونی نیست بلکه اساساً فاقد منطق است.

بهروز مروتی که برگزارکننده و محور اصلی تجمع اعتراضی معلولان است همچنین توضیح می‌دهد: اجرای قانون حمایت از معلولان دست‌کم ۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد اما در سنوات گذشته مبالغ بسیار اندک در حد ۳ هزار میلیارد تومان به آن تخصیص داده‌اند. خواست ما تنها بازگرداندن ردیف اعتباری نیست بلکه تخصیص بودجه در خور معلولان است که به‌صورت منطقی هم اجرای این قانون را محقق کند.

این فعال حوزه معلولان ادامه می‌دهد: زندگی آبرومندانه هزاران فرد دارای معلولیت و تأمین حداقل‌های زندگی آنها در گرو بازگرداندن ردیف اعتبار این قانون است و در شرایط اقتصادی فعلی از دولت و مجلس انتظار می‌رود بیش از گذشته از این طیف دستگیری کنند.

احصای ردیف بودجه را به دولت پیشنهاد می‌دهیم

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس نیز می‌گوید: وقتی برای معلولان، قانون دائمی گذاشته‌ایم، دولت مکلف است که ردیف‌های موردنیاز برای اجرای را معین و رعایت کند و انجام این تکلیف قانونی را در بودجه بیاورد.

حسینعلی حاجی دلیگانی ادامه می‌دهد: برابر قانون دائمی حمایت از معلولان، دولت مکلف است اعتبارات لازم را در لایحه بودجه بیاورد و اگر نیاورده باشد ما احصای‌ آن را به دولت پیشنهاد می‌دهیم و مصوب می‌کنیم. با تصویب مجلس، دولت مکلف به رعایت ردیف بودجه مربوطه خواهد شد و ضرورت آن هم مشخص است و نیاز به بیان دلیل و توجیه نیست چون این امر لازم و مبتنی بر قانون است‌.

معلولان در جست و جوی «ردیف بودجه حذف شده» / کارشناسان: این حذف «غیرقانونی» است

ضعف مدیران بهزیستی

نماینده مازندران در مجلس در پاسخ به چرایی اقدام دولت در حذف ردیف بودجه قانون حمایت از معلولین می‌گوید: لایحه بودجه را در این بخش هنوز مطالعه نکرده‌ام اما اگر چنین اتفاقی افتاده باشد یعنی مدیران بهزیستی‌ نتوانسته‌اند دفاع کرده و عمق مشکلات این گروه‌ را به دولت برسانند.

علی‌اصغر باقرزاده همچنین مدیران سازمان بهزیستی کشور را افرادی بسیار ضعیف، ناکارآمد و از نظر مدیریتی کوته‌فکر می‌خواند و ادامه می‌دهد: سوءمدیریت در سازمان بهزیستی فراوان‌ است.

نماینده استان مازندران در مجلس می‌گوید: پیگیری بهزیستی در زمینه معلولین را ضعیف می‌دانم و معتقدم مدیران این سازمان نتوانسته‌اند آنچه شایسته این قشر مظلوم است را ادا کنند.

حذف ردیف اعتبار قانون معلولان خلاف قانون است‌

مدیر عامل شبکه ملی نابینایان کشور (چاوش) نیز می‌گوید: حذف ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان در بودجه ۱۴۰۲ خلاف قانون است‌. در قانون وجود ردیف بودجه‌ای تصریح شده بنابراین دولت نمی‌تواند آن را حذف کند و این اقدام غیرقانونی است.

سهیل معینی ادامه می‌دهد:دولتی‌ها می‌گویند با حذف ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان اتفاق خاصی نیفتاده چون بودجه آن در سرجمع بودجه بهزیستی منظور شده اما این دلیل مورد قبول ما نیست. رعایت ردیف بودجه، الزام قانونی است و ماده ۳۰ قانون حقوق معلولان تصریح کرده که احکام این قانون باید ردیف بودجه‌ای مشخص داشته باشند حتی اگر رقم گنجانده شده در این ردیف کم باشد همانگونه که تاکنون بودجه این قانون با آنچه که باید، فاصله زیادی داشته است.

این فعال حوزه معلولین، حذف ردیف اعتبار قانون حمایت را نقض قانون می‌داند و با بیان اینکه دولت نباید قانون جاری کشور را نقض کند، می‌گوید: بحث بعدی این است که ردیف بودجه فقط چهارچوبی برای تخصیص پول و اعتبار نیست که بتوان تغییر عنوان را برای آن قابل قبول دانست بلکه این ردیف معیار و شاخصی است برای اینکه ما میزان تخصیص بودجه برای قانون حقوق معلولین را بسنجیم و بدانیم چقدر بودجه به این قانون اختصاص داده می‌شود.

۴۷۴۷