الهه جعفرزاده: مردی به نام «والاس لی»، که از افسران باسابقه‌ی نیروی دریایی سلطنتی بود، فکر می‌کرد مشکلاتی که در زمینه شنوایی برایش به وجود آمده، ناشی از شغل پُر سر و صدای او یا حتی یک آسیب قدیمی مربوط به بازی راگبی است.

پیش از اینکه گمان کنید ناشنوا شده‌اید، درون گوش‌هایتان را خوب بگردید!

این مرد بریتانیایی از کیت آندوسکوپی خانگی استفاده کرد و متوجه شد کم‌شنوایی جزئی‌اش مربوط به یک قطعه‌ی کوچکی است که از حدود پنج سال پیش در گوشش گیر کرده بود!

دوربین کوچک آندوسکوپی، یک جسم سفید کوچک را در داخل گوش والاس نشان داد. او پس از این مشاهده، برای رفع انسداد گوشش به پزشک مراجعه کرد.

پیش از اینکه گمان کنید ناشنوا شده‌اید، درون گوش‌هایتان را خوب بگردید!

والاس لی به بی‌بی‌سی گفت: «پنج سال پیش، که برای دیدن خانواده‌ام به استرالیا می‌رفتم، گوش‌گیرهای کوچکی را تهیه کردم که استفاده از آن، مانع شنیدن صداهای آزاردهنده در طول پرواز می‌شود. مدتی بعد از این مسافرت متوجه شدم که شنوایی‌ام ضعیف شده و این نگرانی را داشتم که ناشنوا شده باشم. گویا در این سفر، یکی از این گوش‌گیرهای ضدصدا در گوشم جا مانده و به مجرای گوشم نفوذ کرده بود و من در طی این سال‌ها هرگز متوجه این مسئله نشده بودم».

لی پس از مراجعه به یک متخصص گوش، حلق و بینی، موفق شد آن جسم مزاحم را از داخل گوش خود خارج کند.

او گفت: «با خارج کردن این قطعه کوچک توانستم جزئی‌ترین اصواتی که در تمام این سال‌ها از شنیدنشان محروم بودم را به خوبی بشنوم».

پیش از اینکه گمان کنید ناشنوا شده‌اید، درون گوش‌هایتان را خوب بگردید!

او تعریف کرد که در طول این سال‌ها چندین بار سعی کرده است خودش در خانه گوش‌هایش را شستشو دهد اما موفق نشده بود. هنگامی که پزشکش باموفقیت این انسداد را برطرف کرد، شگفت‌زده شد.

نیل دی زویسا (Neil De Zoysa)، جراح گوش، حلق و بینی، به بی‌بی‌سی گفت که معاینه سرخود گوش در منزل، کار درستی نیست. او از مردم خواست بدون معاینه تخصصی پزشکی، سعی در خارج کردن اشیاء خارجی از داخل گوش‌ها نداشته باشند زیرا انجام این کار ممکن است منجر به عفونت یا مشکلات دیگر شود.

منبع: upi

۴۷۴۷