اکرم احمدی: چندی پیش، محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از ممنوعیت تدریس دبیران مرد در تمام مدارس متوسطه دخترانه خبر داد. او اعلام کرد بخشنامه‌ای به استان‌ها ابلاغ شده و طبق آن تخصیص دبیر غیرهمجنس در مدارس دوره اول و دوم متوسطه شامل همه مدارس عادی دولتی، استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، شاهد و حتی مدارس غیردولتی فاقد وجاهت قانونی است. البته غیرقانونی بودن تدریس مردان در دبیرستان دخترانه جدید نیست و از سالها پیش این ممنوعیت وجود داشته است.

با این اوصاف بعضی از مدارس غیرانتفاعی و مدارس فرزانگان از دبیران مرد برای دروس تخصصی استفاده می‌کردند که از این به بعد و با این بخشنامه جدید این مدارس هم نمی‌توانند با نیروی غیر همجنس همکاری کنند.

مهدی نظری دبیر ادبیات با سالها سابقه تدریس در مدارس فرزانگان و غیرانتفاعی نمونه معتقد است این قانون جدید برای دانش آموزان دختر مشکلات زیادی درست می‌کند و باعث می‌شود آنها مجبور شوند از محیط امن مدرسه بیرون بیایند و دنبال یک کلاس درس در آموزشگاههایی باشند که خدا می‌داند مجوز درست و حسابی و رسمی دارند یا نه. نظری به روزگار پرس می‌گوید:« وقتی این قانون را تصویب می‌کنند از حال و روز دانش آموز خبر ندارند. دانش آموز چند سال زیر نظر آن دبیر درس خوانده و وقتی که می‌خواهد نتیجه بگیرد و کنکور بدهد باید بگردد دنبال یک دبیری که همان درس‌ها را به او بدهد. ما سال‌ها در محیط امن مدرسه در یک کلاس ۳۰ یا چهل نفره به بچه‌ها درس می‌دادیم. همه چیز تحت کنترل مدیر بود و هیچ تخلفی هم انجام نمی‌شد. یعنی بچه ها در یک محیط کاملا امن به نام مدرسه با حضور دبیر مرد درس می‌خواندند. اما حالا چه اتفاقی می‌افتد؟ دانش آموز بدون دبیر می‌ماند و باید از یک طرف شهر راهی یک سمت دیگر شهر بشود تا یک آموزشگاه پیدا کند. دانش آموز را سرگردان می‌کنیم و به جای اینکه در سالهای پایانی درسش که باید به او آرامش بدهیم او را نگران و آواره می‌کنیم تا بتواند درس مورد نظرش را در یک آموزشگاه ادامه بدهد. آن دانش آموز با خیال راحت در مدرسه خودش و زیر نظر مدیر و ناظم و بهتر درس می‌خواند یا آواره این آموزشگاه و آن آموزشگاه غیر معتبر شود؟»

ممنوعیت حضور معلم مرد در مدارس دختران/ «در یک مدرسه اسمم مژده بود در مدرسه‌ای دیگر نازنین»

البته این امکان هم وجود دارد که مثل ۲۰ سال گذشته که خیلی از مدیران مدارس قوانین را دور می‌زدند باز هم برای منافع مدرسه قانون را دور بزنند و دوباره از دبیران مرد دعوت به کار کنند.

نظری در این باره می‌گوید:« متاسفانه تعداد دبیران خانم برای دروس تخصصی خیلی کم است. به همین دلیل بعضی از مدیران مجبور هستند برای موفقیت مدارس تحت مدیریتشان از دبیر مرد استفاده کنند. هر مدیری هم در این سالها برای استفاده از مدیر مرد برای خودش ترفندی داشته است. مثلا وقتی دبیر مرد به سر کلاس می‌رفت به او می‌گفتند وقتی بازرس آمد در کلاس را باز نکنید. یا اینکه وقتی بازرس می‌آمد ما را پشت کامپیوتر می‌نشاندند و می‌گفتند کارمند مرد آورده‌ایم که نمره‌ها را رد کند یا حساب و کتابهای مدرسه را انجام بدهد. ما هم درس می‌دادیم و می‌رفتیم. مهم این بود که بچه ها درس بخوانند. لیست آخر سال را هم به نام دبیران زن امضا می‌کردیم. مثلا خود من در یک مدرسه اسمم مژده بود در یک مدرسه دیگر نازنین بودم. موضوع این است که هم مدرسه و هم معلم مرد می‌دانستند که به هم دروغ می‌گویند. »

فضای امن مدارس را برای دانش‌آموزان حفظ کنیم

نظری با ابلاغ این بخشنامه نگران دانش آموزانی است که باید در آموزشگاه‌هایی درس بخوانند که خیلی روی آنها نظارت خاصی انجام نمی‌شود.

او به خبر آنلاین می‌گوید:« بسیاری از این معلم‌ها و دبیرهایی که دیگر اجازه ندارند در مدارس فرزانگان درس بدهند عمرشان را برای این کار گذاشتند. من نگران بچه‌ها هستم. خیلی از آموزشگاهها مجوز ندارند. من معلم مرد از چند سال پیش از صد تا فیلتر رد شدم و سالهاست در فرزانگان و در محیط امن مدرسه درس می‌دهم ولی این مصوبه دانش آموز را سوق می‌دهد به جایی که ممکن است برای او خطرناک باشد. درست است شما نگران امنیت اخلاقی دانش آموز هستید ولی ناخواسته او را به جایی که خیلی امنیت ندارد سوق می‌دهید. یعنی مدارس را با محیط امنی که دارد برای دانش آموز خراب می‌کنید و بچه‌ها را می‌ریزید در خیابان و آموزشگاه‌های کنکور و بعد هم بعد کلاس‌های خصوصی.

این معلم ادامه می‌دهد: «امنیت کلاس‌های خصوصی از کلاسهای عمومی که در سایه امن مدرسه و زیر نظر چند نفر برگزار می‌شود، بیشتر است؟ کسی که این تصمیصم را گرفته نه جای دانش آموز است و نه خانواده و و بدون هیچ شناختی این قانون را می‌گذارند. من از همه مسئولان دعوت می‌کنم یک روز به صورت نامحسوس سر این کلاسها بنشینند به جز فضای امنی که باید در هر مدرسه‌ای باشد هیچ چیز دیگری دیده نمی‌شود.»

معلم غیرهمجنس برای دانش‌آموزان غیرشرعی است؟

هرچند آموزش و پرورش درباره ضرورت این تصمیم و دلایلش توضیحاتی نداده اما گمان‌ها حول موضوع ایرادت شرعی می‌چرخد،‌ مساله‌ای که در گفت‌وگو با یک کارشناس مذهبی مطرح می‌شود.

حجت‌الاسلام علی سرلک دراین‌باره می‌گوید: از لحاظ شرعی تدریس معلم مرد برای دانش‌آموزان دختر و برعکس هیچ اشکالی ندارد اما ممکن است این تصمیم براساس مشکلات مدیریتی و نحوه توزیع نیرو و مسائلی از این دست گرفته شده باشد.

۴۷۴۷