الهه جعفرزاده: کارولینا داریا، وزیر بهداشت اسپانیا، پس از نشستی با مقامات بهداشت اسپانیا گفت: «با حفظ احتیاط کامل، ما در یک دوره‌ی باثباتِ کاهش بیماری و شیوع آن هستیم».

هفته گذشته، سازمان جهانی بهداشت، با استناد به شواهدی مبنی بر کاهش سرعت انتقال این بیماری، که این سازمان آن را وضعیت اضطراری بهداشت جهانی اعلام کرده است، در تعداد معدودی از کشورها، اعلام کرد که «امکان حذف و ریشه‌کن شدن آبله میمون در اروپا وجود دارد».

اسپانیا؛ دومین رتبه‌دار آمار تلفات ناشی از آبله میمون

اسپانیا ۶۶۴۵ مورد تأییدشده را گزارش کرده است؛ یعنی بالاترین آمار در اروپا و دومین جایگاه پس از ایالات متحده در سطح جهان.

در این آمار دو مورد مرگ، از زمان گزارشِ اولین مورد ابتلا در ماه مه، نیز وجود دارد.

اعمال صرفه‌جویی در دوز مصرفیِ واکسن در اسپانیا

اسپانیا بیش از ۱۷۰۰۰ دوز از واکسن باوارین نوردیک (BAVA.CO)، موسوم به ایموانکس و تنها واکسن موجود علیه آبله میمون، را دریافت کرده است. این کشور اخیراً روشی جدید برای واکسیناسیون را با عنوان «دوز صرفه‌جویی» را ابداع و تأیید کرده است که این روش، امکان مصرف هر ویال (شیشه‌ی نگهدارنده مایع واکسن) را برای ۵ نفر فراهم می‌سازد.

کاهش آمار ابتلا به آبله میمون در یک کشور اروپایی

وزارت بهداشت اسپانیا، در تاریخ ۲۲ اوت، یک استراتژی جدید در راستای واکسیناسیون آبله میمون را تصویب کرد که طی آن افراد بیشتری [با دوز مصرفی کمتر] می‌توانند واکسینه شوند. این وزارتخانه گفت که هر دوز واکسن ایموانکس ساخت شرکت باوارین نوردیک، برای مصرف به پنج دوز تقسیم می‌شود. البته زنان باردار و افراد دارای نقص ایمنی از این قاعده مستثنی هستند.

منبع: reuters ،channelnewsasia

۴۷۴۷