به گزارش روزگار پرس، ویدئویی به‌تازگی در اینترنت منتشر شده که وجود یک موجود دریایی عجیب با شاخک‌های نارنجی درخشان شبیه به یک اسپاگتی در اعماق دریا را نشان می‌دهد. این موجود غیرمعمول در واقع نوعی کرم دریایی چندتکه است که Polychaeta نامیده می‌شود و به گروهی با نام کرم‌های اسپاگتی تعلق دارد.

محققان موسسه تحقیقاتی آکواریوم مونتری بی (MBARI) با استفاده از یک وسیله نقلیه از راه دور (ROV)، ویدئوی این موجود دریایی را در خلیج کالیفرنیا در سواحل مکزیک ضبط کرده‌اند.

این گونه‌ی خاص هنوز به‌طور رسمی نامگذاری نشده، اما متعلق به گروه Biremis است.

طبق بیانیه MBARI، این موجود چشم و آبشش ندارد و از شاخک‌های رنگارنگ خود برای گرفتن تکه‌های ریز ذرات آلی، که به عنوان برف دریایی نیز شناخته می‌شود، جهت تغذیه استفاده می‌کند.

اکثر کرم‌های اسپاگتی در حفره‌ها یا تونل‌های موجود در کف دریا زندگی می‌کنند و برای تغذیه‌ی خود، صرفاً شاخک‌های رشته‌مانند خود را به داخل آب فرو می‌برند تا تکه‌های غذا را بگیرند.

بنا به گفته‌ی MBARI، «این موجود خاص قادر است خارج از آب نیز زیست داشته باشد. البته پیش‌تر هم مشاهده شده بود که در آب شنا می‌کند یا در امتداد بستر دریا می‌خزد تا مکان‌هایی که در آن غذا یافت می‌شود را پیدا کند».

کشف یک موجود دریایی فوق‌العاده عجیب در اعماق دریا/ عکس

گروه دیگری از محققان MBARI برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ پس از مشاهده این موجود در خلیج کالیفرنیا با استفاده از یک دستگاه ROV دیگر، گونه‌های کرم اسپاگتی را کشف کردند. با این حال، با گذشت نزدیک به دو دهه، دانشمندان هنوز درگیر نامگذاری این گونه هستند.

نمایندگان MBARI در بیانیه‌ای اظهار داشتند: «اگرچه به نظر می‌رسد نامگذاریِ یک گونه فرآیند ساده‌ای باشد، اما در واقع جمع‌آوری نمونه‌ها، بررسی ویژگی‌های کلیدی، توالی‌بندی DNA و تعیین یک نام علمی، نیازمند زمان زیادی است».

به گفته MBARI، دقیقاً مشخص نیست که این کرم تا چه عمقی می‌تواند زندگی کند، اما بیشتر مشاهدات، در عمق ۶۵۶۰ فوت (۲۰۰۰ متر) اتفاق افتاده‌اند.

کشف و مشاهده‌ی این کرم نشان می‌دهد که دانشمندان چقدر در مورد گونه‌های موجود در اعماق دریا و نقش این حیوانات در اکوسیستم‌هایشان اطلاعات کمی دارند. به گفته MBARI، اکتشاف در اعماق اقیانوس و موجوداتی که در آن زندگی می‌کنند بسیار مهم است، به‌ویژه که بسیاری از اکوسیستم‌های اعماق دریا در اثر اقدامات مخربی مانند معدن‌کاری در اعماق دریا یا صید ترال در حال تخریب هستند.

نمایندگان MBARI گفتند: «بدون شک بسیاری از کرم‌های شگفت‌انگیز، مانند Biremis در اعماق مرموز اقیانوس منتظر کشف شدن هستند».

منبع: livescience / مترجم: الهه جعفرزاده

۴۷۴۷