به گزارش روزگار پرس، سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها گفت که پارکوویروس‌ها می‌توانند باعث بیماری‌های شدیدی از جمله سپسیس، تشنج، مننژیت و مننژوآنسفالیت در نوزادانِ کمتر از سه ماه شوند.

بر اساس توصیه‌های بهداشتی صادرشده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، پارکوویروس تا کنون باعث مرگ حداقل یک نوزاد شده است. گسترش این ویروس از ماه می در چندین ایالت گزارش شده است.

پارکوویروس چیست؟

CDC در این‌باره می‌گوید: پارکوویروس‌های انسانی، پاتوژن‌های رایج دوران کودکی هستند که از طریق قطرات تنفسی منتقل می‌شوند.

پارکوویروس انسانی یا HPeV نوعی ویروس است که ممکن است باعث عفونت‌های ویروسی شدید در نوزادان شود. این سویه از ویروس برای اولین بار در سال ۱۹۵۶ شناسایی شد. این ویروس قبلاً به عنوان اکو ویروس ۲۳ و ۲۲ نامیده می‌شد.

پارکوویروس انسانی، عامل ایجاد مشکلات تنفسی و گوارشی در نوزادان است. برخی از سویه‌ها نیز می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌های مرگبار در نوزادان مانند مننژیت، سپسیس، تشنج و مننژوآنسفالیت شوند. آگاهی از شیوع، علائم و درمان پارکوویروس بسیار مهم است.

علائمی مانند عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، تب و بثورات پوستی در کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله شایع است. اکثر کودکان در زمان رفتن به مهدکودک به پارکوویروس مبتلا شده‌اند. این خطر در نوزادانِ کمتر از یک‌ماه بیشتر است.

CDC در هشدار خود به پزشکان، اضافه کرد که این ویروس‌ها در تابستان و پاییز شایع‌تر هستند و باید به عنوان یک عفونت بالقوه در نوزاد مبتلا به تب، سپسیس یا علائم عصبی در نظر گرفته شوند.

به گزارش سی تی اینسایدر، یک نوزاد در کنتیکت در ماه ژوئن بعد از ابتلا به ویروس و پس از هشت‌روز جان باخت. اولین علائم این کودک، بثورات روی گونه و قرمزی قفسه سینه و کاهش تحرک جسمی بود، گفته شده در ادامه‌ی این علائم، گریه‌ی نوزاد قطع شده و تشنج رخ داده است. مادر این نوزاد گفت که فرزندش تنها ۳۴ روز زندگی کرد.

این مطالعه نشان می‌دهد نوزادانی که در طول همه‌گیری به دنیا می‌آیند، در معرض خطر بیشتری در راستای تأخیر در رشد هستند.

CDC گفت: از آنجا که هیچ نظارت معتبری برای پارکوویروس‌ها در ایالات متحده وجود ندارد، مشخص نیست که تعداد موارد گزارش‌شده در سال جاری در مقایسه با سال‌های گذشته چگونه است.

منبع: upi / مترجم: الهه جعفرزاده