یک متخصص روانشناسی با بیان اینکه باید به حمایت روانی از ورزشکاران پارالمپیک توجه شود، گفت: بعد از پیروزی ورزشکاران پارالمپیک، نباید آنها را رها کنیم، بلکه باید برای آنها برنامه‌ریزی شود و حمایت‌های اجتماعی و روانی برای آنها صورت گیرد تا با کمترین آسیب‌های روانی بتوانند موفق‌تر عمل کنند.

امین رفیعی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری “روزگار”، با بیان اینکه به طور کلی ورزشکاران نیازمند حمایت و پشتیبانی کامل از نظر جسمی، روانی و اجتماعی هستند، گفت: به طور قطع ورزشکاران معلول نسبت به سایر ورزشکاران نیازمند حمایت بیشتری هستند، زیرا علاوه بر اینکه ورزشکار هستند دچار معلولیت‌هایی هستند که این معلولیت می‌تواند کاهش اعتماد به نفس و استرس شدید را برای آنها به وجود آورد.

وی با بیان اینکه باید به حمایت روانی از ورزشکاران پارالمپیک توجه شود، به مسابقات پارالمپیک سال ۲۰۲۱ اشاره و اظهار کرد: مسئولین ورزش پارالمپیک کشور جایگاه روانشناسی را در حیطه بحث آکادمی پارالمپیک ایران تعریف کردند و در آکادمی دپارتمان‌هایی مانند دپارتمان‌های ارتقا عملکرد، دپارتمان تغذیه، دپارتمان پزشکی و دپارتمان روانشناسی ورزشی پارالمپیک ایران تعریف شد.

رییس دپارتمان روانشناسی آکادمی ملی پارالمپیک با اشاره به اینکه از سال گذشته تیم متخصص روانشناسی متشکل از چندین روانشناس که در حوزه ورزش فعالیت می‌کردند تشکیل شد و بر روی سلامت روان ورزشکاران مسابقات پارالمپیک کار شد، افزود: به در ابتدا سلامت روان ورزشکاران مورد پایش و ارزیابی قرار گرفت و باتوجه به اینکه ورزشکاران بعد از اعزام به مسابقات و در حین مسابقات ممکن است به حمایت روانی بیشتری نیاز داشته باشند، اساس بر این گذاشته شد که در زمان برگزاری مسابقات خدمات روانشناسی از جمله مدیریت استرس، افزایش آمادگی ذهنی، توجه به سلامت روان و تصویرسازی ذهنی برای آنها صورت گیرد.

این متخصص روانشناسی ادامه داد: خوشبختانه تیم مسابقات با تیم متخصصان روانشناس ارتباط خوبی برقرار کردند و در این مدت یک ساله که بر روی سلامت روان ورزشکاران کار شد، توانستیم ارتباط خوبی با آنها برقرار کنیم که این ارتباط باعث شد مداخلات روانشناسی به موقع برای ورزشکاران انجام شود.

رفیعی‌پور افزود: در حوزه اقدامات روانشناسی برای ورزشکاران پارالمپیک بر روی دو موضوع کار شد؛ در ابتدا ارتقا و رشد سلامت روان ورزشکاران مورد توجه قرار گرفت، زیرا هر ورزشکاری مشکلات خاص خودش را دارد و همچنین باتوجه به اینکه هر رشته ورزشی نیازمند حمایت‌های روانی خاص آن رشته ورزشی است، بر این مبنا بر روی تمرکز و مدیریت استرس آنها توجه بیشتری شد.

وی با تاکید بر اینکه ارتقاء سلامت روان در ارتقاء عملکرد ورزشکاران موثر است، به این نکته هم اشاره کرد که بعد از پیروزی ورزشکاران پارالمپیک، نباید آنها را رها کنیم، بلکه باید برای آنها برنامه‌ریزی شود و حمایت‌های اجتماعی و روانی برای آنها صورت گیرد تا با کمترین آسیب‌های روانی بتوانند موفق‌تر عمل کنند. زمانی که افراد دچار معلولیت‌هایی می‌شوند، به دنبال آن ممکن است منزوی، دچار افسردگی و سوگ نیز شوند، اما خوشبختانه مسابقات پارالمپیک باعث شده است برخی افراد متوجه شوند که معلولیت نمی‌تواند محدودیت باشد و آنها می‌توانند با معلولیت‌شان رشد کنند.