سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: به طور کلی براساس قوانین تنها فردی می‌تواند درمانگردی کند که پزشک باشد، پس در حوزه طب سنتی تنها کسانی که مدرک طب سنتی دارند و یا دوره‌های تایید شده‌ وزارت بهداشت را گذرانده‌اند، می‌توانند درمانگری کنند.

نفیسه حسینی یکتا، سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در نشست خبری روز یک شنبه، با موضوع بهره‌گیری از ظرفیت‌های طب ایرانی در نظام سلامت بیان کرد: اقدامات موثری در رابطه با طب ایرانی انجام دادیم که استفاده از تجربیات بین‌المللی اولویت ما قرار دارد، مثلاً از تجربیات کشور چین در رابطه با این مسئله استفاده کردیم.

وی ادامه داد: همچنین ۸۵ دارو به منظور کار آزمایی بالینی در سامانه ای‌آرسی‌تی درج شده است و تاکنون کارآزمایی ۱۹ دارو تمام شده است.

حسینی یکتا افزود: بر همین اساس برای بیماران کرونایی پاسخ دهی تلفنی متخصصان طب سنتی و عفونی انجام می‌دهند شاهد خواهیم بود با این کار می‌توانیم جلوی بازارهای دروغین مدعیان این حوزه را هم جمع کنیم، ادعاهایی که در بخش طب سنتی در مرحله پژوهش است، نمی‌توان گفت که چه تعداد بیمار با روشهای مطرح شده درمان می‌شود اما از ظرفیت آموزه‌های معتبر می‌توان در پیشگیری و کنترل بیماری کمک گرفت.

وی با اشاره به درمان‌هایی که در صنف عطاری انجام می‌شود، گفت: به طور کلی بر اساس قوانین تنها فردی می‌تواند درمانگردی کند که پزشک باشد پس در حوزه طب سنتی تنها کسانی که مدرک طب سنتی دارند و یا دوره‌های تایید شده‌ی وزارت بهداشت را گذرانده‌اند، می‌تواند درمانگری کنند، عطاری‌ها به عنوان یک صنف کار می‌کنند ولی اینکه در امر درمان دخالت کنند جایگاهی دیده نشده و لازم است در زمان کرونا از تمام ظرفیت‌ها موجود استفاده کنیم.