گزارش تحلیل وضعیت مالی «وتجارت» در آستانه چهل و دومین سالگرد تاسیس بانک تجارت، نشان از تداوم روند رو به پیشرفت این بانک تا مقطع پایان آبان ماه دارد.

به گزارش روزگار پرس به نقل از روابط عمومی بانک تجارت، به مناسبت چهل و دومین سالروز تاسیس این بانک بر اساس گزارش تحلیلی وضعیت مالی روند رو به پیشرفت موفقیت‌های «وتجارت» تا مقطع پایان آبان ماه همچنان با قدرت بیش از گذشته ادامه دارد.

بر اساس این گزارش کل سپرده‌های ریالی بانک تجارت با رشد ۳۴ درصدی از مبلغ دو هزار و ۸۰۴ هزار میلیارد ریال در پایان اسفندماه ۱۳۹۹ به مبلغ سه هزار و ۷۶۸ هزار میلیارد ریال در پایان آبان ماه ۱۴۰۰ بالغ شده که با بررسی روند چهار سال اخیر این شاخص شاهد رشد ۲۰۰ درصدی از پایان اسفندماه سال ۱۳۹۷ تا پایان آبان ماه ۱۴۰۰ هستیم.

مانده سپرده‌های جاری ریالی بانک تجارت نیز در مقاطع مذکور روندی صعودی داشته به نحوی که از ۶۴۴ هزار میلیارد ریال در اسفندماه سال ۱۳۹۹ با ۵۷ درصد رشد به ۱۰۱۰ هزار میلیارد ریال در پایان آبان ماه سال جاری رسیده است. بانک تجارت در این شاخص همزمان توانسته سهم خود بین پنج بانک بزرگ تجاری را در مقطع زمانی مذکور با ۷.۲ واحد درصد رشد به ۵.۲۲ درصد افزایش دهد و روند صعودی این شاخص در چهار سال اخیر نیز از اسفند ۱۳۹۷ تا آبان ۱۴۰۰ نزدیک به ۵۰۰ درصد رشد داشته است.

با نگاهی به روند نقدینگی بانک تجارت شاهد رشد چشمگیر یازده هزار و ۵۰۲ درصدی این شاخص از پایان اسفند ۱۳۹۷ تا آبان ۱۴۰۰ هستیم و این آمار نسبت به اسفند ۱۳۹۹ نیز با رشد ۵۰ درصدی همراه بوده است.

«وتجارت» همچنین توانسته روند صعودی سهم سپرده‌های کم‌هزینه خود را تداوم بخشد و همزمان نرخ جذب کل سپرده‌ها را با احتساب سپرده قانونی از پایان اسفندماه ۱۳۹۷ تا پایان آبان ماه ۱۴۰۰ از ۲.۱۴ درصد به ۱۰ درصد کاهش دهد.

بانک تجارت همچون گذشته به عنوان اصلی‌ترین بانک کشور در گشایش اعتبارات اسنادی توانسته با افزایش ۹۶ درصدی از مبلغ ۲۳۳ هزار میلیارد ریال در پایان اسفندماه ۱۳۹۹ به ۴۵۷ هزار میلیارد ریال در پایان آبان ۱۴۰۰ دست یابد و همزمان در همین مقطع سهم خود در بین پنج بانک بزرگ تجاری کشور را با ۳.۶ واحد درصد افزایش به ۶.۵۵ درصد برساند.

در زمینه صدور ضمانتنامه بانک تجارت موفق به تداوم رشد صعودی سهم خود شده به نحوی که از پایان اسفند ۱۳۹۷ تا آبان ۱۴۰۰ نزدیک به ۴۰۰ درصد رشد را به ثبت رساند و همزمان سهم خود را در بین پنج بانک بزرگ کشور در این بازه زمانی با ۱۵ واحد درصد افزایش به ۴۹ درصد رساند.

اما نتیجه پیشرفت‌های آماری بانک تجارت در شاخص‌های فوق در روند درآمدزایی و سودآوری این بانک نمود چشمگیری داشته است؛ به این صورت که خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری بانک تجارت از آبان ۱۳۹۹ تا آبان ۱۴۰۰ رشد ۷۴ درصدی داشته و از رقم ۴۴ هزار و ۲۵۹ میلیارد ریال به ۷۶ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال بالغ شده است.

همچنین خالص درآمدهای کارمزدی بانک تجارت در مقطع آبان ۱۴۰۰ نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۱۰۸ درصد رشد را نشان داده و همزمان خالص سود سرمایه‌گذاری‌های این بانک با رشد ۵۳۷ درصدی از مبلغ دو هزار و ۵۱۶ میلیارد ریال در آبان ۱۳۹۹ به مبلغ ۱۶ هزار و ۳۲ میلیارد ریال در آبان ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

همچنین می‌توان نگاهی به جمع درآمدهای عملیاتی این بانک داشت؛ که توانسته در آبان ۱۴۰۰ نسبت به آبان ۱۳۹۷ رشد بسیار چشمگیر ۲۴۷۹ درصدی را به ثبت رساند. «وتجارت» در این شاخص توانسته در آبان ۱۴۰۰ نسبت به مقطع مشابه سال گذشته با رشد ۴۴ درصدی از مبلغ ۸۵ هزار و ۷۲۲ میلیارد ریال به مبلغ ۱۲۳ هزار و ۸۴۶ میلیارد ریال دست یابد و در مجموع کل درآمدهای بانک تجارت در چهار سال اخیر رشدی بالغ بر ۲۴۶ درصد را ثبت کرده است.

تمامی روندها و آمار عملکردی مورد اشاره در انتها باید خود را در شاخص مهم سود و زیان خالص نشان دهد که بر این اساس بانک تجارت موفق به رشد ۱۳۱ درصدی در شاخص سود (زیان) خالص از مقطع آبان ۱۳۹۷ تا آبان ۱۴۰۰ شده و همچنین ضمن جبران زیان هنگفت انباشته حاصل از عملکرد سال‌های قبل توانسته به سود انباشته ۱۴ هزار و ۱۱۱ میلیارد ریالی در پایان آبان ۱۴۰۰ دست یابد.

بانک تجارت امروز در آغاز چهل و سومین سال فعالیت خود، با تغییر نگرش فعالیت‌های خود و اتخاذ رویکرد مشتری‌مداری و پیشبرد سیاست‌های استراتژیک خود از طریق «توسعه و تعمیق تعامل مؤثر با مشتریان»، اهدافی فراتر از گذشته را دنبال می‌کند تا ضمن حمایت گسترده از تولید و کارآفرینی، در راستای منافع ذینفعان خود از جمله سهامداران حرفه‌ای این بانک گام بردارد. «اجرای سیاست‌های بانکداری دیجیتال»، «استقرار کامل سامانه بانکداری متمرکز» و «تکمیل پروژه بانکداری جامع» در بانک تجارت در کنار «بهبود و اصلاح ساختار سازمانی و در راستای سودآوری و افزایش درآمدهای کارمزدی و عملیاتی» اهدافی است که بانک تجارت در دوران جدید دنبال می‌کند و البته پیش بینی‌های کارشناسان حکایت از آینده‌ای درخشان برای این بانک بزرگ بورسی کشور دارد.