محمدجعفر ایرانی عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون در سفر یک روزه به قم در دیدار با علما و مراجع تقلید رعایت و التزام به بانکداری اسلامی را از اولویت های بانک اعلام نمود.

به گزارش روزگار پرس  به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون، محمد جعفر ایرانی عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون در دیدار با حضرت آیت الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید و دکتر آیت الله نظری عضو شورای فقهی و هیات موسس انجمن مالی اسلامی ایران موضوع تشکیل شورای فقهی بانک توسعه تعاون جهت تطبیق حداکثری عملیات بانکی با موازین فقهی را مطرح نمود.

در این دیدارها دکتر ایرانی ضمن معرفی بانک توسعه تعاون اعلام کرد که این بانک کاملا دولتی می‌باشد که در سال ۸۸ در مطابق سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی برای تامین مالی بخش تعاون در کشور شکل گرفته است.

ایرانی نقش نظارتی و راهبری دانشمندان علوم اسلامی بر نحوه صحیح اجرای اصول و موازین اسلامی در موضوعات بانکی و مالی جامعه را بسیار مهم ارزیابی نمود و گفت: گرچه افراد نیز بر اساس تکلیف شرعی و اخلاقی مشتاق به تبعیت از احکام در معاملات می‌باشند، با این وجود حاکمیت نیز بر آن بوده تا کارکرد نظام اقتصادی و مالی مطابق احکام اسلامی باشد و نقش هدایتی و نظارتی بر کارکرد صحیح سیستم بانکی و مالی با حضور فقهای معزز تقویت می‌گردد.

در ادامه جلسه آیت الله نظری عضو شورای فقهی بانک مرکزی ضمن خیر مقدم به عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون گفت: سالهاست که رسانه‌ها برخی ناهنجاری های مالی را متصل به شبکه بانکی اعلام مکینند که راهکار مقابله با این موضوع در افزایش شفافیت نظام بانکی و متمرکز نمودن اطلاعات و دقیق ، است و بانک ها می بایسیت تلاش نمایند تا از عقود مبادلاتی در معاملات استفاده گردد، بنابراین راهکار خلاصی از این معضلات تشکیل موسسات و شوراهای فقهی در بانکها می باشد.

ایشان عنوان نمودند بانک ها میبایست از عقود مبادلاتی جهت اعطای تسهیلات استفاده نمایند و ساختار بانکداری نیاز به بازنگری دارد که با ایجاد یک موسسه فقهی در کنار بانک ها و برگزاری آموزش های عملیاتی این موضوع قابل اجرا می باشد. ایشان به اشاره به آنکه مشکلات تعاونی ها در نقاط مختلف کشور به طروق مختلف بوده و ایجاد یک موسسه فقهی در کنار بانک جهت رفع ابهامات و ارائه ی راهکار مناسب مورد الزام است.

بازدید از شهرک صنعتی

ایرانی با حضور در شهرک صنعتی شکوهیه که یکی از شهرکهای صنعتی فعال کشور می باشد از چند طرح صنعتی در این شهرک بازدید نمود و از نزدیک در جریان فعالیت شرکت ها قرار گرفت. وی در بازدید از شرکت های لیوپیک و فولاد سازان جم افزود: بانک توسعه تعاون بعنوان بانک تخصصی بخش تعاون و بانک حامی اشتغال و تولید با تمام امکانات و منابع موجود در خدمت رونق بخش تعاون و تقویت ظرفیت های اقتصادی استان می‌باشد .

وی با اشاره به عملکرد بانک در پرداخت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی تاکید کرد: بانک توسعه تعاون جزء پنج بانک اول در پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی میباشد.

وی در بازدید از شرکت فولاد سازان گفت: صنعت فولاد در کشور از بخش های مهم و تاثیرگذار در سایر بخش ها است و ظرفیت های ممتاز این صنعت از ویژگیهای خاص آن بوده که زمینه توسعه برای بخش های صنعتی را فراهم می‌سازد .

ایرانی با اعلام مناسب بودن سطح تعاملات دو طرفه میان این شرکت ها با بانک توسعه تعاون استان قم، استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی با معرفی بانک توسعه تعاون به عنوان بانک عامل در این طرحها را به مدیرعامل شرکت فولادسازان پیشنهاد نمود و تاکید کرد بانک توسعه تعاون برای ارائه هرگونه خدمات مالی شرکت های زیرمجموعه آمادگی لازم را دارا می باشد.

وی با اشاره به اشتغال بالای ۲۰۰ نفر در این دو شرکت که نشان دهنده ظرفیت های اقتصادی مناسب آنها می باشد و باتوجه به امضای تفاهم نامه همکاری مدیریت شعب استان قم با شرکت فولادسازان جم، امکان ارائه خدمات اعتباری به پرسنل این شرکت و در جهت رفاه حال این کارکنان مهیا می باشد.

ایرانی پرداخت ۲۱۰ میلیارد ریال تسهیلات بانک توسعه تعاون را در زمره پیشینه ارتباطی این بانک با شرکت فولاد سازان برشمرد و گفت: امکان ارائه خدمات مورد نیاز پیش‌رو نیز با تشکیل پرونده های حد اعتباری و تصویب مبالغ مورد نیاز از سوی بانک قابل انجام است.

عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون در بازدید از شعب مطهری و ولایت قم ضمن گفتگوی صمیمی با همکاران استان نیروی انسانی را مهم ترین رکن یک سازمان دانست و خاطر نشان کرد: حضور پرسنل جوان و تحصیلکرده در بانک فرصتی مناسب برای تحقق اهداف عالی بانک است ، و ترزیق روحیه نشاط و افزایش انگیزه از عوامل اثرگذار بر عملکرد نیروی انسانی است.