جذب سرمایه یکی از نیازهای بنگاه های کوچک و بزرگ به حساب می آید و همواره نقدینگی برای خرید مواد اولیه، افزایش ظرفیت تولید، توسعه کارگاهی از مهم ترین دغدغه های تولید کنندگان داخلی به حساب می آید.

به گزارش پایگاه خبری “روزگار پرس، چند سالی است که رهبر انقلاب در شعار ابتدای سال به موضوع تولید داخل می پردازند و جهش تولید و اقتصاد مقاومتی را یکی از مهم ترین ابزار های این روزها در برابر جنگ اقتصادی می شمارند و تاکید دارند، از همین رو بانک ایران زمین نیز با توجه به شعار مقام معظم رهبری تسهیلاتی را در اختیار دست اندرکاران اقتصاد کشور قرار می دهد.

در این بین صادرات کالای داخلی کمک بزرگی به رونق تولید می کند و در این روزها که کشور در برابر تحریم های نفتی به عنوان یک جنگ اقتصادی نابرابر قرار دارد از طریق صادرات می توان ارز آوری قابل توجهی را به وجود آورد.

یکی از تسهیلاتی که بانک ایران زمین به هموطنان ارائه می دهد مربوط به تسهیلات مضاربه است که در حوزه بازرگانی صورت می گیرد، در گزارش پیش رو نگاهی به روند تسهیلات بانک ایران زمین در حوزه رونق صادرات انداخته ایم.

شرایط اعطای تسهیلات مضاربه

در ابتدای این گزارش باید گفت که وام مضاربه ای به وامی گفته می شود که به موجب آن بانک (مالک) عهده دار پرداخت سرمایه نقدی مشخص به متقاضی (عامل) می گردد با این شرط که عامل با سرمایه در اختیار به فعالیت های تجاری پرداخته و سود حاصله طبق شرایط مندرج در قرارداد به صورت مشخص بین طرفین تقسیم می شود.

نکته قابل ذکر این که قرارداد مضاربه مربوط به امور بازرگانی داخلی و خارجی است. با این وصف، بانک ها در مورد واردات، مجاز به انعقاد قرارداد مضاربه با بخش خصوصی نیستند. مدت قرارداد حداکثر یک سال از زمان انعقاد تا تسویه کامل موضوع قرارداد است.

هر شخص حقیقی یا حقوقی که در بخش بازرگانی و خدمات فعالیت نماید و شرایط اعطای تسهیلات را فراهم نموده و مدارک مورد نیاز را ارائه نماید و نزد بانک دارای سابقه حساب بوده و برای بانک شناخته شده باشد می تواند از تسهیلات مضاربه استفاده کند.

روند اداری آسوده در ارائه تسهیلات در بانک ایران زمین

برخی بر این باور هستند که روند اداری برای در اختیار گرفتن تسهیلات بانکی کار بسیار پیچیده و سختی است ، این درحالی است که ارائه مدارک و مستندات در تمامی امورات بانکی جهان کار طبیعی است و بدون هیچ ضمانت و روند اداری سرمایه در اختیار فرد قرار گرفته نمی شود، چرا که سرمایه ای که نزد بانک قرار دارد متعلق به مردم است و مسئولان بانکی باید امانت دار خوبی باشند تا سرمایه بانکی مردم را در اختیار فردی با تجربه و حرفه ای قرار دهند تا یک سرمایه گذاری برد_ برد به وجود آید.

مدارک مورد نیاز برای تسهیلات اشخاص حقیقی شامل درخواست متقاضی، پروانه کسب و مجوزهای صنفی معتبر، اصل و تصویر شناسنامه، کپی سند مالکیت یا اجاره نامه محل کسب و مجوزهای لازم در مواردیکه موضوع مضاربه، صادرات کالا باشد پیش فاکتور مربوط به خرید کالای مضاربه (اعم از مضاربه در امور بازرگانی داخلی و صادرات) است.

همچنین مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی شامل درخواست متقاضی، تصویر شناسنامه مدیران شرکت، مجوزهای صنفی معتبر و مجوزهای لازم در مواردیکه موضوع مضاربه صادرات کالا باشد، پیش فاکتور مربوط به خرید کالای مضاربه (اعم از مضاربه در امور بازرگانی داخلی و صادرات) اساسنامه، اظهار نامه مالیاتی، اظهارنامه ثبت شرکت، آگهی تاسیس، لیست سهامداران عمده شرکت و تعداد و درصد سهام متعلق به هر یک، آخرین تغییرات شرکت مندرج در روزنامه رسمی و صورت های مالی حسابرسی شده سه دوره آخر است.

مشارکت های مدنی بانک ایران زمین

یکی دیگر از خدمات تسهیلاتی که بانک ایران زمین ارائه می دهد در حوزه مشارکت های مدنی است، این تسهیلات به این شکل است که از در آمیختن سرمایه نقدی بانک و سرمایه نقدی و یا غیر نقدی متقاضی با سهم مشخص و مشاع در یک فعالیت اقتصادی معین در زمینه های تولیدی، بازرگانی و خدماتی به مدت معین و با قصد انتفاع طرفین است.

در این طرح افراد حقیقی و حقوقی که با توجه به نوع فعالیت و معامله مورد نظر می توانند برای اجرای پروژه یا معامله ای خاص با بانک مشارکت نمایند، در صورت ارائه مدارک مورد نیاز و فراهم بودن شرایط اعطای تسهیلات می توانند طرف معامله مشارکت مدنی بانک قرار گیرد.

ارائه تسهیلات ویژه _ طرح سلامت

با عنایت به لزوم ایجاد و استمرار روابط در ارائه خدمات به اقشار مختلف جامعه، تخصیص تسهیلات به مراکز درمانی، بهداشتی و پزشکی بخش خصوصی، در قالب طرح «سلامت» با هدف جذب و تمرکز گردش مالی به ویژه منابع ارزان قیمت گروه هدف و همچنین ارائه خدمات مالی آنان به مراکز مذکور بدون لحاظ شرط میانگین حساب و پس از ملحوظ نظر قرار دادن سایر ضوابط و مقررات جاری جزء اولویت های بانک ایران زمین می باشد. این تسهیلات در قالب عقد مشارکت مدنی، در قبال ضمانت دو نفر پزشک معتبر و یا وثیقه ملکی مسکونی و حداکثر به مدت ۳۶ ماه به گروه های هدف پرداخت می گردد.

گروه های هدف که از این تسهیلات می توانند بهره مند شوند، به این شرح است کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با فعالیتهای درمانی، بهداشتی و پزشکی اعم از درمانگاهها، کلینیک ها، پارا کلینیک ها ( شامل مراکز تصویربرداری، آزمایشگاهها، فیزیوتراپی، رادیولوژی، پاتوبیولوژی ) مراکز لیزر درمانی، اورژانس، توانبخشی، بازتوانی، ترک اعتیاد، مشاوره روانشناسی و روانپزشکی، شنوایی سنجی، اپتومتری، گفتار درمانی، ساخت پروتز، دامپزشکی، شرکتهای وارد کننده تجهیزات پزشکی و شرکتهای سازنده و صادر کننده انواع پروتز و تجهیزات پزشکی است.