مریم فکری: بازار طلا و سکه امروز در مسیر نزولی حرکت کرد؛ به طوری که قیمت طلا به حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و قیمت سکه، به ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. مسیر کاهشی قیمت طلا و سکه البته به نظر می‌رسد به کاهش ۵۹۴ تومانی قیمت دلار برمی‌گردد که امروز در بازار شاهد بودیم. به این ترتیب، هر دلار آمریکا ۴۵ هزار و ۴۵۲ تومان قیمت پیدا کرده است.

در این میان اما نکته‌ای که در بازار طلا و سکه بسیار بااهمیت است، اتفاقات و نوسانات یک هفته گذشته است که به دنبال انتشار اخبار مثبت سیاسی و توافق ایران و عربستان در ابتدای هفته جاری، قیمت‌ها به شدت در روز شنبه نزولی شد؛ به طوری که قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار به زیر کانال ۲ میلیون تومان رفت و یک میلیون و ۹۹۲ هزار تومان شد. هر قطعه سکه امامی هم به حدود ۲۴ میلیون تومان رسید.

چرا قیمت‌ها پایین آمد؟

در همین رابطه، نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرگزاری روزگار پرس با اشاره به نوسانات بازار طلا و سکه در یک هفته اخیر، می‌گوید: در بازارهای جهانی در طول یک‌هفته گذشته حدود ۹۲ دلار افزایش قیمت اونس جهانی طلا را داشتیم. بازارهای داخلی نیز به دلیل نوسانات قیمت ارز، با افزایش قیمت روبه‌رو شد. اما در کل بازار نسبتا طی ۱۰ روز گذشته کاهش چشمگیر و خوبی را تجربه کرده است.

وی می‌افزاید: بر همین اساس، از ابتدای هفته به دلیل نوسانات نرخ ارز و بخشی از افزایش اونس جهانی طلا، در بازار داخلی نیز افزایش قیمت طلا و سکه را شاهد باشیم.

رییس اتحادیه طلا و جواهر با ذکر این نکته که با وجود افزایش قیمت‌ها، اما قیمت سکه پایین‌تر از رقمی است که قبل از کاهش قیمت‌ها شاهد بودیم، تصریح می‌کند: آن زمان قیمت سکه ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود و الان در حدود ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

بذرافشان عنوان می‌کند: نوسان کنونی قیمت‌ها طبیعی است؛ آن هم به دلیل این‌که افزایش قیمت اونس جهانی طلا را داشتیم و در بازارهای داخلی هم نوسان قیمت ارز را داشتیم،

وی تصریح می‌کند: در صورتی که قیمت ارز توسط بانک مرکزی کنترل و مدیریت شود و عرضه سکه نیز از سوی بانک مرکزی افزایش یابد، در بازار طلا و سکه ثبات را شاهد خواهیم بود. اما به اعتقاد من، قیمت‌ها به یک ثبات نسبی خوبی رسیده است.

دلایل نوسان قیمت طلا و سکه در بازار/ سقوط قیمت‌ها دوباره اتفاق می‌افتد؟

قیمت واقعی طلا و سکه کجاست؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این پرسش که قیمت‌هایی که هم‌اکنون در بازار دیده می‌شود، رقم واقعی طلا و سکه است؟ متذکر می‌شود: ببینید، گفتم اونس جهانی طلا و قیمت ارز در بازار اثر دارد. در کنار این‌ها، حباب سکه را هم باید در نظر بگیرید.

بذرافشان با بیان این‌که در حال حاضر حباب سکه به حدود ۶ میلیون تومان رسیده است، می‌گوید: اما قیمت‌ها در کل نسبت به اوجی که در گذشته داشته، کاهش چشم‌گیر و خوبی داشته و به اعتقاد من قیمت‌ها به ثبات نسبی خوبی رسیده است.

وی تاکید می‌کند: مردم دیگر زیاد منتظر کاهش یا افزایش خاصی در بازار نباشند و با توجه به ثبات نسبی و این‌که بازار هیچ‌گونه التهابی ندارد و روال عادی را طی می‌کند، می‌توانند مبادلات خود را در رابطه با خرید مصنوعات طلا و سکه انجام دهند.

سکه دوباره ۲۴ میلیون تومان می‌شود؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این پرسش که قیمت سکه دوباره تا عدد ۲۴ میلیون تومان که در روزهای گذشته رسید، کاهش می‌یابد؟ عنوان می‌کند: البته ما نمی‌دانیم در آینده چه می‌شود. باید ببینیم اونس جهانی طلا، قیمت دلار و عرضه و تقاضا در بازار به چه شکل خواهد بود.

بذرافشان با بیان این‌که تقاضا در حال حاضر در بازار تشدید نشده و بازار هم روال عادی خود را طی می‌کنند، تصریح می‌کند: مردم سوال می‌کنند که کاهش قیمت‌ها ادامه‌دار است یا خیر. به اعتقاد من در کاهش قیمت‌ها به حد نسبی خوبی رسیده‌ایم و در نهایت ۲ تا ۵ درصد تا پایان سال نوسانات افزایشی یا کاهشی را خواهیم داشت.

۲۲۳۲۲۵