به گزارش خبرگزاری روزگار پرس، جواد اوجی امروز در حاشیه آیین رونمایی از گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این طرح در آستانه ملی شدن صنعت نفت رونمایی می‌شود، اظهار کرد: بیش از یک سال روی این طرح در بورس انرژی کار کارشناسی انجام شده تا از سرمایه‌گذاران داخلی و مشارکت مردمی برای فروش نفت استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در جمع‌آوری نقدینگی مؤثر است، افزود: امیدواریم در آینده نزدیک در حوزه بهینه‌سازی گاز نیز بتوانیم با شرکت بورس انرژی ایران انرژی همکاری داشته باشیم.

اوجی تاکید کرد: سالانه ۷۲ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گاز در بورس انرژی از طریق این گواهی عرضه خواهد شد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه امروز بالاترین رقم صادرات نفت نسبت به دو سال اخیر در حال انجام است، اظهار کرد: ارز حاصل از این صادرات در سررسید مشخص دریافت و به سامانه نیما و سامانه جدید معاملاتی واریز شده است.

اوجی ادامه داد: قیمت‌گذاری نفت و میعانات در بورس انرژی نیز در یک بازه زمانی مشخص به همان قیمتی که به مشتریان خارجی عرضه می‌شود به متقاضیان داخلی هم در بورس عرضه می‌شود و امیدواریم کشورهای همسایه هم در خرید این گواهی سپرده مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به توافق دیپلماتیک ایران و عربستان در روزهای اخیر گفت: در نشست‌های اوپک همکاری نزدیکی با عربستان داریم و تصمیم‌های خوبی در ماه‌های اخیر با مشارکت هم گرفته‌ایم. در توسعه میدان‌های مشترک پیشنهادهایی ارائه شده و هم‌اکنون با عمان توافق‌نامه امضا شده است و امیدواریم در دیگر میدان‌های نفتی با کشورهای دیگر هم این موضوع به نتیجه برسد.

وزیر نفت با بیان اینکه با شرکت‌های بزرگ روس نیز ۴۰ میلیارد دلار توافق‌نامه و ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد داریم، گفت: امیدواریم توافق‌نامه‌ها به‌زودی به مرحله قرارداد برسند.

اوجی با اشاره به قراداد سوآپ روزانه ۵ میلیون مترمکعبی گاز با جمهوری آذربایجان و افزایش آن به ۱۰ میلیون مترمکعب در ماه‌های اخیر گفت: مذاکرات با ترکمنستان در همین زمینه در حال انجام است.

۲۲۳۲۲۵