نگارعلی_‌ تحلیلگران می گویند که بازگشایی چین در صورتی که اکثر اقتصادهای توسعه یافته موفق به جلوگیری از رکود شوند، رشد تقاضای نفت را افزایش می دهد و نفت را بالاتر می برد.

بر اساس تخمین‌های کلاید راسل، ستون‌نویس آسیای کالا و انرژی رویترز، بر اساس داده‌های چینی در مورد واردات، تولید داخلی و نرخ فرآوری پالایشگاه‌ها، چین احتمالاً در سال گذشته سرعت ذخیره‌سازی نفت خام را تسریع کرده است.

ذخایر بیشتر در انبارهای تجاری و استراتژیک می تواند به این معنی باشد که واردات چین ممکن است به اندازه پیش بینی ها قوی نباشد. از آنجایی که چین ذخایر نفت خام را گزارش نمی‌کند، این حدس و گمان است که این کشور چقدر نفت خام را در سال گذشته ذخیره کرده است.

همزمان با بازگشایی مرزهای چین در اوایل ژانویه، مقامات برای پالایشگاه‌های مستقل برای واردات نفت خام مجوزهای زیادی صادر کردند.

در بازارهای نفت یک یقین وجود دارد – رشد اقتصادی در چین یک عامل کلیدی در تقاضای جهانی نفت بوده و خواهد بود و می تواند قیمت نفت را در هر جهت حرکت دهد.

در چند روز گذشته، محرک اصلی قیمت نفت، بازگشایی مجدد چین و بهبود چشم انداز تقاضای چین به دلیل بازگشایی مذکور بود. اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش‌های ماهانه مربوطه خود در این هفته اعلام کردند که چشم‌انداز تقاضای جهانی نفت به لطف خروج چین از سیاست «کووید صفر» در حال بهبود است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود اعلام کرد که بازگشایی چین تقاضای جهانی نفت را به رکورد ۱۰۱.۷ میلیون بشکه در روز در سال جاری می‌رساند که ۱.۹ میلیون بشکه در روز نسبت به سال ۲۰۲۲ بیشتر است و برآورد رشد تقاضا برای سال ۲۰۲۳ را ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است. از ۱.۷ میلیون بشکه در روز رشد پیش بینی شده در دسامبر.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش بازار نفت خود گفت: «دو کارت وحشی بر چشم انداز بازار نفت در سال ۲۰۲۳ مسلط است: روسیه و چین». چین تقریباً نیمی از این رشد تقاضای جهانی را هدایت خواهد کرد، حتی با وجود نامشخص بودن شکل و سرعت بازگشایی آن.

اوپک همچنین در گزارش ماهانه بازار نفت خود (MOMR) نسبت به تقاضای نفت چین و اقتصاد جهانی در سال جاری خوش‌بینی بیشتری نشان داد.

اوپک گفت: بازگشایی چین به افزایش تقاضا منجر می‌شود و اوپک گفت: «به‌علاوه، برنامه‌های چین برای افزایش هزینه‌های مالی برای کمک به بهبود اقتصادی احتمالاً از تقاضای نفت در بخش‌های تولید، ساخت‌وساز و تحرک حمایت می‌کند».

این کارتل گفت، در سطح جهانی، اقتصادها انعطاف پذیرتر از آنچه قبلاً انتظار می رفت به نظر می رسند.

اوپک خاطرنشان کرد: رشد سال ۲۰۲۲ در منطقه یورو و آمریکا از پیش‌بینی‌های قبلی فراتر رفته است.

علاوه بر این، به نظر می رسد که ایالات متحده شانس بیشتری برای جلوگیری از رکود در سال جاری داشته باشد.

پتانسیل صعودی ممکن است ناشی از مدیریت موفقیت آمیز فرود نرم در ایالات متحده توسط فدرال رزرو ایالات متحده باشد. به گفته این سازمان، این محتمل ترین نتیجه است، با توجه به کاهش مورد انتظار در تورم و پویایی کافی زمینه ای تقاضا.

ترس از رکود ممکن است فروکش کرده باشد، اما بازار نفت همچنان با فروش به هر نقطه ضعف اقتصادی از ایالات متحده، اروپا یا چین واکنش نشان می دهد.

با این وجود، احساسات بازار در دو هفته گذشته به سمت چین صعودی شده است که منجر به افزایش قیمت نفت شد. این امر نشان دهنده این واقعیت است که اقتصاد چین و تقاضای نفت در کنار عملکرد اقتصادی در سایر نقاط جهان، میزان تلفات عرضه نفت روسیه و سیاست گروه اوپک پلاس برای متعادل کردن بازار و حمایت از قیمت‌ها، به محرک بازارهای نفت در سال جاری ادامه خواهند داد.

۲۲۳۲۲۷