نگار علی- بنابر گزارش news.az قیمت معاملات آتی فوریه در هاب TTF در هلند به ۶۴۵ دلار در هر ۱۰۰۰ متر مکعب یا ۵۷.۶۳۵ یورو در هر مگاوات ساعت کاهش یافت (بر اساس نرخ فعلی مبادله یورو/دلار، قیمت های ICE به یورو در هر مگاوات ساعت ارائه می شود).

بیشتر بخوانید:

قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۶ دی‌ماه/ سکه چقدر قیمت خورد؟

سیگنال جدید فرزین به بازار ارز/ خریداران از بازار رفتند

قیمت بنزین در شرایطی که هوای اروپا نسبتاً گرم است، کاهش می یابد. از ابتدای ماه، میانگین درصد نیروی باد در تولید برق اتحادیه اروپا بسیار بالا بوده و به ۲۶ درصد رسیده است. در ۱۵ ژانویه، حتی یک رکورد جدید با ۳۵.۴٪ ثبت کرد.

با وجود پر کردن موفقیت آمیز ذخیره گاز خود در آستانه زمستان امسال، بحران انرژی اروپا هنوز پایان یافته است. در واقع وضعیت اروپا می تواند زمستان آینده بدتر شود، زمانی که عرضه گاز خط لوله روسیه در بهترین حالت کاهش می یابد.

بر اساس برآوردهای اندیشکده اقتصادی اروپایی بروگل که توسط صندوق بین المللی پول (IMF) منتشر شده است، خانوارها و مشاغل اروپایی قبلاً شاهد افزایش ۱.۰۶ تریلیون دلاری (۱ تریلیون یورو) در هزینه کل انرژی بوده اند.

۱۲ تا ۲۴ ماه آینده تعیین خواهد کرد که آیا اروپا قادر خواهد بود با بحران انرژی بدون توسل به جیره بندی اجباری یا بدون از دست دادن رقابت بیش از حد صنعت مقابله کند یا خیر.

سیستم‌های انرژی اروپا قبلاً در اولین آزمایش واقعی در این ماه در میان انفجار قطب شمال که اکثر مناطق شمال غربی اروپا را درنوردید، دمای انجماد، برف در بریتانیا و سرعت باد قرار گرفتند.

طبق گزارش زیرساخت گاز اروپا، سایت‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی در اتحادیه اروپا شروع به تخلیه کردند و ذخیره‌سازی آن تا ۱۷ دسامبر به ۸۴ درصد رسید. موجودی انبارها نسبت به این زمان در سال گذشته بیشتر است، اما آزمون واقعی برای اروپا در سال آینده انجام خواهد شد، زمانی که باید به اندازه کافی مکان های ذخیره گاز را برای پاسخگویی به تقاضای زمستان ۲۰۲۳/۲۰۲۴ دوباره پر کند.

اینجاست که برنامه ریزی پیچیده تر می شود، بسته به اینکه ذخایر پس از این زمستان چقدر کم خواهد بود و آیا اتحادیه اروپا ظرفیت حمل و نقل رکوردهای مداوم LNG و ادامه پیشی گرفتن از آسیا را دارد، به ویژه اگر تقاضا در چین پس از بازگشایی شدید کووید، افزایش یابد.

با توجه به مصرف کمتر گاز و جریان کم گاز روسیه از طریق خطوط لوله، اتحادیه اروپا به کاهش وابستگی خود به روسیه ادامه داده است، از حدود ۴۰ درصد گاز وارداتی قبل از حمله روسیه به اوکراین، به کمتر از ۹ درصد، بر اساس ارقام اتحادیه اروپا، رسیده‌است.

با این حال، کاهش قابل توجه عرضه گاز روسیه در سال جاری تنها در ماه ژوئن رخ داد.

بر اساس گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی، اگر عرضه گاز روسیه به صفر برسد و تقاضای LNG چین به سطح سال ۲۰۲۱ بازگردد، اتحادیه اروپا ممکن است در سال ۲۰۲۳ شکاف عرضه و تقاضای گاز به ۲۷ میلیارد متر مکعب داشته باشد و با کاهش تحویل گاز از طریق خط لوله روسیه، اروپا در سال آینده به “حجم عظیم” LNG نیاز خواهد داشت.

عدم قطعیت های بزرگ در مورد آب و هوا و توانایی اتحادیه اروپا برای رقابت با افزایش بالقوه تقاضای LNG در آسیا، تعیین کننده چگونگی اروپا در زمستان آینده است.

منبع: اویل‌پرایس

۲۲۳۲۲۷